2021-05-17, 19:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Absolut.

Invändningen från offentligt håll är dock inte bara att det inte finns några bevis för dess effekt utan också att det "kan ge biverkningar", detta trots att det finns typ ett exempel i världen på en person som fått biverkningar av D-vitamin och han hade fått i sig sanslösa mängder. Fullständigt skrattretande.

Så här står det på bipacksedeln till mina D-vitamin-tabletter:
Divisun 2000 IU tablett
kolekalciferol (vitamin D3)
...
Använd inte Divisun:
  • om du är allergisk mot kolikalciferol eller något annat innehållsämne i detta läkemedel (anges i avsnitt 6).
  • om du har hyperkalcemi (ökad mängd kalcium i blodet) eller hyperkalciuri (ökad mängd kalcium i urinen).
  • om du har hypervitaminos D (ett överskott av vitamin D i blodet).
  • om du har njursten.
Om något av ovanstående gäller dig ska du tala med läkare eller apotekspersonal innan du använder Divisun.
...
Graviditet och amning:
Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel.
Under graviditet bör det dagliga intaget inte överstiga 600 IU vitamin D.
Divisun ska endast användas under graviditet om vitamin D-brist har fastställts av läkare.
Divisun kan användas under amning. Vitamin D3 passerar över i modersmjölk. Detta bör beaktas då man redan ger annat D-vitamin-tillägg till barn som ammas.
...
Hur du använder Divisun
Använd alltid detta läkemedel enligt läkarens anvisningar. Rådfråga läkare eller apotekspersonal om du är osäker.
Rekommenderad dos är 1 tablett dagligen. Den dagliga dosen ska inte överstiga 4000 IU (2 tabletter).
Tabletterna kan sväljas hela eller krossas.

Användning för barn:
Divisun ska inte användas till barn under 12 år då underlag från kliniska studier saknas.
...
4. Eventuella biverkningar
Liksom alla läkemedel kan detta läkemedel orsaka biverkningar, men alla användare behöver inte få dem.
Sluta att ta Divisun och kontakta omedelbart läkare om du får något av följande symptom (angioödem):
  • svullnad av ansikte, läppar, tunga eller svalg
  • svårigheter att svälja
  • nässelutslag och andningssvårigheter
Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare): Hyperkalcemi (ökad mängd kalcium i blodet) och hyperkalciuri (ökad mängd kalcium i urinen).
Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000 användare): Klåda, utslag och urtikaria (nässelutslag).
Är varningarna överdrivna? Är svenska myndigheter överdrivet försiktiga i instruktionerna för D-vitamin? Dom faror som bipacksedeln varnar för, gäller dessa varningar bara denna form av D-vitamin, alltså vitamin D3?

Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
D-vitamin är ett gigantiskt hot mot läkemedelsindustrin och vaccinkampanjen.

Jag förstår inte detta motstånd mot läkemedel som kan hjälpa till att förebygga eller lindra Covid-19. Alla vapen borde användas i kampen mot viruset, så att samhället kan börja fungera igen.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2021-05-17 kl. 19:56.
Citera
2021-05-17, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Även Region Jönköping rapporterar liknande. Minskning i fall med 20% förra veckan. Dock också 20% minskning av testning, troligtvis eftersom ingen testning (inom öppenvården) skedde i torsdags. Andelen positiva sjönk dock från 12 till 10%. Sjukhusbeläggningen dock hyfsat oförändrad, regionen har haft platå gällande nya fall I tre veckor vilket förklarar det.
https://youtu.be/zlIUJu4vGsQ

Det är nog att triaget är i full gång eller att vaccinet dödat alla redan. Det finns helt enkelt ingen att vårda efter alla skador som vaccinet orsakat.
Alternativt är likbålen i full gång..

ELLER så är det så att vaccinet tillsammans med immunitet genom infektion och det mer gynnsamma vädret börjar kicka in ordentligt.
Citera
2021-05-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Lite snöpligt att dö av ett outvecklat vaccin, ett vaccin vet inte vet ännu hur bra det är.

Jävligt snöpligt att dö av en sjukdom som man lätt skyddar sig emot med vaccin..

Fy fan för er foliehattsbärande svagbegåvade kräk.
Det skulle inte förvåna mig om ni lyckas övertyga någon annan svagbegåvad typ att inte ta vaccinet när det erbjuds, med följden att den personen dör..

Jag har tagit vaccinet och är stolt över att jag är med och bidrar till att skydda min omgivning.
Ni era as, borde omedelbart bli ifråntagen ert socialbidrag..
Citera
2021-05-17, 20:06
Medlem
qwerty-66s avatar
UK har nu flest sekvenserade fall av Indiska varianten. Fallen mer än dubblas varje vecka.

Antagligen dominant om två veckor förutsatt att ökningen fortsätter i samma takt.

Borde man stoppa britter att resa nu?

Country Total #G/452R.V3 (B.1.617+) #G/452R.V3 (B.1.617+) in past 4 weeks %G/452R.V3 (B.1.617+) in past 4 weeks
United Kingdom 3,332 2,784 15.9%
Citera
2021-05-17, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej. Man tackar nej till en liten risk och väljer den många gånger större risken.
Hur vet du de?
Citera
2021-05-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Astra Zeneca gav tex. 100 % skydd mot allvarlig covid i den kompletterande Fas 3-studien de gjorde för USA, läste den nyligen.

Vet inte hur övriga vaccin ligger till, men det går säkert att hitta motsvarande info i Fas 3-studierna för dessa vaccin.

Jag förutsätter att det är relativ effektivitet, inte absolut.

Och risken att få allvarlig covid, för någon utanför riskgrupp, är vad? 1 promille?

Jag tycker det är befängt att Astras vaccin fått så mycket skit, jag tror Pfizer mfl ligger bakom den smutskastningen. Läkemedelsbolag är inte några gullungar direkt, de skyr inga medel för att ta marknadsandelar.
Citera
2021-05-17, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är du osäker bör du nog ta kontakt med en läkare.
Du kanske har andra problem som gör högre risk för dig.

Annars hör nog dina funderingar bättre hemma i tråden med konspirationer.

här: https://www.flashback.org/t3324990p33

Du menar att en fråga om risker med covid är en konspiration?

Jag frågade ju för fan dig om er riskbedömning, och du verkar inte ens veta. Du bara drog ett påstående ur röven utan grund. Du vet inte ens vad risken är och hur den minskar med vaccin.
Citera
2021-05-17, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
De flesta pilar pekar nedåt IVA minskar ge det en vecka eller två. så har vi sjunkit ordentligt.

Vi sjunker om andra länder får en kraftig ökning på sluttampen. Snittet i världen är 20000 fall/1 miljon.
Smittspridningen kan gå ner till noll men vi står kvar med antalet registrerade fall. Tillsammans med lilleputtgänget och Tjeckien har vi en stor nackdel i en stor vårdskuld men också en fördel :hög andel antikroppar.
Citera
2021-05-17, 20:32
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Hade varit bra om du läst brasklappen i denna undersökning också:

Läste den, och ignorerade den eftersom jag i vart fall är europé.
Skulle dessutom tro att dom flesta i detta forum är det också.

Men visst. Fortsätt inbilla dig att D-vitamin gör någon skillnad.
Eller ännu bättre, presentera en undersökning som bevisar motsatsen.
Citera
2021-05-17, 20:43
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
.. och enligt dig är det endast Vaccin som fungerar.. gärna av hela befolkningen.. inkl barn?

Enligt studien gör D-vitamin ingen skillnad.
https://news.cornell.edu/stories/2021/05/study-vitamin-d-wont-limit-risk-severity-covid-19

Din kommentar har inget med studien att göra.
Du har argumentationsteknik som en tjugoåring... Kanske övertygar dina korkade antivaxx-polare, men ingen med högre IQ.

Du är förmodligen övertygad om att lösningen på pandemin är ett extra benpass och en BCAA-shake.
Citera
2021-05-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Är det inte ännu snöpligare att dö för att man tackade nej till vaccinet?

Nej det är det inte. Då får du i alla fall chansen att kämpa.
Bättre än att dö av en blodpropp .
Citera
2021-05-17, 20:53
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Detta med D-vitamin och andra vitaminer har stoppats under mattan helt som lösning uppifrån.
Kan berätta att Min mamma hade pratat med en granntant på 65+ vars man man vart sjuk i covid.
Men du fick det inte?
Nej jag äter D- vitamin blev svaret.

Din mammas granntant är förmodligen helt övertygad om att man får cancer av mat tillagad i mikrovågsugn också.

D-vitamin hjälper inte:
https://news.cornell.edu/stories/2021/05/study-vitamin-d-wont-limit-risk-severity-covid-19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in