2021-05-14, 20:16
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Vad är grejen liksom är väl knappast dags pris på guld ?

Ja, man får ju alltid kolla upp vad man köper och det är lätt att bli lurad på tradera. Här har du bra pris på 31.1 g guld (1 troy ounze). Notera att silver är väldigt undervärderat i förhållande till guld.

Maple Leaf Gold
1 584,28 €

och samma mynt i silver

Maple Leaf Silver
27 €
Citera
2021-05-14, 20:19
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Ja, man får ju alltid kolla upp vad man köper och det är lätt att bli lurad på tradera. Här har du bra pris på 31.1 g guld (1 troy ounze). Notera att silver är väldigt undervärderat i förhållande till guld.

Maple Leaf Gold
1 584,28 €

och samma mynt i silver

Maple Leaf Silver
27 €
Ok, var en samlare av 1 dollar Morgan Dollars för några år sedan,hade alla årtal men sålde av
guld är ju dock mer status enligt mig
Citera
2021-05-14, 20:39
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
guld är ju dock mer status enligt mig

Båda funkar väldigt bra som skydd mot inflation

En del köper silver nu med avsikt att växla till guld senare när ration är mer förmånlig. Fun fact: I det gamla egypten var den 1:1 något vi knappast lär se igen.
Citera
2021-05-15, 12:08
Medlem
Jag har köpt en del silver via tavex, korkat med moms förstås men det har ändå genererat vinst med det senaste årets uppgångar.
Hur/var köper ni ert silver för att slippa skatt?
Citera
2021-05-15, 14:56
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traningsnarkomanen
Hur/var köper ni ert silver för att slippa skatt?

Silvermynt är momsfria i Estland men de får inte skicka dem direkt till dig. Ska tydligen gå att själv ordna fraktfirma vid sidan av som kommer och hämtar upp men jag tycker det låter lite vanskligt.

Även momsfritt i Norge, bra om man reser dit, men man ska betala 25% vid införseln till Sverige.

Tyskland, Österrike och Belgien har lägre moms än Sverige.

Exempelvis Maple Leaf Silver som jag länkade till ovan kostar just nu...

391,88 SEK hos Tavex
274,68 SEK hos GoldSilver.be

Skillnaden blir 117,20 SEK

Sedan måste man förstås beställa några stycken för att det ska löna sig med frakten (€40 vs 199 SEK) och avgift för utlandsbetalning (Wise.com brukar bli billigast).

Gold.de kan du jämföra priser på guld och silver hos olika handlare i Tyskland.
Citera
2021-05-16, 19:18
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Silvermynt är momsfria i Estland men de får inte skicka dem direkt till dig. Ska tydligen gå att själv ordna fraktfirma vid sidan av som kommer och hämtar upp men jag tycker det låter lite vanskligt.

Även momsfritt i Norge, bra om man reser dit, men man ska betala 25% vid införseln till Sverige.

Tyskland, Österrike och Belgien har lägre moms än Sverige.

Exempelvis Maple Leaf Silver som jag länkade till ovan kostar just nu...

391,88 SEK hos Tavex
274,68 SEK hos GoldSilver.be

Skillnaden blir 117,20 SEK

Sedan måste man förstås beställa några stycken för att det ska löna sig med frakten (€40 vs 199 SEK) och avgift för utlandsbetalning (Wise.com brukar bli billigast).

Gold.de kan du jämföra priser på guld och silver hos olika handlare i Tyskland.

Har du erfarenhet av coininvest?
Citera
2021-05-16, 20:01
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Har du erfarenhet av coininvest?

Tyvärr inte. Har gjort några beställningar hos goldsilver.be och det har funkat bra.
Citera
2021-05-17, 10:56
Medlem
Kometzs avatar
Jag spanar också in pris och utbud på gold.de och har handlat silvermynt från ett par av handlarna i Tyskland. Min erfarenhet so far: Auragentum är grymt snabba men det har också funkat bra med Heubach. Båda har prisvärd frakt. Försökte nyligen lägga order hos handlaren Silber-Werte (Emporium Hamburg), men fick meddelande att dom inte skickar fler order till Sverige då deras exportkvot är nådd för helåret 2021.
Citera
2021-05-17, 19:03
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kometz
Jag spanar också in pris och utbud på gold.de och har handlat silvermynt från ett par av handlarna i Tyskland. Min erfarenhet so far: Auragentum är grymt snabba men det har också funkat bra med Heubach. Båda har prisvärd frakt. Försökte nyligen lägga order hos handlaren Silber-Werte (Emporium Hamburg), men fick meddelande att dom inte skickar fler order till Sverige då deras exportkvot är nådd för helåret 2021.

Tack för tipsen. Beställer därifrån vid nästa SILVER RAID

26e - 28e MAJ

Om det finns något silver kvar hos handlarna då vill säga Uppe i $28,20 nu.
Citera
2021-05-18, 20:19
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Jag funderar på att investera lite pengar i ädelmetall. Går det att göra det på ett begripligt sätt utan att behöva köpa fysisk metall?

Råvarufonder känns väldigt avtändande pga skyhöga avgifter. Finns det något annat sätt? Jag sparar på Avanza och där kan man köpa certifikat. Hur funkar sånna? Är det en vettigt sätt att äga guld/silver?
Citera
2021-05-18, 21:54
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Jag funderar på att investera lite pengar i ädelmetall. Går det att göra det på ett begripligt sätt utan att behöva köpa fysisk metall?

Vad du än gör så köp inga obackade produkter (som SLV), värdelösa papper som det står ordet 'silver' på, såvida du inte vill leka hela havet stormar.

Every physical silver ounce has been sold up to 1000x

En liten mängd fysiskt tycker jag alla bör skaffa först för att få en känsla för vad du investerar i. Och så är mynten fina att kolla på

Annars är det PSLV hos Degiro eller liknande som gäller. Då slipper du betala lika hög premium som hos en handlare och så förvaras ditt fysiska silver säkert hos Kanadas myntverk. Ligger tungt i det och miners.
Citera
2021-05-19, 10:53
Medlem
boriss avatar
Silver continues to leave SLV and go into PSLV
De dumpar papperssilvret. Fin dip att handla i just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem