2021-04-21, 08:59
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
Jag hoppas att jag är i rätt tråd nu:

Jag har en ca 10 år gammal bärbar dator, som har något Linux (ganska nyligen, dvs ganska nytt) installerad på den. Jag har typ 100 st gamla (från åren ca 1998-2014) CD-skivor och DVD-skivor med education-/edutainment-program (lär dig räkna, lär dig ABC, lösa problem, osv) för barn mellan 4-8 år gamla, men de funkar ju givetvis inte till Linux, utan endast till PC/Windows (i vissa fall även till Mac). Så, då måste jag uppenbarligen skaffa Windows och installera på denna ca 10 år gamla bärbara datorn.

Den har ingen egen CD-/DVD-läsare, men däremot så har jag en extern sådan som man kopplar med USB-sladd till en dator (har dock inte provat ifall den funkar till den bärbara datorn som har Linux i sig. Är inte hemma nu så jag kan inte prova just nu heller dessvärre).

Nu är frågan/frågorna följande: denna dator enbart ska användas för barnen till att hålla på med dessa läro-program (och ev även se tecknade barnfilmer som jag kommer fylla datorn med, och även för att kolla på DVD-filmer med med den externa CD-/DVD-läsaren), dvs denna dator kommer INTE att användas för att surfa med.

Hur får jag in Windows på denna dator (USB-sticka, eller CD/DVD-skiva)? Och vilken version av Windows ska jag ha, för att dessa läroprogram från åren ca 1998-2014) ska fungera? Behöver jag t o m göra två (eller t o m tre st?) partitioner på datorn, med tre olika Windows-versioner, för att jag ska kunna köra alla olika läroprogrammen (som alltså ligger på CD-/DVD-skivor) från åren 1998-2014?

Hur gör jag i så fall partitioner?

Och: ska jag köpa en (eller två, eller t o m tre, dvs beroende på om jag faktiskt behöver flera partitioner med ytterligare en eller t o m två versioner till av Windows, i datorn, se ovan) begagnad Windows-skiva (vad kostar dom i så fall begagnat ca?), eller, kan man köpa (begagnat) Windows på USB-stickor (äldre versioner alltså)?

Eller funkar alla program från 1998-2014 att köra i en senare version av Windows, t ex Windows 8 (och i så fall, vad borde jag betala begagnat för Windows 8?)?

En sista fråga jag har, är om man istället kan ladda ned vad det nu är för Windows-version(-er?) jag behöver, från Piratebay? Jag antar att jag inte behöver bry mig om, ifall det är malware eller virus eller trojaner osv som kanske kan komma med i en sådan s k "crackad" version, eftersom installationen ska göra på den bärbara datorn ifråga, som aldrig kommer att vara uppkopplad (se ovan) mot internet?

Hur installerar man i så fall sådana crackade versioner (på den bärbara "barn"-datorn ifråga)? Bränner man det på en DVD-skiva? Eller lägger man över det på ett USB-minne? Eller, om jag laddar ned en sådan "crackad" (äldre antar jag?) version av Windows, direkt till denna bärbara "barn"-dator (som nu har något Linux i sig), kan jag då bara köra/öppna den nedladdade crackade Windows-installationsprogrammet, varpå det vips installeras (eller måste det alltså installeras från en "extern" enhet, t ex ett USB-minne, eller att man t ex bränner det på en DVD-skiva och installerar det ifrån en extern DVD-läsare)?

Jag är tacksam ifall jag kan få hjälp med mina frågor, från er som kan mera än vad jag kan .

Ni som svarar på detta inlägg, svara gärna genom att citera denna inlägg, är ni vänliga, så att jag därmed blir uppmärksammad på att någon har svarat på mitt inlägg.

Som 10 år gammal dator så förutsätter jag att den kom med W7, då är uppdatering till nuvarande W10 gratis. Men det låter lite tveksamt, men möjligt, att de äldre filmerna etc går att köra på W10. Vad vet jag.

Det är ju möjligt att de äldsta filmerna etc inte heller går att köra på W7 i s.k kompatibilitetsläge för äldre Windowsversioner, då gäller nog dualboot.

Lagliga äldre Windowsversioner kan köpas på E-Bay för en oerhört billig penning.

Installering med Usb är så mycket smidigare och säkrare än med skiva.
Senast redigerad av 1FF 2021-04-21 kl. 09:04.
Citera
2021-04-21, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Som 10 år gammal dator så förutsätter jag att den kom med W7, då är uppdatering till nuvarande W10 gratis. Men det låter lite tveksamt, men möjligt, att de äldre filmerna etc går att köra på W10. Vad vet jag.

Det är ju möjligt att de äldsta filmerna etc inte heller går att köra på W7 i s.k kompatibilitetsläge för äldre Windowsversioner, då gäller nog dualboot.

Lagliga äldre Windowsversioner kan köpas på E-Bay för en oerhört billig penning.

Installering med Usb är så mycket smidigare och säkrare än med skiva.

Jag glömde skriva att produktnyckeln eller vad nu den där koden heter, som sitter på något slags klistermärke, har nötts bort, så man kan inte se den dessvärre? Det är inte filmer skall tilläggas, utan program på CD/DVD, från tiden 1998-2014.
Citera
2021-04-21, 09:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag glömde skriva att produktnyckeln eller vad nu den där koden heter, som sitter på något slags klistermärke, har nötts bort, så man kan inte se den dessvärre? Det är inte filmer skall tilläggas, utan program på CD/DVD, från tiden 1998-2014.

Gällande lic.nyckeln - https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key.

Funktionen blir ändå densamma i datorn, oavsett mediatyp. Kanske går att kopiera över på hårddisken?!
Citera
2021-04-21, 13:40
Medlem
Citat:
Gällande lic.nyckeln - https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key.

Funktionen blir ändå densamma i datorn, oavsett mediatyp. Kanske går att kopiera över på hårddisken?!

"Gällande lic.nyckeln - https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key"

Jag tror inte den informationen finns kvar i datorn, i o m att Linus numera är installerad på datorn?
Citera
2021-04-21, 15:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:
"Gällande lic.nyckeln - https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key"

Jag tror inte den informationen finns kvar i datorn, i o m att Linus numera är installerad på datorn?

Det ska den göra.
Citera
2021-04-21, 16:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det ska den göra.
Beror nog på vad det är för slags nyckel. En digital nyckel är inget problem då din dators konfiguration med MAC-adresser osv. lagras någonstans i molnet men en W7-installation gjord för 10 år sedan är nog inte en sådan licens utan en licens som måste matas in vid varje ominstallation. Själva datorn töms ju fullständigt om man drar bort W7-partitionen och installeras Linux.
Citera
2021-04-21, 17:45
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Beror nog på vad det är för slags nyckel. En digital nyckel är inget problem då din dators konfiguration med MAC-adresser osv. lagras någonstans i molnet men en W7-installation gjord för 10 år sedan är nog inte en sådan licens utan en licens som måste matas in vid varje ominstallation. Själva datorn töms ju fullständigt om man drar bort W7-partitionen och installeras Linux.

Licensen är kopplad till moderkortet och inte till något annat.

Med hjälp av CMD såsom visas i min tidigare länk så hittar man sin licens på en dator med förinstallerat Os.
Citera
2021-05-17, 14:38
Bannlyst
Hur installera WINDOWS 10 pirat?

Behover skaffa windows 10 64 bit.

Har en laptop som ar 10 - 15 ar gammal.
4 gb ram.
S[ tror den klarar av 32 bit endast.

Testat foljande.

RUFUS + Windows 10 X64 20H2 Pro OEM ESD MULTi-7 MARCH 2021 {Gen2}
RUFUS + Microsoft Windows 10 Home and Pro x64 Clean ISO

Kommer till installationen kan valja vart det ska instalelras och instalationen k;rs men sen n'r datorn startar om kommer jag fram till gammla windows 7 som fanns pa datorn innan men gar inte starta det heller da det ar typ overskrivet av windows 10.

Kan problemet vara att min dator inte klarar av windows 10 64 bit?

Har LINUX LIVE USB som r\a\ddar mig i varsta fall.
Citera
2021-05-17, 14:46
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du kan installera originalet så att säga utan större hinder.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Utan aktivering blir det vissa begränsningar.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-win_licensing/using-an-unactivated-windows-10/d7420644-fb2d-4c19-8948-0c7199e90e35
Citera
2021-05-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe

4 gb ram.

Testat foljande.

Kommer till installationen kan valja vart det ska instalelras och instalationen k;rs men sen n'r datorn startar om kommer jag fram till gammla windows 7 som fanns pa datorn innan men gar inte starta det heller da det ar typ overskrivet av windows 10.

en 10-15 år gammal laptopp klarar nog inte windows 10,
Citera
2021-05-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe

4 gb ram.

Testat foljande.

Kan vara värt att testa en un-bloatad version av W10, för när det först släpptes var det inte så tungkört som det är nu.

Relaterat:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/is-there-a-light-version-of-windows-10/84c42b1c-67f2-4ea4-8e26-8daec32709cd
Citera
2021-05-17, 15:27
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Du kan installera originalet så att säga utan större hinder.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Utan aktivering blir det vissa begränsningar.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-win_licensing/using-an-unactivated-windows-10/d7420644-fb2d-4c19-8948-0c7199e90e35

Har haft tankar på att fois gras'a in en hårddisk med Windows på min stationära så man kan boota in i den för spel - och jag hajjar fan inte hur det funkar? Loggar man in i sitt Microsoft account eller kan man liksom bara plöja på? Finns det några mer drawbacks än att man inte kan byta skrivbordsbakgrund?

(Jag är fan för jävla pantad för Windows personligen så varenda gång jag ska göra nåt med det blir det förvirrat och installera det är ett satans härke så ursäkta för en askorkad fråga)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in