2021-05-17, 12:28
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Dels är det ju skillnad på rapport datum och inskrivnings datum. Rapport datum är snabbare men inskrivningsdatum (avlidendatum också) är mer korrekt om man kan vänta lite.

Men det kan inte förklara skillnaden på antalet.

v. 18 var det 110
v. 17 var det 99
SIR

V18 var det 79
V17 var det 73
Covidstatistik

Vecka 17 och vecka 18 måste vara klara, ändå är skillnaden över 25% på antalet.
Det här fattar jag inte riktigt, hur kan det vara så stor skillnad på antalet? Ökningen mellan veckorna är ungefär lika stor, lite större på SIR, ca 10%.

På covidstatistik kan man se snabbt och enkelt och man har ju också smittade och avlidna. Jag tycker den sidan är bra om man lite enkelt vill kolla trender på åldersfördelningen.

Som sagt, covidstatistik är inte tillförlitlig vad gäller diagrammen om åldersfördelning. Tillförlitlig för mig är att jag ska förstå vad som visas och det är jag inte säker att jag gör för covidstatistik. SIR däremot är grundkällan och det man ska gå efter om man har olika data för samma sak.
Citera
2021-05-17, 12:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Vet allmänheten detta? Jag tycker man borde informera detta till folk som vaccineras. Men det kanske görs?
Ingen aning!

Det jag tror mig veta är att alla läkemedel genomgår Fas 1 - 4 på liknande vis och det är ju därför man kan läsa om alla biverkningar på medicinens bipacksedel.
Paracetamol har tex. dessa biverkningar:
  • Angioödem, mycket allvarlig allergisk reaktion:
  • svullnad av ansikte, tunga eller svalg
  • svårigheter att svälja
  • nässelutslag och andningssvårigheter
  • Allergiska reaktioner som hudutslag och nässelfeber. Även mindre allvarliga former av hudreaktioner, utslag och klåda kan förekomma.
  • Leverpåverkan. Detta kan vara mycket allvarligt och kan ge symtom som trötthet, illamående, kräkningar, magbesvär och aptitlöshet.
  • Blödning från hud och slemhinnor och blåmärken, allmän slöhet, tendens till inflammation (infektioner) särskilt halsont och feber på grund av förändringar i blodet (minskat antal vita blodkroppar och blodplättar).
  • Allvarliga andningssvårigheter med flämtande andning.
  • Njurbiverkningar.
  • Blekhet, trötthet och gulsot på grund av allvarlig blodbrist.
  • Anafylaxi: överkänslighetsreaktion med feber, hudutslag, svullnad och ibland blodtrycksfall.
Citera
2021-05-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vi hade ett stort mässlingsutbrott i Sverige för något år sedan. Orsaken? Föräldrar vägrar att vaccinera sina barn mot mässlingen nuförtiden. Hade alla ungar varit vaccinerade hade mässlingen varit utrotad vid det här laget.

Samma föräldrar som vägrar att vaccinera sina barn, sitter säkerligen här och vägrar att vaccineras mot Covid19 och hittar på allsköns problem med vaccinet. Magnetiska biverkningar är ju något nytt som någon stolle har klurat ut.

Men, är mässlingen ett problem för friska, välmående barn?

Är det inte de som kommit upp i ålder som löper risk vid infektion?

Alltså, nu när vi börjat vaccinera så måste vi fortsätta då de annars riskerar smitta de som löper risk pga. att föräldrar inte vaccinerat de som små.

Lite som här med sars cov2, om vi alla vaccinerar oss så kommer ingen ha naturlig immunitet när vi åldras in i riskgrupp och därför måste "alla" fortsätta vaccineras...

Därför bör de friska arbetsföra avstå vaccination för c19 och istället ta sin infektion och börja bygga immunitet istället så fokuserar vi vaccinationen på de som behöver det istället, det bästa för folkhälsan.
Citera
2021-05-17, 13:12
Medlem
Vilka regioner rapporterar data idag?
Citera
2021-05-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Vilka regioner rapporterar data idag?

Alla i stort sett.
Ser bra ut överallt hittills tycker jag
Citera
2021-05-17, 13:24
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Men, är mässlingen ett problem för friska, välmående barn?

Är det inte de som kommit upp i ålder som löper risk vid infektion?

Alltså, nu när vi börjat vaccinera så måste vi fortsätta då de annars riskerar smitta de som löper risk pga. att föräldrar inte vaccinerat de som små.

Lite som här med sars cov2, om vi alla vaccinerar oss så kommer ingen ha naturlig immunitet när vi åldras in i riskgrupp och därför måste "alla" fortsätta vaccineras...

Därför bör de friska arbetsföra avstå vaccination för c19 och istället ta sin infektion och börja bygga immunitet istället så fokuserar vi vaccinationen på de som behöver det istället, det bästa för folkhälsan.

Nja.. De flesta som dör av mässlingen är barn. För inte alltför länge sen handlade det om miljoner döda i världen per år. Tack vare vaccin så har dödligheten minskat kraftigt. För att citera Wikipedia:

Citat:
Mässling är den med vaccin förebyggbara sjukdom som orsakar mest dödsfall i världen. År 1980 dog 2,6 miljoner människor i sjukdomen; 1990 dog 545 000 personer och 2014 dog 73 000. De flesta av dem som infekteras och dör i sjukdomen är yngre än fem år.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ssling

Vaccin mot Mässlingen ger precis lika bra skydd som att ha haft sjukdomen utan risk för död eller alla de följdsjukdomar som mässlingen är förknippad med. Mässlingen är en mycket dålig sjukdom att bli smittad av. Att skaffa sig ett naturligt skydd mot farliga sjukdomar genom att smittas av dem är ett ganska bakvänt och dumt resonemang..
Senast redigerad av fernebo 2021-05-17 kl. 13:39.
Citera
2021-05-17, 13:26
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ingen aning!

Det jag tror mig veta är att alla läkemedel genomgår Fas 1 - 4 på liknande vis och det är ju därför man kan läsa om alla biverkningar på medicinens bipacksedel.
Paracetamol har tex. dessa biverkningar:
  • Angioödem, mycket allvarlig allergisk reaktion:
  • svullnad av ansikte, tunga eller svalg
  • svårigheter att svälja
  • nässelutslag och andningssvårigheter
  • Allergiska reaktioner som hudutslag och nässelfeber. Även mindre allvarliga former av hudreaktioner, utslag och klåda kan förekomma.
  • Leverpåverkan. Detta kan vara mycket allvarligt och kan ge symtom som trötthet, illamående, kräkningar, magbesvär och aptitlöshet.
  • Blödning från hud och slemhinnor och blåmärken, allmän slöhet, tendens till inflammation (infektioner) särskilt halsont och feber på grund av förändringar i blodet (minskat antal vita blodkroppar och blodplättar).
  • Allvarliga andningssvårigheter med flämtande andning.
  • Njurbiverkningar.
  • Blekhet, trötthet och gulsot på grund av allvarlig blodbrist.
  • Anafylaxi: överkänslighetsreaktion med feber, hudutslag, svullnad och ibland blodtrycksfall.

Hälften av din lista kan jag hitta som vanliga biverkningar 1- 10 för en receptfri medicin mot allergi.

Alla mediciner har dylika listor men få drabbas av det som anses som sällsynta eller mycket sällsynta biverkningar. De vacciner som är aktuella är ljusår från att kunna jämföras mot vilken hjärtmedicin som helt eller cancermedicin.
Citera
2021-05-17, 13:36
Medlem
Uppsalas IVA är nu:
80+: 0
70-79: 3
60-69: 7
60-: 2

I grupperna som hunnit gå flera veckor efter dos 1 är mönstret oerhört tydligt. Inom två-tre veckor nås samma effekt för 60-69, och till midsommar är det nog barskrapat på IVA.
Citera
2021-05-17, 13:46
Medlem
295 personer på IVA bara...Med detta tempot är vi fan snart under 100.

För en vecka sedan var det ca 100 personer fler inlagda. Nu 295.
Citera
2021-05-17, 13:47
Medlem
Qaas avatar
Hur är Skånes siffror idag? Och i jämförelse med förra måndagen?
Citera
2021-05-17, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Hur är Skånes siffror idag? Och i jämförelse med förra måndagen?

Mycket trevlig läsning.

Lägsta snittet 7 dagars så långt bak som grafen sträcker sig.
Samma sak med inlagda..
Då brukar ändå måndagar vara tråkiga avseende inlagda. Vi får se hur veckan utvecklar sig..
Citera
2021-05-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Alla i stort sett.
Ser bra ut överallt hittills tycker jag

Var ser du det? Platz har inte uppdaterat iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in