Citat:
Ursprungligen postat av
Gracefulmind
Jag måste säga att jag inte upplever dig som naiv.
Inte heller H som promiskuös.
Knappast.
Det var å ta i :=)
Min alldeles personliga åsikt...
Det som händer är väl att jag ofta tycker om människor, även om jag inte gillar alla deras sidor. Jag tror och vill tro att människor ofta vill göra sitt bästa, även om det inte alltid är så.
Vi jobbar på och försöker vara duktiga på jobbet. För vår egen skull förstås, men också för att det är så vi vill bidra. För andras skull, för vår familjs skull, för arbetskamraternas skull, för samhällets skull osv. Ibland är vi lite lata, ibland trötta, men för det mesta gör vi vårt bästa. Kanske är det generna?
Så gör vi även i hemmet. Och med grannarna. Med släkten.
Men så finns det några som inte spelar med i den här divisionen.
Min tro är att visserligen finns det undantag från den regeln, men de är inte så många. Sedan kan situationer i livet göra så att människors sämre sidor kommer mer upp till ytan.
Under den luppen tittar jag på personerna i det här dramat. Ingen av personerna är felfria.
Och det finns en person i det här galleriet som sticker ut rejält, och det är SD.
Även han har sina goda sidor, men det är några av hans andra sidor som gör att han blir en person som inte kör under det lopp som jag beskrev ovan.
För mig är det uppenbart att han kör det mesta för sin egen skull. Inte så mycket för alla de andras skull. Han verkar se de andra människorna runt omkring sig som små pusslebitar som är till för honom att använda.
Det är därför Lena känner sig som ett "bajspapper". Han har använt henne och hon känner det.
Jag tror att hon har rätt.
Och så borde HD också känna, men hon sticker huvudet i sanden...det är vad jag tror. Samtidigt misstänker jag att hon vet hur det ligger till. I af nu.
Det är därför hon ksyddar SD. Kanske känner hon skuld för att hon vet att hon är en stor del i det här.
Bördan kanske blir för tung?
HD är komplicerad; hon jhar sin psykiatriska ryggsäck och hon har inte varit lika öppen som Lena. Dessutom har vi inte FUP som gör att vi kan läsa allt på samma sätt som vi fått ta del av när det gäller Lena.
Kanske är jag naiv.
Jag vet inte.