2021-05-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
inget nytt, vaccinet skyddar mest mot allvarlig sjukdom precis som de flesta andra virus.

Precis, så smittspridning verkar ändå vara ett faktum trots vaccin. Det är viktigt att folk är medvetna om att man vaccinerar sig för sin egen skull. Så vi kan sluta med det här snacket om att man ska vaccinera sig för att skydda andra. Är man inte i riskgrupp så behöver man inte vaccinera sig. Men tycker man vaccin är kul och man blir glad av det så kan man ju ta ändå.
Citera
2021-05-15, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Trist att de kanske börjar slappna av och leva som innan vår-vintern 2020, kanske direkt efter första dosen.

De tycker nog snarare att det var trist att inte kunna leva som innan vår-vintern 2020.

Jävla tråkigt att vaccinera sig och så funkar det inte. Det var ju utlovat ett bra skydd redan efter första dosen.
Citera
2021-05-15, 12:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
De tycker nog snarare att det var trist att inte kunna leva som innan vår-vintern 2020.

Jävla tråkigt att vaccinera sig och så funkar det inte. Det var ju utlovat ett bra skydd redan efter första dosen.

Ja men du har inget gott skydd när precis vaccinerat dig
Citera
2021-05-15, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ok, lite väl fattigt svar men jag får väl acceptera det.
Ja, allt har ju en tidens att lösa sig tids nog. Men på bästa sätt är jag mer tveksam till. Jag tycker redan att vissa,(ja kanske även många) lösningar har varit långt från bra.

Det blir intressant att följa England nu i all fall. Ser mer och mer ut som den Indiska håller på att etablera sig där. Så upp till bevis för AZ är det ett vaccin som funkar, snart har vi svaret.

Men det kommer troligtvis inte flyta runt lik i Themsen.

Kommer inte hända mycket alls.. alarmister och vaccinvurmare har båda kaotiskt tänk.. det kommer bli någon medelväg är jag helt säker på , jävla tjat om vaccin hit och dit.. men när hypen dör av eller när folk börjar ledsna så blir det typ som normalt... killgissar om 2 år kanske
Senast redigerad av Porky123 2021-05-15 kl. 12:14.
Citera
2021-05-15, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vet man att viruset fanns i Sverige före sportlovet? Jag har sett teorier om att det skulle ha funnits i Dalarna, men jag känner inte till att någon har fastställt att viruset fanns i Sverige då. Även ifall viruset skulle ha funnits i Sverige, så var det mycket olämpligt att låta skidturisterna kliva in i Sverige helt ohindrat.

Taiwan?

Nej, agerandet har verkligen inte varit bra.

Du har helt rätt i att det handlade om ett nytt virus. Man kunde inte veta hur viruset skulle bete sig. Men utiftån den insikt, så borde man ha agerat helt annorlunda. Trots att viruset var nytt och okänt, så var Folkhälsomyndighetens företrädare väldigt självsäkra om hur viruset skulle hanteras. Lite ödmjukhet inför det okända hade varit på sin plats.

Jag säger att försiktighetsprincipen borde ha tillämpats. Jag säger att man har allt att vinna på att agera så tidigt som möjligt. Finns det någon empiri som säger någonting annat?

Eftersom du pratar om lekmän, så uppstår frågan: Har Folkhälsomyndigheten presterat bättre än en vanlig lekman har kunnat prestera?

Dom gjorde helt fel i början. Felen som begicks i början gick inte att korrigera i efterhand. Ifall man ser till det kritiska inledningsskedet, vad anser du att Folkhälsomyndigheten gjorde bra?

Dom riktigt stora felen begicks av Folkhälsomyndigheten. Vad fanns egentligen att förlora på att stoppa viruset vid gränsen? Man hade åtminstone kunnat fördröja virusets spridning i Sverige, och på så sätt gett äldrevården mer tid att förbereda sig på epidemin. Varför skulle Folkhälsomyndigheten ha så bråttom att få in viruset till Sverige? Dom visste mycket väl vad som pågick i Italien. Äldrevården i Sverige har varit eftersatt sedan tidigare, vilket Folkhälsomyndigheten var väl medveten om när dom utformade sin strategi.

Jag håller med om att politikerna gjorde rätt i att lyssna på experterna. Felet var att experterna visade sig vara klåpare. Därför lägger jag inte skulden på politikerna. Jag lägger skulden på dom experter som misskötte sitt arbete.
Men då frågar jag dig igen då, kan det vara något som du inte känner till som gjorde det så viktigt för världens folkhälsomyndigheter hade så bråttom med att få in viruset sina respektive länder?

Kan det vara så att de vet något som inte du vet om vikten av att snabbt få in viruset?
Citera
2021-05-15, 12:21
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Precis, så smittspridning verkar ändå vara ett faktum trots vaccin. Det är viktigt att folk är medvetna om att man vaccinerar sig för sin egen skull. Så vi kan sluta med det här snacket om att man ska vaccinera sig för att skydda andra. Är man inte i riskgrupp så behöver man inte vaccinera sig. Men tycker man vaccin är kul och man blir glad av det så kan man ju ta ändå.
Nja, men om man inte är i riskgrupp och är vaccinerad så blir ju symtomen ändå betydligt mycket mindre om man överhuvudtaget blir sjuk. Så det skyddar ju även andra då. Mycket virus i kroppen kombinerat med hosta är ju inte så super bra när det gäller smittspridning. Och inte så bra heller om man är presymptomatisk och inte ens vet att man blivit sjuk. Då har man en dag på sig att sprida smittan ganska friskt.
Citera
2021-05-15, 12:38
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Kommer inte hända mycket alls.. alarmister och vaccinvurmare har båda kaotiskt tänk.. det kommer bli någon medelväg är jag helt säker på , jävla tjat om vaccin hit och dit.. men när hypen dör av eller när folk börjar ledsna så blir det typ som normalt... killgissar om 2 år kanske
Tyder mer på att efter augusti i år så försvinner alla restriktioner och livet går vidare.

Citat:
Folkhälsomyndigheten bedömer att samhället kan återgå till ett normalläge i september 2021.
https://www.friatider.se/coronarestriktioner-havs-i-september
Citera
2021-05-15, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Tyder mer på att efter augusti i år så försvinner alla restriktioner och livet går vidare.

Jag känner mig osäker på det! Men vi får se
Citera
2021-05-15, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
inget nytt, vaccinet skyddar mest mot allvarlig sjukdom precis som de flesta andra virus.

Det är dessutom det kinesiska vaccinet de har vaccinerat med.
Citera
2021-05-15, 12:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Citat:
Folkhälsomyndigheten bedömer att samhället kan återgå till ett normalläge i september 2021.
Jag hoppas att det blir mera normalt i september, men FoHM har ju gjort felaktiga bedömningar tidigare.
Med det sagt är det helt förståeligt att det är svårt att göra helt rätt bedömningar i en värld som ständigt förändras.

I slutet av sommaren 2020 sa FoHM något i stil med att enbart enstaka klusterutbrott kan förväntas framöver. Detta ledde till att regeringen han börja föreslå olika öppningar och lättnader, men innan de började gälla var man tvungen at ta bort dem.

Nu har vi ett annat läge med flera vaccinerade så förutsättningarna är ju betydligt bättre i höst än hösten 2020.
Citera
2021-05-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Detta hade jag aldrig läst.. mycket intressant!

Her er mere at læse om 1700-tallets pestudbrud i Sverige, og konstateringen af nogle lighedspunkter til nutidens svenske håndtering af Covid-Pandemien:

https://denargahistorikern.com/2020/05/04/den-sista-pesten-i-sverige/
Citera
2021-05-15, 13:11
Medlem
314 på IVA. Snabbt går det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in