2021-05-14, 18:40
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Jo, det har jeg. Likegyldig av hvilket begrep man benytter så er faktum at disse menneskene har vesentlig høyere risiko for å være utro, oppmerksomhetsbehovet er enormt. Og ingen av dem passer godt på TH av det som har kommet frem til nå.

Oppmerksomhetsbehovet handler om å være "stor mann" innen sin krets, og den kretsen kan være liten eller stor.

I enkelte tilfeller kan den kretsen være så liten som én husholdning eller en liten nær krets av familie.

Kretsen begrenses ofte av at de kun omgir seg med de folkene de føler de har kontroll på, og som gir dem "næring".

Det er ikke sånn at alle har et uhorvelig stort behov for næring, så lenge de bare har noen få som gir dem nok.

Og de tåler i hvert fall ikke avvisning eller latterliggjøring, så hvis de er mindre sosialt kompetente så begrenser de omgangskretsen sin tilsvarende, men mekanismen bak, eller "skaden" om man vil, er den samme.

Det er bare forskjell på hvor stort nettverk den enkelte klarer å ha kontroll på, og være sjef i.
Citera
2021-05-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Oppmerksomhetsbehovet handler om å være "stor mann" innen sin krets, og den kretsen kan være liten eller stor.

I enkelte tilfeller kan den kretsen være så liten som én husholdning eller en liten nær krets av familie.

Kretsen begrenses ofte av at de kun omgir seg med de folkene de føler de har kontroll på, og som gir dem "næring".

Det er ikke sånn at alle har et uhorvelig stort behov for næring, så lenge de bare har noen få som gir dem nok.

Og de tåler i hvert fall ikke avvisning eller latterliggjøring, så hvis de er mindre sosialt kompetente så begrenser de omgangskretsen sin tilsvarende, men mekanismen bak, eller "skaden" om man vil, er den samme.

Det er bare forskjell på hvor stort nettverk den enkelte klarer å ha kontroll på, og være sjef i.

Det er ingen tvil, mennesker med NPD er enormt mye mer tilbøyelige til å være utro enn de som ikke er det, det sier seg egentlig også selv.
Citera
2021-05-14, 19:02
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Det er ingen tvil, mennesker med NPD er enormt mye mer tilbøyelige til å være utro enn de som ikke er det, det sier seg egentlig også selv.

Personer med NPD er i mye større grad tilbøyelige til å klikke totalt om de mistenker at partneren er utro.
Citera
2021-05-14, 19:05
Medlem
Citat:
Motiv kan være alt fra feil blikk, et kyss, løgn, feil ord, en hundrelapp eller en milliard - så lenge det vekker nok raseri/følelser hos gjerningspersonen så er det nok og politiet har vel sett det meste der.

Her har du helt rett. Noen tåler veldig lite av partneren, mens man selv kan tillate seg det meste fordi det er lettere å rettferdiggjøre sin egen utroskap.
Noen klarer aldri å glemme en uskyldig flørt, mennesker som finner sammen i felles forståelse, mens man selv er utro etter noter.
Merkelig, etter en episode som skjedde på slutten av 70- tallet og som familien har fjernet helt fra boken. Mye vi ikke vet...
Citera
2021-05-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Hvis han er uskyldig vil han ha krav på oppreisning fra det offentlige. Det vil også være
en katastrofe for politiet.

Når det gjelder boken, så regner jeg nesten med at forfatterne unngår å ta stilling til skyldsspørsmålet?

Sett fra et journalistisk perspektiv bør jo det som skrives om saken kunne regnes for å være
av offentlig interesse, og at det som publiseres er nøye vurdert utfra betydningen det
kan ha for å opplyse saken tilstrekkelig.

Ettersom det hele begynte som en forsvinningssak, og man valgte å etterlyse AEH, var
det vel umulig for politiet å legge lokk på saken. Dersom det hadde startet som en
drapsetterforskning, hadde kanskje navnene ikke blitt offentliggjort.

Nå lo jeg godt! Hvis dette holder på i fem år til, tenker jeg denne tråden blir så lang og
omfattende at det må bli laget et eget forum for denne saken.

Ja, hvis han er uskyldig - SOM HAN ER indtil det modsatte er bevist, er der nogle/mange der skylder ham og familien en meget stor undskyldning!!!! Men det hjælper jo ikke på, at han er blevet hængt ud offentligt i både aviser og nu også i en bog... Den skulle efter min mening slet ikke være udgivet. Det er personlige notater, afhør osv. der lækkes. Virkelig umenneskeligt at familien og TH skal igennem dette, hvis han/de er helt uskyldige.
Senast redigerad av rlk73 2021-05-14 kl. 20:02.
Citera
2021-05-14, 19:08
Medlem
Citat:
Personer med NPD er i mye større grad tilbøyelige til å klikke totalt om de mistenker at partneren er utro.

Det også, men det er ikke unormalt
Citera
2021-05-14, 19:14
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Det også, men det er ikke unormalt

Jo, det er egentlig det.

Det er faktisk ikke verdens undergang.
Citera
2021-05-14, 19:21
Medlem
Citat:
Jo, det er egentlig det.

Det er faktisk ikke verdens undergang.

Nei, det er jeg enig i, men det er nå en gang ikke spesielt rart at det vekker følelser når relasjoner, hjem og familier ødelegges for alltid. Svake mennesker finner man overalt, men de som er spesielt lite pålitelige er mennesker som er umettelige på oppmerksomhet. TH er etter hva jeg kan se det motsatte av det og han passer ikke inn i de boksene mange prøver å få han inn i.
Citera
2021-05-14, 19:38
Medlem
Citat:
For de rette personlighetene spiller det ingen rolle om utroskapet faktisk har funnet sted eller ikke. Det holder at de mistenker, eller bare frykter, det.

Edit: Litt OT, men en eks av meg var en gang sur på meg i et par uker, fordi de hadde DRØMT, om natten, at jeg hadde hatt sex med bestevennen deres...

Hehehe, da er du jaggu gæern
Citera
2021-05-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Det står i bogen, at det var i 80’erne og at det kom frem i 1993. Og manden er ikke hans bror, som nogle tror.

Er TH`s bror far til TEH?
Citera
2021-05-14, 19:42
Medlem
Citat:
Skulle det ha vært snakk om utroskap så er det også spesielt at det er AEH som stod for det all den tid mange hevder at TH er psykopat eller narsissist. Hadde det vært tilfellet hadde han vært den man snakket om når det gjaldt utroskap, og det i hopetall.

Folk kaster rundt seg med begrep og diagnoser man har null forståelse for og kunnskap om.

Snakket dere ikke om at TH var autist for et par dager siden?
Citera
2021-05-14, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Snakket dere ikke om at TH var autist for et par dager siden?

Dere?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in