2021-05-14, 16:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nej det festas faktiskt mindre.
Var tredje svensk har förändrat sina alkoholvanor under coronapandemin, det framkommer i Sifoundersökningen Dryckeskollen som är genomförd på uppdrag av Carlsberg Sverige. 21 procent har druckit mindre alkohol under pandemin, medan 10 procent uppger att de har ökat sin alkoholkonsumtion.

Sifoundersökningen Dryckeskollen visar att många svenskar har dragit ner på alkoholkonsumtionen under coronapandemin, särskilt i åldersgruppen 18 till 35 år, där hela 35 procent uppger att de dricker mindre alkohol som en följd av pandemin
https://news.cision.com/se/carlsberg-sverige/r/en-av-fem-dricker-mindre-alkohol-under-pandemin,c3266366emin

Länken funkar inte. Hur eller hur, så tror jag att just festande-drickandet har gått ner med nuvarande regler, det tyder åldersgruppen 18-35 år på. Medan de tio procent som ökat sin alkoholkonsumtion troligen är övre medelålders/äldre som blivit sittande hemma ensamma mycket, som tröstat sig med vin, portvin, madeira och snaps (lite olika beroende på kön). Men det är bara min gissning.
Citera
2021-05-14, 16:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Goa kommer ge Ivermectin till alla över 18 som profylax.

Dagen efter går Dr Soumya Swaminathan på WHO ut och rekommenderar mot detta, med hänvisning till Mercks pressmeddelande i februari om säkerheten.

Detta blir intressant att följa!

https://indianexpress.com/article/india/ivermectin-goa-world-health-organisation-covid-7310664/

Ja, jag kan tänka mig att detta är rätta sättet att använda Ivermectin, och även Klorokinin. Profylaktiskt. För då tar det hand om virusarna på en gång när de kommer in i kroppen, när de är få till antalet, och en godtagbar dos av medicinen räcker till. När personen redan är sjuk krävs det så stora doser av dessa mediciner för att få effekt, att boten blir farligare än soten.
Citera
2021-05-14, 16:30
Medlem
Citat:

Dagen efter går Dr Soumya Swaminathan på WHO ut och rekommenderar mot detta, med hänvisning till Mercks pressmeddelande i februari om säkerheten.

https://indianexpress.com/article/india/ivermectin-goa-world-health-organisation-covid-7310664/

Ja, det var det första intressanta på ca 8 månader. Alla över 18 i Goa-regionen. Det blir ganska stor skala.
Citera
2021-05-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, tro fan det! Vi är ju många som inte har arbete med skärm som levebröd. Har även märkt en trend att många som går hemma o drar om dagarna vill ha ombyggnationer/renoveringar utförda. De verkar glömma viruset när de blir ivriga med sina projekt. Springer många yrkesgrupper hemma hos folk helt obekymrat just nu. Sen kommer deras ungar hem från skolan, som tydligen är så jävla viktig in i det sista, med kompisar o.sv.

Ingen bryr sig längre.

Din sista mening i detta är väl vad allt kokar ner till egentligen.

INGEN BRYR SIG LÄNGRE.

Och på nått sätt är väl det ett friskhetstecken. Vansinnet har pågått i över ett år nu. Det är ett friskhetstecken att gå vidare ifrån vansinnet och fortsätta med sina liv som förrut.
Citera
2021-05-14, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Länken funkar inte. Hur eller hur, så tror jag att just festande-drickandet har gått ner med nuvarande regler, det tyder åldersgruppen 18-35 år på. Medan de tio procent som ökat sin alkoholkonsumtion troligen är övre medelålders/äldre som blivit sittande hemma ensamma mycket, som tröstat sig med vin, portvin, madeira och snaps (lite olika beroende på kön). Men det är bara min gissning.

Hehe. Vilka drycker tillhör vilka kön? Det där med kön verkar ju även vara lite svävande idag...

Festandet med alkohol i den åldersgruppen har stadigt gått ner sedan slutet av förra seklet. Det är andra substanser och mer vara hemma.
Citera
2021-05-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Din sista mening i detta är väl vad allt kokar ner till egentligen.

INGEN BRYR SIG LÄNGRE.

Och på nått sätt är väl det ett friskhetstecken. Vansinnet har pågått i över ett år nu. Det är ett friskhetstecken att gå vidare ifrån vansinnet och fortsätta med sina liv som förrut.

Jag säger så här. Tillhör man ingen riskgrupp så är ratiot risk/reward tveklöst bättre, personligen och samhällsekonomiskt, till fördel, arbeta och tjäna deg. Att inte hångla med okända under virus-säsonger är något jag brukar tillämpa alla år när influensa och skit drar runt. Lite hänsyn och avstånd med snörvlandet liksom. Oavsett vad viruset råkar heta.

Sen var min poäng litegrann hyckleriet bland folk. Alla är så bror-duktig utåt sett och på sociala media o grejer. Men så fort de fått intresse för något ego-projekt, så är det som sagt ingen som bryr sig längre.
Citera
2021-05-14, 16:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Exakt så tänker jag också att det är. Lika så är det så min erfarenhet ser ut. De som festade på större fester och puben dricker mindre, då man inte gör sådant längre. Men de som hade lite problem med alkoholen och gärna tog sig några glas hemma ensamma gör det mer.

Jag är ledsen för att länken inte funkade. Tror jag lyckades få med en bokstav för lite. Så jag tar med den igen, förhoppningsvis utan bortklippta delar

https://news.cision.com/se/carlsberg-sverige/r/en-av-fem-dricker-mindre-alkohol-under-pandemin,c3266366
Citera
2021-05-14, 17:08
Medlem
Citat:

Skälen till att rekommendera mot Ivermectin lär ju vara mycket tveksamma. Ivermectin är ju en väl studerad substans med många år på nacken och har en välkänd säkerhetsprofil. WHO blev ju anklagade av insiders för konspiration med läkemedelsbolag efter svininfluensan. Den här rekommendationen luktar illa. Det är ju en sak att promota vaccin, inget fel med det. Men att kontinuerligt attackera alternativ som är väl beprövade vad det gäller säkerhet blir ju genomskinligt. Oavsett vad man tror om effektiviteten hos Ivermectin mot covid så finns det knappast stöd för att hävda att substansen inte är säker. Den lär ha mindre biverkningar än vaccinen.
Citera
2021-05-14, 17:29
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Australien är i stor sett fria nu tack vara sin restriktioner och karantän. Om du inte visste det är det den största av alla söderhavsöar.

Det går att mota bort viruset om man har kunskap och resurser. Kina är det största exemplet de efter att ha givit det till andra länder stoppade de själv så gott som alls spridning.

Oroa dig inte för Nauru och Kiribati etc. de klarar sig själva men att ta emot flyg utan smittade passagerare som har vaccinationspass.
Ägna dig åt kroglivet i Sverige i stället och hur man kombinerar hämningslöst uteliv och supande med ett virusfritt samhälle. Det går inte!

Du tror på allvar att det är restriktioner som gjort att Australien fria från viruset?

Det enda exemplet ni lockdownrunkare har och STÄNDIGT tjatar om är alltså en fullständigt isolerad ö mitt ute i ingenstans som är känt för sin starka sol och som haft sommar de senaste 6 månaderna. "Titta titta på Australien lockdown är jättebra!!! "

Samtidigt finns dussintals om inte hundratals länder som också haft lockdown och karantän men inte varit i närheten av att få bort viruset, utan snarare tvärtom. Det verkar t om nästan som att hårdare restriktioner korrelerar med högre dödstal på väldigt många håll.
Citera
2021-05-14, 17:33
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Nej, det hade inte gått att stoppa denna pandemin hur än man gjort. När den väl uppdagades så var det för sent. Viruset var redan ute ur Kina vid den tidpunkten. TOTALT omöjligt med andra ord.

Ja, du har några söderhavsöar som inte haft Covid-19. Men de kommer såklart även dem att få detta så fort de tar emot ett flyg. Vilket de måste göra förr eller senare eller ska de isolera sig resten av jordens existens?
Nauru har ju vaccinerat hela sin vuxna befolkning, varför tror du att de kommer att få ett covid utbrott nu, när de inte har haft det innan?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-14 kl. 17:47.
Citera
2021-05-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nauru har ju vaccinerat hela sin vuxna befolkning, varför tror du att de kommer att få ett covid utbrott nu, när de inte har haft det innan?

Jag viste inte att Nauru varit isolerade hela tiden. Har du en käla på det. Eller vad det bara något du skrev utan att veta?

När jag tittar luta det mot att de tar i mot flyg eller i vart fall har gjort det i perioder men man måste ha pass som är giltigt i minst tre månader och ett negativt covid test.

Det är inte tillåtet att resa till Nauru om du inte har särskilda skäl.

Dessutom med en herrans massa regler kring detta. Där i princip ingen tillåts resa till landet.

Så än en gång vet du inte vad du pratar om. Nauru har isolerat sig. Frågan är varför om nu hela befolkningen är vaccinerad? Vad väntar man på då liksom?

De kommer såklart att få massor av covid-fall den dagen man tillåter resande. Vilket kommer.

https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/nauru/entry-requirements
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2021-05-14 kl. 17:52.
Citera
2021-05-14, 18:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Precis. Och det är enorma mängder fler 0-50 åringar som skadas (många gånger för livet) än vad Covid-19 gör.

För friska under 50 är trafiken farligare alltså. Vilket jag sagt hela tiden.

Den här gruppen ska naturligtvis leva som vanligt nu när köttberget är vaccinerade.
Du är så förutsägbar!
Det var ju givet att du skulle byta från döda till skadade i trafiken.
Du misslyckades igen.
Ballongen sprack lika lätt den här gången som förra gången du gissade fel.

Det är flera som blir skadade av covid-19 på ett år än som skadas i trafiken.

Om du kollar upp saker innan du kräks ur dig en massa skit så behöver du inte stå med byxorna nere gång på gång.
Kolla nu upp ditt påstående att flera skadas i trafiken än i covid-19.
Jag kanske bara lurar dig för du får inga källor den här gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in