2021-05-14, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
En luftkylare på hjul hjälper fint. Kostar 800-1500 kr.

Inte direkt många dagar som är olidligt varma.

Hettan är hård mot mig, får svårt att sova. Tendensen till insomnia har tillkommit på senare tid, så nu måste jag anpassa mig,

Jag hade behövt det svalt redan i april, men till sommaren kommer min sömn bli helt kvaddad.

Känns som att jag antingen löser detta problemet, eller så får jag gå i landsflykt eller något.
Citera
2021-05-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deridda
min bäste herre,vad säger din erfarenhet om följande,

min intention vore att ha på ACn under dagen/kvällstid, sen innan sömndags få ned temperaturen till kanske 18/19 grader, sedan stänga av den typ det sista man gör.
iförsig kanske beroende på byggnad, men hur snabbt håller sig den etablerade kylan under natten?

Alltså, säg att det verkligen är sommar ute
maskinen får ner temperaturen till 18 grader, klockan 10 lägger du dig o stänger av maskinen sista du gör.
vad är typ temperaturen klockan 02:00?
eller typ 6:00?
så man inte vaknar upp med värmeslag plötsligt i en supervarm lägenhet...
Är det ett betonghus blir det varmt i princip direkt då värmen är lagrad i huset likt en termos. Men det är ju skönt så länge AC:n är på. Sen beror det ju på i vilken riktning du har sovrummet.
Citera
2021-05-14, 13:31
Medlem
killawifes avatar
Om du bor i bostadsrätt så fundera på om du inte ska köpa en luftvärmepump istället. Effekten är betydligt bättre och framförallt så är de tystare.
En s.k portabel AC väsnas otroligt mycket. Tillräckligt mycket för att de flesta inte kan sova när den är igång. Det varierar dock en del mellan olika modeller men de väsnas mycket mer än en vanlig friskluftsfläkt. Jag har en själv och jag brukar låta den stå och kyla sovrummet i några timmar innan jag ska sova. Då blir det 17-18 grader där inne och det håller sig ett bra tag.

En fläkt med kallvatten är tämligen verkningslös. De fungerar men effekten fungerar bara direkt framför fläkten och vattnet värms upp rätt så fort så det är ingen långvarig kyla man får. Jag hade en tidigare som jag körde med när jag satt framför datorn och då fungerade det bra men den kyler inte ner ett rum och gör inget för exempelvis ett sovrum.
Citera
2021-05-14, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om du bor i bostadsrätt så fundera på om du inte ska köpa en luftvärmepump istället. Effekten är betydligt bättre och framförallt så är de tystare.
En s.k portabel AC väsnas otroligt mycket. Tillräckligt mycket för att de flesta inte kan sova när den är igång. Det varierar dock en del mellan olika modeller men de väsnas mycket mer än en vanlig friskluftsfläkt. Jag har en själv och jag brukar låta den stå och kyla sovrummet i några timmar innan jag ska sova. Då blir det 17-18 grader där inne och det håller sig ett bra tag.

En fläkt med kallvatten är tämligen verkningslös. De fungerar men effekten fungerar bara direkt framför fläkten och vattnet värms upp rätt så fort så det är ingen långvarig kyla man får. Jag hade en tidigare som jag körde med när jag satt framför datorn och då fungerade det bra men den kyler inte ner ett rum och gör inget för exempelvis ett sovrum.

I min förening krävs det skriftligt godkännande från styrelsen för att få installera en luftvärmepump. Så innan man köper en sån borde man kolla med sin styrelse först, vore tråkigt att köpa en sån goding och så får man inte installera den.
Citera
2021-05-14, 13:53
Medlem
Bara att köpa en AC och njuta av sommaren. På sommaren måste man typ ha fönstena öppna i vilket fall som helst, så lika bra att lägga till en slang 🤓
Citera
2021-05-14, 14:02
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
eller ska man nöja sig med en fläkt istället till att svalka en när man sover?
Inte helt fel tänkt om en vill slippa de negativa effekter AC har på måendet.

I Spanien maxade vi ACn i sovrumsdelen inför läggdags, och vid läggdags så stängdes ACn av, och så hade vi en fläkt på under natten.

Tips till TS.
Senast redigerad av BIB3l 2021-05-14 kl. 14:14.
Citera
2021-05-14, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Inte helt fel tänkt om en vill slippa de negativa effekter AC har på måendet.

I Spanien maxade vi ACn i sovrumsdelen inför läggdags, och vid läggdags så stängdes ACn av, och så hade vi en fläkt på under natten.

AC... negativa effekter på måendet?
Är det inte just samma negativa effekter som en vanlig fläkts blåsande skapar? Kastande av damm o partiklar runtomkring och på en, kanske rentav lite coronapartiklar också i dessa tider.
Och i en fungerande redig AC är ju, utöver blåskomponenten (som är den negativa sådan i hälsoavseende), även den fina och oproblematiska komponenten i det att den faktiskt kyler!?!?

Eller har jag missat något? Vad är negativt med AC för hälsan?
Citera
2021-05-14, 14:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife

Det är väldigt sant. Det är inget man gärna försöker sova i samma rum som. Det stör mer än värmen.

Bättre då att kyla ner rummet maximalt ett antal timmar innan sängdags och sedan stänga av.
Citera
2021-05-14, 14:38
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är väldigt sant. Det är inget man gärna försöker sova i samma rum som. Det stör mer än värmen.

Bättre då att kyla ner rummet maximalt ett antal timmar innan sängdags och sedan stänga av.
Sanning med modifikation. Beroende på konstruktion och kvalitet så finns det absolut de som är mer eller mindre högljudda, men vi har då lyckats somna ett antal gånger med ACn på full blås.
Dessutom går det ju att dra ner lite på fläkten, vilket minskar ljudvolymen en hel del.

Men bäst är absolut en luftvärmepump, men när det är en prisskillnad på kanske 10 000 så kommer nog de flesta välja en AC.
Citera
2021-05-14, 14:40
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
AC... negativa effekter på måendet?
Är det inte just samma negativa effekter som en vanlig fläkts blåsande skapar? Kastande av damm o partiklar runtomkring och på en, kanske rentav lite coronapartiklar också i dessa tider.
Och i en fungerande redig AC är ju, utöver blåskomponenten (som är den negativa sådan i hälsoavseende), även den fina och oproblematiska komponenten i det att den faktiskt kyler!?!?

Eller har jag missat något? Vad är negativt med AC för hälsan?
Jag borde ha skrivit det. Det känns i halsen om du sover med AC på, och ibland får du som en slags förkylning. Jag har inte upplevt att en vanlig fläkt ger samma symtom. Det är min erfarenhet i vart fall.

Med lite tur så kanske en vanlig fläkt klyver viruset, men å andra sidan så kanske viruset fryser ihjäl i ACn.

Jag kan bara tala för mig själv, och när vi slutade med AC nattetid, så mådde luftvägarna bättre.
Citera
2021-05-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Jag borde ha skrivit det. Det känns i halsen om du sover med AC på, och ibland får du som en slags förkylning. Jag har inte upplevt att en vanlig fläkt ger samma symtom. Det är min erfarenhet i vart fall.

Med lite tur så kanske en vanlig fläkt klyver viruset, men å andra sidan så kanske viruset fryser ihjäl i ACn.

Jag kan bara tala för mig själv, och när vi slutade med AC nattetid, så mådde luftvägarna bättre.

Allright, tack för varningen!

Men alltså, att ha på ACn då på kvällen innan man går och lägger sig, iförsig kanske man är i själva rummet några timmar även innan man stängt av den, men att man stänger av den inna man ska sova, jag tänker att det måste inte vara hälsonegativt eller?

Ser ju ändå ACn som en investering för hälsan, vore tråkigt om den inneburit motsatsen...
Citera
2021-05-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är det ett betonghus blir det varmt i princip direkt då värmen är lagrad i huset likt en termos. Men det är ju skönt så länge AC:n är på. Sen beror det ju på i vilken riktning du har sovrummet.

Bor i sten/betonghus :/ men nåja, kanske kylan håller i sig några timmar efter man stängt av den på kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in