2021-05-13, 20:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tänkte på det igår, kortet man får efter första dosen där även dos nr 2 skall skrivas i är ju väldigt lätt att förfalska.
Allt måste finnas lättåtkomligt digitalt men exakt hur det kommer att göras vet jag inte, vet inte ens om jag läst det någonstans ännu

Du har fått ett sådant handskrivet vaccinationskort som man får på BVC alltså? Ja, det är ju hur lätt som helt att förfalska. Men jag tror inte att du kommer att kunna använda det som vaccinpass någonstans heller, eller att vaccinpass skulle utfärdas bara man visar upp kortet som bevis. SÅ godtrogna kan vi inte vara ens här i Sverige...
Citera
2021-05-13, 20:46
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Läste igen, och det framgår inte på vilken avdelning de ligger, nej. Men det spelar egentligen ingen roll. En 18-åring blir inte inlagd på infektionskliniken heller, utan att vara rejält sjuk.

Och trots att det inte framgår så skriver du självsäkert att det är IVA det handlar om. Varför? Det är så lätt att kolla upp om man är osäker.
Citera
2021-05-13, 20:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Chansen att överleva är 99,5% i befolkningen.

För friska under 50 är de 99,99%

För +80 åringar 85%.

Det reser miljoner människor världen över dagligen. Hela tiden, dygnet runt.

Det sker, men jag är inte glad över det. Internationella resor är olämpliga under en pågående epidemi.

Citat:
Några tusen ytterligare till ett OS spelar naturligtvis NOLL roll i sammanhanget.

Det räcker med 1 resenär, för att introducera en ny variant i en befolkning där den varianten inte har förekommit förut. Det är lättare att stoppa ett virus vid gränsen, än att bekämpa ett virus som sprids i befolkningen. Restriktioner vid gränsen kan bespara befolkningen smärtsamma restriktioner i samhället.

Citat:
Det här börjar bli lika sjukt som stränderna i somras som folk trodde man stendog på bara man satte sin fot där...

Har någon seriös person hävdat att man stendör av att sätta foten på en strand? Gäller det en strand där mängder med portugisiska örlogsmän har flutit iland?
Citera
2021-05-13, 20:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Återigen ljuger du. Och vet inte vad du pratar om.

Det är INGEN som gör något experiment med intervallet mellan doserna. Detta finns det sedan lång tid mängder med studier på. Långt bättre än de Fas 3 studier som var ifrån början och innefattade ett fåtal människor i jämförelse.

Att man fick så starkt skydd redan efter 1 dos var nog inte planen nej... men så blev det.
Du är bara orolig att bli sjuk.
Troligen har du inte skött din kropp och kan få problem om du blir sjuk.

Att förneka sådant här på ett forum hjälper dig inte och du borde söka hjälp för din ångest.

Vi som fått första dosen av ett vaccin ser fram emot dos 2 av samma utprovade vaccin och inget labbande med att hitta på andra metoder.
Citera
2021-05-13, 21:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag pratar om första dosen som är fullt tillräckligt för att öppna ett samhälle. Det var ju hela anledningen till att vi drog ut på perioden mellan dos 1 och dos 2. För att skydda så många som möjligt.

Du är som vanligt uselt påläst.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ungefär som när Volvo på 70-talet drog ner på tjockleken av färglagret.
Resultat, bilar som lacken släppte på och rostade.

Vaccinet är utvecklat och framtaget som två doser med visst mellanrum.
Allt annat är ett jäkla experiment.

Att du är så dåligt påläst vet de flesta redan på detta forum.
Vilket skydd den första dosen Pfizer BioNTeck ger hittar jag ingen info om lite snabbt, det jag har för mig är runt 50 %.

Vad jag kan minas är att det är bättre att ta PB efter sex veckor än efter tre veckor, eller i alla fall inte sämre..

Det som är lite märkligt är att appen Alltid öppet som vi i Stockholm ska använda för att boka vaccinering i Region Stockholm ännu inte finns utvecklad för att hantera den andra dosen. Enligt uppgift ska den bli klar denna vecka och det är ju några dagar kvar.

De första som använde appan vaccinerades den 21 april så de ska vaccineras senast den 2 juni.
Enligt info ska man kunna boka tid tre veckor före vaccinationstillfället, dvs den 12 maj.
Detta har ju inte funkat och appen finns inte ännu!
Citera
2021-05-13, 21:11
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vilket skydd den första dosen Pfizer BioNTeck ger hittar jag ingen info om lite snabbt, det jag har för mig är runt 50 %.

Vad jag kan minas är att det är bättre att ta PB efter sex veckor än efter tre veckor, eller i alla fall inte sämre..

Det som är lite märkligt är att appen Alltid öppet som vi i Stockholm ska använda för att boka vaccinering i Region Stockholm ännu inte finns utvecklad för att hantera den andra dosen.[/b] Enligt uppgift ska den bli klar denna vecka och det är ju några dagar kvar.

De första som använde appan vaccinerades den 21 april så de ska vaccineras senast den 2 juni.
Enligt info ska man kunna boka tid tre veckor före vaccinationstillfället, dvs den 12 maj.
[b]Detta har ju inte funkat och appen finns inte ännu!

Skulle gärna få en länk på det som jag fetat, har tidigare letat men inte funnit. Däremot var det väl AZ som det var diskussioner om bl a hur stor första dosen skulle vara och om hur lång tid det skulle gå mellan första och andra
Citera
2021-05-13, 21:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du har fått ett sådant handskrivet vaccinationskort som man får på BVC alltså? Ja, det är ju hur lätt som helt att förfalska. Men jag tror inte att du kommer att kunna använda det som vaccinpass någonstans heller, eller att vaccinpass skulle utfärdas bara man visar upp kortet som bevis. SÅ godtrogna kan vi inte vara ens här i Sverige...

Ja precis. Varken tror eller tycker det skall kunna användas som vaccinpass måste komma något betydligt säkrare
Citera
2021-05-13, 21:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
"Kommer Norges strategi att rädda sommaren för ungdomarna?" Den här sommaren kanske räddas men hur kommer framtida somrar att bli?

Att Solberg med anhang är galna har hela den här pandemihistorien visat men nu tar de verkligen priset. Massvaccinering av fullt friska ungdomar med oprövade vaccin för att ge några 90-åringar på långvården ett par veckor till i livet måste väl räknas som brott mot mänskligheten? Det här blir bara sjukare och sjukare.

Frågan är hur man kommer att göra när riskgrupperna har vaccinerats. Kommer man att släppa på alla försök att dämpa smittspridningen? Eller kommer man att fortsätta försöka hålla smittspridningen nere för att ge vårdpersonalen andrum?

Ifall man fortsätter att försöka hålla smittspridningen nere, så tänkte jag att det kan vara bra att låta åtminstone ungdomarna få en så normal sommar som möjligt. Ifall ungdomarna har vaccinerats, så kan dom, med gott samvete, leva normalt ungdomsliv.
Citera
2021-05-13, 21:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
människor som springer runt som höns i gasmask och på allvar förespråkar att samhällen ska kollapsa

Vet inte vilken verklighet du lever i

Antagligen har viruset satt sig på hans hjärna ;-) Finns ju studier på hur IQ sjunker pga covid...
Citera
2021-05-13, 21:46
Medlem
Citat:
FHM ändrade längden mellan dos 1 och 2 utan forskning bakom. Nej du har inte tillräckligt med skydd för att öppna samhället när vi fortfarande har en stor smittspridning.

Varför sitter du och ljuger? Vad får du ut av dessa lögner egentligen?

En hel värld ändrade dosintervallerna. Alltså inte bara Sverige. Det hade man VÄLDIGT god data på när man gjorde. Långt bättre data än de ifrån FAS 3 när man gick in i det här från början.

Så även detta är ju bara en lögn ifrån dig. Vi vet EXAKT vilket gott skydd första dosen ger av respektive vaccin.

Detta är dessutom framtaget tillsammans med tillverkaren såklart. Dessutom godkänt av alla kontrollmyndigheter att göra så.

Så du hittar ju bara på och återigen vet du överhuvudtaget inte vad du pratar om. TOTALT okunnig i ämnet.

Efter 3 veckor ifrån första dosen uppstår ett mycket gott skydd mot allvarlig sjukdom och antikroppar bildas.

Tillräckligt gott skydd för att öppna samhällen. Vilket en hel värld är överens om med några få korkade undantag.

Läs på istället för att gissa nästa gång.
Citera
2021-05-13, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du är bara orolig att bli sjuk.
Troligen har du inte skött din kropp och kan få problem om du blir sjuk.

Att förneka sådant här på ett forum hjälper dig inte och du borde söka hjälp för din ångest.

Vi som fått första dosen av ett vaccin ser fram emot dos 2 av samma utprovade vaccin och inget labbande med att hitta på andra metoder.

Vad snackar du om??

Inget av det du säger är ju ens svar på ämnet eller diskussionen jag hade?? Vad yrar du om?

Det är väl ingen som labbar med något vaccin? Vad håller du på med?
Läs vad jag skriver istället om du ska besvara ett inlägg. Herregud.
Citera
2021-05-13, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Frågan är hur man kommer att göra när riskgrupperna har vaccinerats. Kommer man att släppa på alla försök att dämpa smittspridningen? Eller kommer man att fortsätta försöka hålla smittspridningen nere för att ge vårdpersonalen andrum?

Ifall man fortsätter att försöka hålla smittspridningen nere, så tänkte jag att det kan vara bra att låta åtminstone ungdomarna få en så normal sommar som möjligt. Ifall ungdomarna har vaccinerats, så kan dom, med gott samvete, leva normalt ungdomsliv.

Sjukvården andrum i Norge??

Norge har en underdödlighet.
Det som Norge sysslar med har slutat handla om virus och smittspridning sedan länge. Nu är det nått helt annat.

Maken till rädshågsna människor var det länge sen man såg. Dessutom parasiter som ska leva på andra. Där man VÄGRAR anordna sportevenemang inom Norges gränser men skickar gladeligen ut sina egna sportatleter runt om i världen till andra länder som då ska ta över ifrån Norge.

Erna Solberg, vilket joke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in