2017-06-05, 04:25
Medlem
Cardinal - Kanadensiskt crime drama (Säsong 1 / 6 Avsnitt)

Serien är baserad på Giles Blunt's välkända böcker om poliskommissarie John Cardinal i ett snöpackat North Ontario, Kanada.
Första säsongen premiärvisades på kanadensiska CTV under Januari-Februari i år, och den är redan en av de största publik- och försäljningssuccéerna i kanadensisk TV-historia. Distributören eOne har sålt serien till ett 30-tal länder för prime time-TV under sommaren/hösten (troligtvis också Sverige).
Brittiska BBC började under gångna helgen visa Cardinal.

http://www.imdb.com/title/tt5583512/

Är den bra? Ja, godkänd med ett plus i kanten för gott hantverk.
Det bjuds på ett par-tre "standardklyschor" – en kommissarie som (själv står under utredning) återupptar en tidigare nedlagd utredning han varit alldeles för känslomässigt involverad i, ett ansträngt privatliv, moraliska dilemman, etc. Men det är välgjort, och man kommer undan med det mesta, med undantag för att det blir aningen stolpigt och småtaffligt här och var.
Det vilar en omisskännlig nordic noir-aura kring Cardinal, och gillar man t.ex. Bron finns det en hel del att hämta även här. En närmast identisk berättarteknik, med focus att hålla tittaren på tårna (för att inte nämna förtexten/vinjetten, som är en direkt enäggstvilling till Brons dito, om än i vinterskrud).

Med tanke på att Cardinal redan fått klartecken för både en andra och tredje säsong, kan jag inte låta bli att tänka att det fortsättningsvis finns potential att bli riktigt bra.
Rollen som John Cardinal spelas av Billy Campbell, som man bl.a. känner igen från The Killing.
Citera
2018-01-29, 20:38
Medlem
Har precis sett klart första säsongen och den var riktigt bra.

Kommer börja med säsong 2 till helgen och hoppas att den är minst lika bra.
Citera
2018-01-29, 22:56
Medlem
tkte mkt om första säsongen, inte lika förtjust i andra. själva storyn är inte så engagerande. kom på mig m att vara mest intresserad av vad som händer i karaktärernas privatliv.
Citera
2018-01-30, 08:27
Medlem
tycker det är en jäkla bra serie är på fjärde delen på säsong två
Citera
2018-02-11, 12:40
Medlem
Andra säsongen var i ärlighetens namn inget vidare. Tunn story, taffligt berättad.
Tredje säsongen är tydligen redan färdig och lär dyka upp till hösten – hoppas på bättring.
Citera
2018-02-20, 21:32
Medlem
Patrik2108s avatar
Karine Vanasse (Lise Delorme) gör hela serien. Jag gillar scenerna när hon förhör folk. Hon är intensiv utan att bli jobbig och störig. Vill se mer med henne. Billy Campbell (John Cardinal) är väl ok också. Storyerna är lite tunna och långdragna.
Citera
2019-01-26, 18:12
Medlem
Har sett s3e1. Bra! Tycker om tempot och stämningen.

Läste nån av de första böckerna, därför jag fastnat för serien.
Citera
2019-02-05, 22:01
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Har sett s3e1. Bra! Tycker om tempot och stämningen.

Läste nån av de första böckerna, därför jag fastnat för serien.

Jag tycker avslutningen på säsong 2 var bra där Lise Delorme löste fallet med John Cardinal. Det var handlingen kring det forgående projektet, granskningen av Cardinal, som var det intressanta. Få se hur man skall lyckas hålla spänningen när det är avslutat. Ser just nu första avsnittet säsong 3.
Citera
2019-02-09, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag tycker avslutningen på säsong 2 var bra där Lise Delorme löste fallet med John Cardinal. Det var handlingen kring det forgående projektet, granskningen av Cardinal, som var det intressanta. Få se hur man skall lyckas hålla spänningen när det är avslutat. Ser just nu första avsnittet säsong 3.

Vill ju inte skriva negativt här men tycker det känns svalt den här säsongen.
Citera
2019-03-10, 12:23
Avstängd
KaptenHundkexs avatar
Varför viskar och väser den skäggige huvudpersonen hela tiden när han "pratar". Väldigt irriterande. Väldigt komiskt - drar ned trovärdigheten.
Citera
2021-05-10, 17:01
Medlem
Scalpings avatar
Finns 4 säsonger på TV4 play och har sett två. Första gillade jag skarpt, den andra var klart sämre, mest för jag tycker sekter och indian-hokus pokus är larvigt. Finns helt klart många klichéer men funkar ändå. Gillar verkligen Karine Vanasse. Riktigt fina ögon och söt på alla sätt, så henne vill man se mer av.
Citera
2021-05-13, 04:02
Medlem
Oddballs avatar
Har sett alla 4 säsongerna och jag tycker det är en fantastiskt bra serie. Snyggt filmat dessutom. De klarar även att hålla spänningen/ångan uppe i alla avsnitten, vilket är en bedrift som nästan inga svenska serier klarar av. Tummen upp från mig.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in