2021-05-12, 18:59
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Så framtida återgång till det normala ska alltså kopplas till antal nya bekräftade fall. Då startar jag nu en kampanj för att hela Sverige skiter i att testa sig under en vecka. Vips så är 7-dagars genomsnitt nere på 0.

Är inte svårare än så men våra makthavare har order om att "smittan" ska öka, därför testas bland annat skolbarn som aldrig förr. Givetvis gäller det att hålla rädslan vid liv så att så många som möjligt tar giftsprutorna. FHMs egna Covidstatistik visar att viruset sedan länge är historia.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/
Citera
2021-05-12, 19:01
Medlem
Yashimikitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Men varför upprepar ni er som en trasig skiva? Ska det vara så svårt att ta in det faktum att vi haft normal dödlighet hela 2021 och de senaste månaderna till och med underdödlighet.

Smittspridning betyder ju ingenting. Pelle blir snuvig, Pelle testar sig, Pelle är positiv för covid, Pelle blir frisk. Värdelös statistik med andra ord.

Makalöst att ni inte förstår. Det finns inte längre något skäl för restriktioner. Punkt

normal dödighet hela 2021? hur vet du det är väl först när året är slut som man får reda på hur saker och ting ligger eller läser du kvartalsrapporter av något slag?

dödligheten har ju inte varit detsamma sedan covid sjukan kom till, eller har jag fel? i så fall skicka en källa på din argumentation.
Citera
2021-05-12, 19:04
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Herregud vilken soppa. Alltså är det någon här som kan alla restriktioner (alla)? För mig är det bara en svammel utan dess like.

Rent svammel som borde få den mest troende Covidhysterikern att fatta att något inte står rätt till. Det bästa är att strunta i allt vad restriktioner heter.
Citera
2021-05-12, 19:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yashimikito
normal dödighet hela 2021? hur vet du det är väl först när året är slut som man får reda på hur saker och ting ligger eller läser du kvartalsrapporter av något slag?

dödligheten har ju inte varit detsamma sedan covid sjukan kom till, eller har jag fel? i så fall skicka en källa på din argumentation.
Jag förutsatte att folk skulle fatta att jag menar hittills under 2021.

Gå in på socialstyrelsen så finns det statistik och graf över total dödlighet i Sverige. Eller ännu bättre Euromomo. Sitter på mobil så orkar inte länka.

2021 (so far) är ett helt normalt år. Och vi har inte haft märkbar överdödlighet hos gruppen 0-65 under hela pandemin
Citera
2021-05-12, 19:07
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Hur tycker du Tyskland verkar lyckas med sin testning?

De har högre andel positiva och samtidigt dör 20-30% fler per capita?

Vad fan! Skall vi i Sverige kanske testa igenom SÄBO (som redan är färdigvacinerade) varje dag, så ser det ju ut som om vi testar helt hysteriskt.
Kommer det rädda någon?

Nu är det sjukhusinläggningar och dödsfall som räknas enligt mig. Inte om tester per capita.

Jag undrar hur många varianter som finns i just den delen av Europa (Tyskland tex). Den brittiska varianten hade fått en ny mutation på sina aminosyror (+ blivit - vid spikeprotein). Jag är osäker på detta men jag hörde en forskare säga detta, vilket kan förklara att dödsfallen är högre i sydliga Europa och därifrån kommer det till oss snart (Norden). Det är på det sättet man kan förutsäga framtiden för Sverige. Jag hoppas inte vi fått den förändringen i aminosyrorna på spikeprotein (brittiska varianten).

Vi ser ju en minskning vilket är bra för oss och hoppas det håller!
Citera
2021-05-12, 19:09
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Tyskland har färre covidfall och döda per capita än Sverige.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Tyskland har varit bättre på att smittspåra/isolera i förra året. Det kan vara en orsak till varför de har färre smittade och döda per capita än Sverige.

Alla som har bättre smittspårning än oss har en rejäl fördel. Vår smittspårning är inte utbyggd för denna höga smittspridning.
Citera
2021-05-12, 19:12
Medlem
Yashimikitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag förutsatte att folk skulle fatta att jag menar hittills under 2021.

Gå in på socialstyrelsen så finns det statistik och graf över total dödlighet i Sverige. Eller ännu bättre Euromomo. Sitter på mobil så orkar inte länka.

2021 (so far) är ett helt normalt år. Och vi har inte haft märkbar överdödlighet hos gruppen 0-65 under hela pandemin

jag kan se att år 2020 så fanns det fler döda än året innan.

hur det ser ut i år kommer säkerligen vara lite annorlunda pga vaccinet men också pga att nu kommer de säkert minska antalet döda genom att inte räkna avled med covid utan de kommer sätta större vikt på avled av covid.

man har sett hur makthavarna har fifflat med statistiken dem har masserat siffrorna.

Det som skrämmer mig är, hur kommer det se ut i framtiden eller rättare sagt nu till höst.
Det finns ju en hel elit som vill införa det nya normala och samtidigt introducera fjärde industriella revolutionen.
Citera
2021-05-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Ulf 2020-05-01

Uffe 2020-05-02

Uffe 2020-05-14'
'

Listan på Uffe inlägg kan göras flera hundra tals till. Samma Uffe ska nu försöka förklara att vi andra som sagt och varnat hela tiden har fel och Uffe har rätt. Att det finns såna här personer skrämmer mig

Uffe har haft rätt. Detta har inte varit värre än en elak influensa, alla åtgärder är fruktansvärt överdrivna. 1993 dog procentuellt fler människor än 2020. Då pga influensa. Du är en panikslagen sängvätare. Du behöver en örfil.
Citera
2021-05-12, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yashimikito

Densamma som vad? Dödligheten är på samma nivå som svåra influensaår, och såna år har vi inte infört några restriktioner. Kolla upp antal döda 1993.
Citera
2021-05-12, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Håller vaccinationerna (dos 1+2) i 4 månader? Har för mig jag hört det någonstans?

Då är ju immunitet via infektion att föredra. Minst ett år. Grattis till mig, och alla vaccinerade får hålla sig på avstånd. Om några månader är det de som är smittorisk för oss med riktigt immunförsvar.
Citera
2021-05-12, 19:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Konstigt att man inte öppnar upp allt nu till sommaren. Förra året försvann viruset av sig själv. Det var runt 200 fall om dagen och 10 på IVA. När vi inte hade några restriktioner. Och inga vaccin hade vi heller. Och ingen brydde sig om något virus. Och det försvann i princip av sig själv...

En smart idé hade varit att öppnat upp nu i några månader och ge tillbaka friheten. Låta människor leva normalt. För vi vet att virus i princip försvinner på sommaren.

Kan det vara idé att göra som Norge, och vända på åldersprioriteringen när vaccineringen har nått till fram 40-åringarna? Norge planerar att prioritera 18–24 åringarna före 25–39 åringarna. En sådan prioritering skulle dämpa smittspridningen. Det skulle även ge ungdomarna bättre förutsättningar att leva på det sätt som hör ungdomen till.

Citat från NRK:
Prioriterer de yngste tidligere
...
Talen til Solberg var fullstappet av vaksinenyheter. I tillegg til hvilke vaksiner som skal brukes i Norge, har regjeringen også besluttet hvem som skal prioriteres:

Aldersgruppen 18–24 år, og de fra 40–44 år vil skyves fram i køen, og vaksineres samtidig.

Til slutt skal unge voksne mellom 25–39 år vaksineres, sier Solberg på pressekonferansen.

Det er i tråd med FHIs anbefalinger, som ble publisert i det pressekonferansen ble sparket i gang.

Smitten er høyest blant de unge, peker Solberg på. Hun sier også at unge som studerer har hatt det vanskelig i pandemien.
Kommer Norges strategi att rädda sommaren för ungdomarna?
Citera
2021-05-12, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Maj 2020 = Värre smittspridning och dödstal. Inga restriktioner. Landet gick knappast under.

Maj 2021: Mindre smittspridning. Betydligt mindre dödstal. Snart 40 procent vaccinerade. Ändå en massa restriktioner.

Var är logiken?
Jag antar att de är trötta på alla som vrålar efter Restriktioner! Restriktioner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in