2021-05-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Preskription för mord som skedde innan den 1 juli 1985 inträdde efter 25 år ja. Det stämmer. Men vad jag menar med att det inte är formellt preskriberat är att när (om) han dog inte är fastställt. Blev han mördad den 1 juli 1985 eller senare så kan någon dömas för det, och det är då inte preskriberat.
Sant. Preskription bygger på att han dog innan den 1 juli 1985. Teoretiskt kan han ju ha dött senare.
Citera
2021-05-11, 14:49
Medlem
För tydlighetens skull. Enligt artikeln finns det inga tecken på att något av intresse hittats. De vet inte vem som varit där och grävt - men polisen säger att det inte är de.
Citera
2021-05-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Så kan det givetvis vara, och om han är en kriminell som kan misstänkas ha potential för våldsbrott så är det ännu mindre ursäktligt för polisen att inte söka när de fått tips.
Vad menar du? Ska polisen få bryta upp golv på random persons tips? Ypperligt läge för rättshaverister och folk som vill hämnas "xx grävde ner ett lik under sitt hus, kolla upp det!" Får väl anta att de höll skallgångskedjor, förhör mm. när det begav sig. Att allehanda rykten kan få fart gällande framförallt kriminella i småstäder är ju inget nytt. Mem visst, likhundar kunde de ju använda i högre grad, men vad vet jag, kanske de gör?
Citera
2021-05-11, 15:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Vad menar du? Ska polisen få bryta upp golv på random persons tips? Ypperligt läge för rättshaverister och folk som vill hämnas "xx grävde ner ett lik under sitt hus, kolla upp det!" Får väl anta att de höll skallgångskedjor, förhör mm. när det begav sig. Att allehanda rykten kan få fart gällande framförallt kriminella i småstäder är ju inget nytt. Mem visst, likhundar kunde de ju använda i högre grad, men vad vet jag, kanske de gör?
De kunde ha gått in med likhundar i första hand - ja.
Citera
2021-05-11, 15:37
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinkvarg
Människan som äger huset har kriminellt f.d.

Helt orimligt är det inte att människan dödat Olle för 30 år sedan, och begravt han under sitt egna golv. Nu när dessa tipsen har blivit offentliga så har hen grävt upp skelettet och lagt på annan plats.

Det är till och med närmare 40 år sedan, så en eventuell gärningsman torde väl själv vara ganska gammal vid det här laget.
Citera
2021-05-11, 15:40
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
"Olle Högboms försvinnande på 1980-talet är en gåta som gäckat polisen i Sundsvall i drygt 37 år. Fallet är preskriberat men polisens kalla fall-grupp har fortfarande ärendet öppet, i hopp om att någon gång få klarhet i vad som egentligen hände Olle."

https://www.st.nu/artikel/poliser-har-forhorts-om-olle-hogboms-forsvinnande-tva-pekas-ut-som-valdsamma-har-inte-lett-utredning en-vidare
Bra artikel där. Men det gör det svårt att inte misstänka de "våldsamma" poliserna, vet man vilka de är? Lever de?
Och vem har nu fått golvet i sin stuga uppgrävt? Längtar efter lite name-droping här!
(Tänker inte gå hem till någon och slå dem i huvet).
Citera
2021-05-11, 15:44
Medlem
Baisers avatar
Och Olle Högbom försvann spårlöst från Sundsvall 1983

Och

Johan Asplund försvann 1980 spårlöst från Sundsvall.
Citera
2021-05-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Naturligtvis inte. Vilken idiot gräver ner ett lik i köket i huset där man bor?

John Wayne Gacy grävde ned 29 lik i krypgrunden

https://sv.wikipedia.org/wiki/John_Wayne_Gacy
Citera
2021-05-11, 16:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
De kunde ha gått in med likhundar i första hand - ja.

Mumiehundar kanske?
Citera
2021-05-11, 16:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Mumiehundar kanske?
Du vet ingenting om likhundar ser jag.
Citera
2021-05-11, 16:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Du vet ingenting om likhundar ser jag.

Nix! Faktiskt noll och intet, men jag anar av din ton att de markerar kroppar även om de legat i 30 år.
Citera
2021-05-11, 16:12
Medlem
Kanske på sin plats med ett frågetecken efter trådrubriken istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in