2021-05-10, 16:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Jag upplevde deras slang och engelska dålig i rytmiken men jag pratar inte slang. Däremot läste jag att den afrikanska tjejen åtminstone bor i någon förort och eftersom jag tidigare kollat lite på några ungdomar som har en YouTube-kanal i Tensta, så vet jag min ålder till trots att en av skådespelarna, inte är skådis utan en förortsrappare. Däremot hade jag problem med att hålla isär honom från Salim i början och blev lite förvirrad gällande om det verkligen var två olika, pinsamt nog baserat på att de hade ungefär samma frisyrer. De var måhända inte så lika. Men den konstiga rytmiken i deras språk kan handla om att det främst inte är huvudsakligen skådespelare i serien?
Kan vara så att regissören/producenten aktivt letat upp t,.ex youtube-stjärnor som helt naturligt pratar exakt det regissören ville ha fram, även barn. För det är otroligt hur bra de låter jämfört med normal-svenska skådespelar-insatser. En Persbrandt, som ändå är en av de bättre, hade troligen varit helt bortkommen i detta gäng.

Jag blandar också ihop en del karaktärer i del 1-3. De ser ju så lika ut... Tur att inte alla ska vara turkar eller syrianer, hade inte fungerat.
Citera
2021-05-10, 17:44
Medlem
Tingelingss avatar
Jag kan bara inte sluta tänka på det här.
Vad är det för lokal som Tomas Storm har sitt kotor? Man ser ju ut väldigt tydligt i vissa scener. Men jag kan verkligen inte för mitt liv komma på var det kan vara.

Finns det någon här med skarpa ögon som ser var det är?
Citera
2021-05-10, 18:01
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kan vara så att regissören/producenten aktivt letat upp t,.ex youtube-stjärnor som helt naturligt pratar exakt det regissören ville ha fram, även barn. För det är otroligt hur bra de låter jämfört med normal-svenska skådespelar-insatser. En Persbrandt, som ändå är en av de bättre, hade troligen varit helt bortkommen i detta gäng.

Jag blandar också ihop en del karaktärer i del 1-3. De ser ju så lika ut... Tur att inte alla ska vara turkar eller syrianer, hade inte fungerat.
Nej jag tror inte berörd YouTubers hade funkat eftersom han känns väldigt normal, som en vanlig ung kille. Lite velour om än det är förorten. https://m.youtube.com/channel/UCYAFe0-Sztw00kKQNmCsibQ ZE har jag inte sett något direkt av. Vet inte ens varför jag började se lite på Momo och Anis Don Demina, har för mig att jag bara uppdaterar mig lite kring det samhälle man lever i. Någon kurdisk kille också som jag inte minns namnet på men det var tre helt olika personer som inte känns särskilt gangster.

Tjejen som spelade råkokt gangsterbrud dyker snart upp på Efter fem. Om tjugo minuter eller något sådant (kommer inte ihåg när de sa).

Slang pratar alla idag. Tror varenda unge kan språket eftersom det är dagens ungdomskultur och inte alls som en del äldre tycks tro, enbart invandrare i förorterna som pratar så. Musiken är såklart bidragande och ungdomar är mer i den kulturen än var andra upplever att de har sina rötter.
Citera
2021-05-10, 21:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingelings
Vad är det för lokal som Tomas Storm har sitt kotor? Man ser ju ut väldigt tydligt i vissa scener. Men jag kan verkligen inte för mitt liv komma på var det kan vara.

Jag vet inte lokalen, men det är uppenbart att filmarna medvetet valt extremt snygga och intressanta Stockholmsmiljöer till varenda scen, ungefär som Bron valde det i Malmö, t.ex min grannes villa när jag bodde i Bellevue. Det är så viktigt med intressanta miljöer i TV-serier.
Citera
2021-05-10, 22:42
Medlem
Citat:

Leya är väl vid Slussen? Tomas Storm ser ut som Sundbyberg eller nåt.
Citera
2021-05-11, 10:47
Medlem
Hirvis avatar
Ganska bra serie med generellt sett bra casting.
Stör mig lite på det töntiga slutet som inte känns rimligt alls.
Citera
2021-05-11, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemskap
Läste det precis på SVT. > Länk.

Så vad kommer spin off innebära här? Att det är nya skådespelare och huvudroller? Eller att det spelas i en annan tid?

Babbeskräp för uttråkade svenskar och efterblivna utlänningar.
Citera
2021-05-11, 11:06
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Slang pratar alla idag. Tror varenda unge kan språket eftersom det är dagens ungdomskultur och inte alls som en del äldre tycks tro, enbart invandrare i förorterna som pratar så. Musiken är såklart bidragande och ungdomar är mer i den kulturen än var andra upplever att de har sina rötter.
Grejen med ett språk är att det är i ständig förändring, om man inte bor på Island så klart. Ord som "garderob" och "trottoar" känns hypersvenska men det är ju egentligen franska. Att vi i dagens språk använder ord från helt andra språk än franska, tyska och engelska är ju inte så konstigt.
Citera
2021-05-11, 11:31
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Grejen med ett språk är att det är i ständig förändring, om man inte bor på Island så klart. Ord som "garderob" och "trottoar" känns hypersvenska men det är ju egentligen franska. Att vi i dagens språk använder ord från helt andra språk än franska, tyska och engelska är ju inte så konstigt.
Nej men jag pratar knappast som när jag var fjorton idag. Men Försvarsmakten började korrigera mig för att de släppte valpen jag då var fodervärd åt lös, när den inte kunde inkallning och jag automatiskt började protestera när den var på väg genom rabatterna ut mot vägen. "Ey...ey...ey..." Samtidigt som jag började ta några steg mot den. "Man ska inte tjata kommandon!" Fick jag höra vilket jag redan visste. Den fd polisen började se lite misstänksamt på mig istället Tror att han uppfattade bättre men saken är att de flesta av oss varit barn och unga, och sedan växer vi upp. Slang är och förblir ungdomskultur eftersom enbart ett fåtal ord stannar. Det är skillnad på språkbruk och språkbruk och vissa delar passar sig inte i alla miljöer. De talar om var du kommer ifrån eller är du varit om inte vem du är. Därför förändras språket hos vuxna. Alla uttryck som användes av ungdomar på femtiotalet blev inte kvar i vardagsspråket hos dem förevigt.

Språk är en åldersmarkör. En klassmarkör och talar om hur den omgivning individen formas efter fungerar i brutalitet. Ett hårdare språk, innebär överlag en hårdare verklighet och atmosfär omkring personen.
Senast redigerad av AdMortem 2021-05-11 kl. 11:46.
Citera
2021-05-11, 11:37
Medlem
Scalpings avatar
Citat:

Du vet att det är fiktion?

kan lika gärna vara inspelat i en studio
Citera
2021-05-11, 11:47
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nej men jag pratar knappast som när jag var fjorton idag. Men Försvarsmakten började korrigera mig för att de släppte valpen jag då var fodervärd åt lös, när den inte kunde inkallning och jag automatiskt började protestera när den var på väg genom rabatterna ut mot vägen. "Ey...ey...ey..." Samtidigt som jag började ta några steg mot den. "Man ska inte tjata kommandon!" Fick jag höra vilket jag redan visste. Den fd polisen började se lite misstänksamt på mig istället Tror att han uppfattade bättre men saken är att de flesta av oss varit barn och unga, och sedan växer vi upp. Slang är och förblir ungdomskultur eftersom enbart ett fåtal ord stannar. Det är skillnad på språkbruk och språkbruk och vissa delar passar sig inte i alla miljöer. De talar om var du kommer ifrån eller är du varit om inte vem du är. Därför förändras språket hos vuxna. Alla uttryck som användes av ungdomar på femtiotalet blev inte kvar i vardagsspråket hos dem förevigt.
Jag tror att du ska undvika att uttala dig i språkfrågor.
Citera
2021-05-11, 11:55
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag tror att du ska undvika att uttala dig i språkfrågor.
Hur så? Ska du leka grammatiklärare eller uppfostra min autokorrekt?

Kan informera dig om att jag läst böcker i ämnet. Och ska du komma med kritik får du specifiera dig bättre än det faktum att jag inte längre läser och att stavning och meningar inte flyter på som förr. Det jag skrev var korrekt i sitt sammanhang, det du säger är ett personangrepp till svar där du försöker använda härskartekniker istället för att argumentera med något konkret. Faktum är att jag tagit allt innehåll av expertis, vilket du inte är. Men du kan flyga iväg till namntrådarna och se om du upptäcker något sammanhang.

Om du inte förstod kan jag förtydliga att det finns studier i ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in