Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Grejen med ett språk är att det är i ständig förändring, om man inte bor på Island så klart. Ord som "garderob" och "trottoar" känns hypersvenska men det är ju egentligen franska. Att vi i dagens språk använder ord från helt andra språk än franska, tyska och engelska är ju inte så konstigt.
Nej men jag pratar knappast som när jag var fjorton idag. Men Försvarsmakten började korrigera mig för att de släppte valpen jag då var fodervärd åt lös, när den inte kunde inkallning och jag automatiskt började protestera när den var på väg genom rabatterna ut mot vägen. "Ey...ey...ey..." Samtidigt som jag började ta några steg mot den. "Man ska inte tjata kommandon!" Fick jag höra vilket jag redan visste. Den fd polisen började se lite misstänksamt på mig istället

Tror att han uppfattade bättre men saken är att de flesta av oss varit barn och unga, och sedan växer vi upp. Slang är och förblir ungdomskultur eftersom enbart ett fåtal ord stannar. Det är skillnad på språkbruk och språkbruk och vissa delar passar sig inte i alla miljöer. De talar om var du kommer ifrån eller är du varit om inte vem du är. Därför förändras språket hos vuxna. Alla uttryck som användes av ungdomar på femtiotalet blev inte kvar i vardagsspråket hos dem förevigt.
Språk är en åldersmarkör. En klassmarkör och talar om hur den omgivning individen formas efter fungerar i brutalitet. Ett hårdare språk, innebär överlag en hårdare verklighet och atmosfär omkring personen.