2021-05-10, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Skulle du behållit namnet?

Jag skulle nog ha behållit det. Faktum är att jag har ett namn som barn och folk på barns mentala nivå ofta har gjort sig lustiga över, men byta namn har jag aldrig ens funderat på.

Min bror bytte ett av sina förnamn, som dels var gammaldags och dels stavades på norska efter morfar, mot vår fars namn. Det skulle ju aldrig jag ha gjort, men så är min bror mycket mer av en följare än vad jag är.
Citera
2021-05-10, 16:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag skulle nog ha behållit det. Faktum är att jag har ett namn som barn och folk på barns mentala nivå ofta har gjort sig lustiga över, men byta namn har jag aldrig ens funderat på.

Min bror bytte ett av sina förnamn, som dels var gammaldags och dels stavades på norska efter morfar, mot vår fars namn. Det skulle ju aldrig jag ha gjort, men så är min bror mycket mer av en följare än vad jag är.

Det är dock så att om man inte byter så uppmärksammas man för det och hamnar i följarnas »vindöga«. Bättre att byta och förbli anonym. Ska man uppmärksammas ska det vara för en handling.
Citera
2021-05-10, 16:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
I USA är "negro" också ett förbjudet ord. Vilket ju är lite delikat med tanke på att det var det ord som Martin Luther King Jr använde.

Mycket har ändrats sedan dess. Nu heter Negro spirituals i stället African-American spirituals.

Swing on, Mahalia Jackson.
Citera
2021-05-10, 17:27
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Mycket har ändrats sedan dess. Nu heter Negro spirituals i stället African-American spirituals.

Swing on, Mahalia Jackson.

Nu blandar du ihop två olika saker. De flesta svarta i USA tycker fortfarande att det är kränkande att bli kallad för 'negro'.

Att däremot kalla en musikstil för negro sprituals är en annan sak.
Citera
2021-05-10, 17:34
Bannlyst
Citat:
Jag blandar inte ihop något. Däremot är det skillnad på för 50 år sedan och idag. Det är inte jag som gått i bräschen för att bannlysa ord.

Men du hjälper till. Jag vet svarta som kallar sig själva negrer och jag har t.o.m. en ärkekommunist till vän som använder ordet ogenerat.
Citera
2021-05-10, 19:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Men du hjälper till. Jag vet svarta som kallar sig själva negrer och jag har t.o.m. en ärkekommunist till vän som använder ordet ogenerat.

Hur hjälper jag till?
Citera
2021-05-10, 19:21
Bannlyst
Citat:
Hur hjälper jag till?

Du hjälper PK-tomtarna genom att välja bort ordet.
Citera
2021-08-17, 04:37
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Orsaken till att folk förväxlar de/dem och problemets lösning: sluta att säga ”dom”

Detta ämne är uttjatat, men denna trådstart förklarar de två orsakerna till problemet, och föreslår en lösning.

Detta är vad som har hänt i svenskan. I skriven och talad standardsvenska finns dessa ord:

det (uttalas ”de” eller ”dä”)
det är (uttalas ”de-e” eller ”dä-ä”, eller ”de/dä” i snabbt tal)
de (uttalas oftast ”dom”; uttalen ”di” och ”de” har minskat”)
dem (uttalas ”dom”, eller ”dem” vid läsuttal)

Folk talar så här:
De va bra.
De nte bra. (Det är inte bra.)
Dom så mej. (De såg mig.)
Ja så dom. (Jag såg dem).

Många klagar på att folk skriver så här: Antagligen vet dem exakt vad dem gjort.

Vi är många som undrar varför folk inte kan lära sig att skriva ”Antagligen vet de exakt vad de gjort.” Den första förklaringen är att folk säger ”Antagligen vet dom exakt vad dom gjort.” Dessa svensktalande är helt enkelt ovetande om existensen av ”de” och ”dem” som talade ord i läsuttal av svenska. När de vill skriva sitt ord ”dom” tar de ordet ”dem”, som de sett i skrift men aldrig uttalat så. Detta är begripligt. Vi vet alla att vi säger ”jud” men skriver ”ljud”, så man kan förstå att okunniga skribenter konstruerar denna regel: ”säg ’dom’, skriv ’dem’”.

Denna påhittade regel är begriplig, nästan sympatisk. Men varför är det så svårt att sprida kunskapen att ”dom dödade dom” skall skrivas ”de dödade dem”. De som skriver fel kan troligen skriva ”they killed them” på engelska. (Orsaken till att engelska they-them liknar svenskans dedem är att nordbor tog över vikingatidens skandinaviska ord för dedem till England, och att engelsmännen glömt bort sina egna ord, men det är en annan sak.)

Tillbaka till ämnet. Det finns två orsaker till att detta är svårt. Om man alltid säger ”dom” är det svårt att veta när det skall vara ”de” och när det skall vara ”dem” i skriftspråk. Den kunskapen finns inte i personernas talade modersmål. Om du tycker att de är dumma, tänk på att 99 procent av dem som kan skriva de/dem inte skulle kunna skriva ”han är, de äro, han gav, de gåvo, han gick, de gingo” felfritt, eftersom de verbformerna inte finns i deras talade modersmål (bortsett från att varianter av detta finns i Älvdalen och några andra socknar).

Den andra orsaken är att många tvekar att skriva ”de” eftersom de uppfattar ordet ”de” som en skrivning av orden ”det” och ”det är”. Vi ser ibland att folk skriver så här:

De är bra. (de menar ”Det är bra.”)
De inte bra. (de menar ”Det är inte bra.”)

Detta är logiskt för den okunnige. Om man säger ”de”, och det finns ett skrivet ord ”de”, är det logiskt att tro att det skrivna ordet ”de” hör ihop med det talade ordet ”de” (det), inte med det talade ordet ”dom”.

REFORMFÖRSLAG

Vad kan vi göra? Det hjälpsammaste vore att i talad standardsvenska börja säga så här:

”Di dödade dem” eller ”De dödade dem”.

Ett gammalt sätt att tala var ”Di dödade dom”, men det går inte att behålla ordet ”dom” i talad standardsvenska om folk skall kunna lära sig.
Senast redigerad av Johannes.Gothi 2021-08-17 kl. 04:40.
Citera
2021-08-17, 04:47
Avslutad
Då ska du bara lyckas få folk att ändra hur de pratar. Lycka till.
Citera
2021-08-17, 05:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes.Gothi
Detta ämne är uttjatat, men denna trådstart förklarar de två orsakerna till problemet, och föreslår en lösning.

Detta är vad som har hänt i svenskan. I skriven och talad standardsvenska finns dessa ord:

det (uttalas ”de” eller ”dä”)
det är (uttalas ”de-e” eller ”dä-ä”, eller ”de/dä” i snabbt tal)
de (uttalas oftast ”dom”; uttalen ”di” och ”de” har minskat”)
dem (uttalas ”dom”, eller ”dem” vid läsuttal)

Folk talar så här:
De va bra.
De nte bra. (Det är inte bra.)
Dom så mej. (De såg mig.)
Ja så dom. (Jag såg dem).

Många klagar på att folk skriver så här: Antagligen vet dem exakt vad dem gjort.

Vi är många som undrar varför folk inte kan lära sig att skriva ”Antagligen vet de exakt vad de gjort.” Den första förklaringen är att folk säger ”Antagligen vet dom exakt vad dom gjort.” Dessa svensktalande är helt enkelt ovetande om existensen av ”de” och ”dem” som talade ord i läsuttal av svenska. När de vill skriva sitt ord ”dom” tar de ordet ”dem”, som de sett i skrift men aldrig uttalat så. Detta är begripligt. Vi vet alla att vi säger ”jud” men skriver ”ljud”, så man kan förstå att okunniga skribenter konstruerar denna regel: ”säg ’dom’, skriv ’dem’”.

Denna påhittade regel är begriplig, nästan sympatisk. Men varför är det så svårt att sprida kunskapen att ”dom dödade dom” skall skrivas ”de dödade dem”. De som skriver fel kan troligen skriva ”they killed them” på engelska. (Orsaken till att engelska they-them liknar svenskans dedem är att nordbor tog över vikingatidens skandinaviska ord för dedem till England, och att engelsmännen glömt bort sina egna ord, men det är en annan sak.)

Tillbaka till ämnet. Det finns två orsaker till att detta är svårt. Om man alltid säger ”dom” är det svårt att veta när det skall vara ”de” och när det skall vara ”dem” i skriftspråk. Den kunskapen finns inte i personernas talade modersmål. Om du tycker att de är dumma, tänk på att 99 procent av dem som kan skriva de/dem inte skulle kunna skriva ”han är, de äro, han gav, de gåvo, han gick, de gingo” felfritt, eftersom de verbformerna inte finns i deras talade modersmål (bortsett från att varianter av detta finns i Älvdalen och några andra socknar).

Den andra orsaken är att många tvekar att skriva ”de” eftersom de uppfattar ordet ”de” som en skrivning av orden ”det” och ”det är”. Vi ser ibland att folk skriver så här:

De är bra. (de menar ”Det är bra.”)
De inte bra. (de menar ”Det är inte bra.”)

Detta är logiskt för den okunnige. Om man säger ”de”, och det finns ett skrivet ord ”de”, är det logiskt att tro att det skrivna ordet ”de” hör ihop med det talade ordet ”de” (det), inte med det talade ordet ”dom”.

REFORMFÖRSLAG

Vad kan vi göra? Det hjälpsammaste vore att i talad standardsvenska börja säga så här:

”Di dödade dem” eller ”De dödade dem”.

Ett gammalt sätt att tala var ”Di dödade dom”, men det går inte att behålla ordet ”dom” i talad standardsvenska om folk skall kunna lära sig.

Som du säger så tror jag många är medvetna om det men gör det endå. För min del handlar det om att jag helt enkelt inte orkar bry mig om det inte blir helt perfekt.

Men måste jag så lägger jag i en extra växel men det är om det är viktigt.

Nackdelen är väll att människor tar språket mindre seriöst. Samtidigt så skiter ju alla blattar feministerna importerad i vårat språk så även där normaliseras ju ett slarvigare språk.
Senast redigerad av Jokern.ger.er.allt 2021-08-17 kl. 05:27.
Citera
2021-08-17, 05:56
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Då ska du bara lyckas få folk att ändra hur de pratar. Lycka till.

Du har ändrat ditt språk för att andra människor runt dig har talat på nytt sätt. Med 99 procents sannolikhet tycker du att man kan säga så här: ”Regeringen beslutade att alla svenska diplomater i Afghanistan skulle lämna.” Om du har påverkats till att tala på det nya sättet, då kan väl uttalen dedem sprida sig om ett antal personer medvetet talar så?
Citera
2021-08-17, 06:14
Medlem
Kort fråga; känns det ok ts om man helt ersätter "de /dem" med att alltid enbart skriva "dom"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in