2021-05-10, 01:53
Medlem
Ganska ofta när jag har varit utomhus, så har Google velat att man recenserar någon plats. För det mesta är det ganska självklart att Google vet, på grund av att telefonens inbyggda GPS kan lokalisera platsen med hyffsad noggranhet.

Vid några tillfällen så har jag besökt ett stort inbyggt köpcentrum och även där har det kommit förslag om att recensera en butik. Centrumet är ganska stort, så jag passerade säkert 50 stycken olika butiker. Man tycker att Google borde ha snappat upp någon av dessa butiker. Jag åker längst ner i centrumet under marknivå och går in i en butik utan att handla något. På vägen hem så dyker en avicering upp om att recensera Clas Ohlson. Hur fan visste Google att jag besökte just den butiken av alla andra butiker i närheten? Man börjar undra om det finns sensorer i butikerna, för detta hände också i Westfield Mall of Scandinavia. Kolla i bilden på Wikipedia hur byggnaden ser ut.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Westfield_Mall_of_Scandinavia

Jag parkerade i garaget och åkte upp någon våning. Google visste precis vilka butiker jag hade besökt. Även att jag stannade till och käkade på Max som ligger på plan 0. Det var inte jag som betalade den där gången, så det kan inte vara kopplat till någon betaltjänst. Kolla på den här bilden hur det ser ut. Det är rätt mycket betong ovanför Max. Inte skuggan av en chans att mobilens GPS får in några signaler. Jag har testat och det är stendött.

http://www.sarasliv.se/wp-content/uploads/2015/12/IMG_8122.jpg
Citera
2021-05-10, 02:03
Medlem
Jag tror att svaret finns i den här artikeln. Du får stänga av Bluetooth i mobilen för att undgå detta.

https://www.wordstream.com/blog/ws/2018/10/04/beacon-technology

Citat:
Improved offline attribution with Google Ads

By connecting the signals of your beacon to your Google Ads account, gain a lot of useful insight into your searcher’s offline activity and may even help you track in store visits. This means that when you serve your Google search ads, you may be able to attribute the number of online users that walk into the store.
Citera
2021-05-10, 02:10
Medlem
Det borde jag ha förstått. Nu när du gav en ledtråd, så hittade jag den här informationen.

https://github.com/DP-3T/documents/issues/222

Citat:
Some Android systems always listen to BTLE beacons and transmit them to a Google server if the user has activated the "Google Location History" function together with either "High accuracy location mode" or "Bluetooth scanning". This is a configuration that is found among a large number of users.

Does this functionality also apply to the BTLE beacons sent out from the Corona app on other devices? This means that all Android phones configured as described above, even those which do not have the Corona App installed, can register the ephIDs of nearby Corona App users and send them to a Google server.
Citera
2021-05-10, 02:23
Medlem
Jag hade visst fel, det räcker inte med att stänga av Bluetooth. Du får stoppa telefonen i en speciell påse som hindrar radiovågorna.

Google can still use Bluetooth to track your Android phone when Bluetooth is turned off

Citat:
When it comes to tracking the precise location of an Android user’s phone, Google appears to use every means available—including Bluetooth-based location information transmitted to the company when the user might think they have Bluetooth turned off entirely.

A Quartz investigation found that a user can turn Bluetooth off on their smartphone running Google’s Android software, and the phone will continue to use Bluetooth to collect location-related data and transmit that data to Google. It does this by sending Google, among other things, the unique identifier codes of Bluetooth broadcasting devices it encounters. Such devices, known as beacons, are often used in stores, museums, and other public places to help phones ascertain their locations within buildings.
Citera
2021-05-10, 02:45
Medlem
Gissning:

Eftersom man alltid har något på telefonen som körs i bakgrunden, vilket förmodligen är kopplat till internet - så skickas datapaket kontinuerligt till routers o dylikt i din närhet. Via algoritmer kan sedan din position approximeras baserat på vilka nätverk/routers du har varit nära. Ju fler routers det finns, desto bättre approximering. Dessutom lagras all data, så dem vet allt. Mha datan kan man vidare gissa vad du söker efter eller "vill ha" och därmed pricka rätt gällande reklam. Öppnar du upp reklam, eller spenderar en viss tid på reklamen så vet de också vilken typ av reklam de ska fortsätta skicka till dig.
Citera
2021-05-10, 03:03
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag tror att svaret finns i den här artikeln. Du får stänga av Bluetooth i mobilen för att undgå detta.

https://www.wordstream.com/blog/ws/2018/10/04/beacon-technology

Räcker inte. Wifi, gps, allt.
Citera
2021-05-10, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Räcker inte. Wifi, gps, allt.

Läs mitt andra inlägg om påsen som hindrar radiovågorna.

Nu när Google har gett sin i leken och börjat varna för folksamlingar i samband med Corona pandemin, då skulle det vara roligt att göra något liknande som den här tysken. Det kanske finns någon återvinning där någon kan plocka några hundra mobiler. Sedan placerar man dem någonstans så att Polisen tror att det är värsta folksamlingen och åker dit för att bryta upp den.

Berlin artist uses 99 phones to trick Google into traffic jam alert

Citat:
Google Maps diverts road users after mistaking cartload of phones for huge traffic cluster

A Berlin-based artist managed to create a traffic jam on one of the main bridges across the Spree with nothing but a handcart and 99 second-hand phones. But one other thing was unusual about the jam: it only existed on Google Maps.
Citera
2021-05-10, 05:47
Medlem
vadsadusadus avatar
Är det inte så också att google har nån inställning som du kan välja om du vill få förfrågningar om butiker/ställen? Typ "platstjänst" eller liknande tror jag den heter. Jag har stängt av min och får inte längre dessa ständiga förfrågningar från google omn att recensera allt.
Citera
2021-05-10, 06:05
Medlem
storm72s avatar
En dagbok över sitt resandet i livet

https://www.google.se/maps/timeline
Citera
2021-05-10, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
En dagbok över sitt resandet i livet

https://www.google.se/maps/timeline

Satan vad exakt.

T.ex. när jag åkte hemifrån på minuten och när jag hämtade min son 58min efteråt i hans bostad och 36min efter det går in på Bergakungens bio i Göteborg... Allt detta för över två år sedan!!!

Nu klickade jag på den länken som någon lagt upp ovan. Men hittar den inte vi inloggning på google.... helvete vad krångligt. Säkert gjort så man helst inte skall gå in och rota i detta.
Citera
2021-05-10, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Nu klickade jag på den länken som någon lagt upp ovan. Men hittar den inte vi inloggning på google.... helvete vad krångligt. Säkert gjort så man helst inte skall gå in och rota i detta.

Varje månad så skickar Google en länk till min e-post som jag har angett som återställning.

Citat:
Here's your new Timeline update
You're receiving this monthly email because you turned on Location History, a Google Account-level setting that saves where you go in your private Timeline.
Location History data also helps give you personalized information on Google, including better restaurant recommendations, and suggestions for a faster commute. You can view, edit, and delete this data anytime in Timeline.
Citera
2021-05-10, 08:37
Medlem
J.H.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
1. Ladda mer din musik till telefonen. Antagligen den du behöver när du gör ärenden o diverse
2. Slå på flygplansläge
3. Slå på bara om du ska använda luren

Ganska simpelt. Surfa kan du göra hemma.
Flygplansläge slår inte av gps, så fort du slår av flygplansläget laddas din gps-log till google. Sen tvivlar jag på att det slår av bluetooth beacon eller vad det nu kallades.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in