2021-05-09, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Om du menar pandemilagarna och smittskyddslagarna i Sverige är de också resultat av "gemensamt fattade beslut".

Trafikjämförelsen handlar om att somliga här menar att inskränkningar av den personliga friheten per definition är fel, en del använder avsaknad av tillräcklig överdödlighet som ytterligare argument. Jag har då anfört att antalet trafikdödade är avsevärt färre men att trafiken ändå är extremt reglerad och skulle vilja få ett motiv till varför denna frihetsinskränkning är ok men (de knappt märkbara) covid19-reglerna är rena rama Nordkorea.

Jag har väl väntat i tv veckor på ett svar nu ungefär. Det enda man får är vantolkningar och argument av karaktären "det där går inte att jämföra".

Gäsp... ZZZzzzzzz.....
Nej, jag menar precis det jag skrev: är de svårt att se skillnaden på gemensamt fattade beslut om hur fort man får köra och att en regering förbjuder folk att utnyttja den gemensamt beslutade rörelsefriheten?

Ska det vara upp till sossarna att bestämma när folk får lämna sina hem och inte?
Citera
2021-05-09, 15:21
Medlem
Citat:
Jag antar att det går att räkna ut statistiskt eller undersöka via någon gallup.
Sedan är det ju restriktionerna som till stor del förklarar varför t.ex. du inte känner någon som drabbats så resonemanget blir lite konstigt.
Eller så är min umgängeskrets till större del bestående av människor som ej är i riskgrupp, där de som fått covid upplevt det som en förkylning och inte mer, som den allra största delen av befolkningen.

Restriktionerna finns för att skydda riskgrupperna, en minoritet av befolkningen.
Citera
2021-05-09, 15:25
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Är du en av de som demonstrerade nyligen?
Låter så.

"Främmande makt"
"KLARVAKEN"
Kör du med kollodialt silver så du blir blå också?

Varför tjatar du om att vaccina andra än dig själv?

Tycker du ska skita ett stort stycke i vem som vill vaccinera sig eller inte. Det är inte ditt bekymmer

Vi som inte kommer ta vaccinet skiter ett stort stycke i er och den rätt taffliga pro-vaccinkampanj ni för
Citera
2021-05-09, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe

Tycker du ska skita ett stort stycke i vem som vill vaccinera sig eller inte. Det är inte ditt bekymmer

Vi som inte kommer ta vaccinet skiter ett stort stycke i er och den rätt taffliga pro-vaccinkampanj ni för

Jag skrev inte om vaccin, skiter fullständigt i om du inte vill vaccinera dig. Jag var bara nyfiken på om du kände samhörighet med eller till och med var med i demonstrationerna eftersom dina argument liknar det man hört från dessa. De demonstrationerna handlar inte bara om vaccinet även om den aspekten är den lustigaste eftersom ingen är tvungen att vaccinera sig. Som att demonstrera mot glass, "stoppa glassen", "glass är mord" typ.
Citera
2021-05-09, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Eller så är min umgängeskrets till större del bestående av människor som ej är i riskgrupp, där de som fått covid upplevt det som en förkylning och inte mer, som den allra största delen av befolkningen.

Restriktionerna finns för att skydda riskgrupperna, en minoritet av befolkningen.

Förvisso ett lite överförenklat synsätt. En fullt utblommad pandemi skulle skapa problem som drabbar många andra än riskgrupperna.
Citera
2021-05-09, 15:46
Medlem
Citat:

Du och dina muppar till polare var ju ute och hade en Antivaccindemonstration igår!

Vad fan är det? Är det av omtanke som ni försöker övertyga andra att undvika sprutan?

Vi andra skyddar ju för fan er genom att vaccinera oss
Citera
2021-05-09, 15:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
HAHAHAHAHAHAHA.-... HAHAHAHAHAHA.. skojare där. Vad rolig du var

Prova bemöta konstruktivt istället.. jag vet att ni påverkansagenter och Vaccinfanatiker har svårt för det.
Undrar bara vilken främmande makt ni lyder under... för ni jobbar inte för svenska folkets.. det är ett som är säkert.

KLARVAKEN...

(0.01% avlidna under 70år... snacka om att göra en höna av en fjäder.)

Din 0,01% siffra är det i förhållande till hela befolkningen? Man ska ju beakta alla dem som vårdats på sjukhus också, inte bara avlidna.
Citera
2021-05-09, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, jag menar precis det jag skrev: är de svårt att se skillnaden på gemensamt fattade beslut om hur fort man får köra och att en regering förbjuder folk att utnyttja den gemensamt beslutade rörelsefriheten?

Ska det vara upp till sossarna att bestämma när folk får lämna sina hem och inte?

Men så ser ju inte lagarna ens ut så vad pratar du om?

Och som sagt, det är ett riksdagsbeslut som ligger till grund för regeringens befogenheter (som de i princip inte ens utnyttjar) så du är ju helt ute och cyklar.
Citera
2021-05-09, 15:52
Medlem
Overminds avatar
Otroligt intressant som ger såna som mig mer vatten på sin kvarn att detta virus med eller utan mening kom från ett labb i Kina:

"Sky News host Sharri Markson has assessed "chilling" details from a document produced by Chinese military scientists, in which they discussed weaponising SARS coronaviruses five years before the COVID-19 pandemic hit."
https://www.youtube.com/watch?v=kuKPBur_TiI
Citera
2021-05-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Din 0,01% siffra är det i förhållande till hela befolkningen? Man ska ju beakta alla dem som vårdats på sjukhus också, inte bara avlidna.

Ännu roligare blir det om man sätter siffran i relation till vaccindöda, särskilt om man beaktar att en del av de få som dör av vaccinbiverkningar troligen hade dött av covid19 också eftersom de uppvisar extrem känslighet till och med mot den milda varianten i ett vaccin.

Biverkningarna är värda att ta på allvar och motarbeta på alla sätt (t.ex. screena för risk om det går) men i proportion till covid19-pandemin är det svårt att fatta vad demonstrationerna mot just vaccinet går ut på.

Demonstrationerna mot restriktioner går ju i vart fall att begripa även om de är extremt töntiga.
Citera
2021-05-09, 16:03
Avslutad
Citat:
Men så ser ju inte lagarna ens ut så vad pratar du om?

Och som sagt, det är ett riksdagsbeslut som ligger till grund för regeringens befogenheter (som de i princip inte ens utnyttjar) så du är ju helt ute och cyklar.
Nej precis, så ser lagarna inte ut. Det är alltså svaret på din fråga.

Då ser du alltså skillnaden mellan att vi har bestämt gemensamt hur fort man får köra och att regeringen inte får bestämma att vi inte får röra oss fritt.
Citera
2021-05-09, 16:05
Medlem
Citat:
Ännu roligare blir det om man sätter siffran i relation till vaccindöda, särskilt om man beaktar att en del av de få som dör av vaccinbiverkningar troligen hade dött av covid19 också eftersom de uppvisar extrem känslighet till och med mot den milda varianten i ett vaccin.

Biverkningarna är värda att ta på allvar och motarbeta på alla sätt (t.ex. screena för risk om det går) men i proportion till covid19-pandemin är det svårt att fatta vad demonstrationerna mot just vaccinet går ut på.

Demonstrationerna mot restriktioner går ju i vart fall att begripa även om de är extremt töntiga.

Man vill inte bli tvingad till vaccinering om och om igen..
- ja men ingen tvingar dig
- nja inte riktigt än men snart kommer det bli så. Så ö

Sedan äe det väl en och annan som är tvärtom emot all vaccination osv
Typ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här