2021-05-08, 08:05
Medlem
arbetets avatar
Sverige i ett nötskal. Försvarsmakten vill vaccinera sin utlandspersonal. Andra länder gör så. En självklarhet kan man tycka men FoHM säger nej. Det går inte att gå före i kön för någon. Hursomhelst, Försvarsmakten vaccinerar ändå.

Nu på TV4 Nyheterna. Klippet lär dyka upp under dagen.

Edit:

Länk (video):

Försvarsmakten vill ha förtur till vaccin för utlandstjänstgörande

Undantag från turordningsreglerna • ”Prioritera de som tjänstgör i farliga miljöer”

https://www.tv4.se/artikel/1KiGANtQfOlXwqeu4pkLe5/foersvarsmakten-vill-ha-foertur-vaccin-till-utlandstjaenstgoerande
Senast redigerad av arbetet 2021-05-08 kl. 08:30.
Citera
2021-05-08, 08:14
Medlem
Nu börjar ssk säga upp sig. Väl rutinerade ssk som verkligen behövs i vården:

Citat:
Iva-sjuksköterskan Anna vill gärna vara ledig den 2 augusti i år.

Det verkar ingen kunna lova henne. Därför sa hon upp sig den 29 april.

– Nu tickar uppsägningstiden i tre månader. Efter 23 år lämnar jag en arbetsplats där jag verkligen trivts, säger hon till DN.

Betallänk.

https://www.dn.se/sverige/ingen-kunde-lova-iva-veteranen-anna-semester-i-augusti-nu-har-hon-sagt-upp-sig/
Citera
2021-05-08, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Klart att hastighetsbegränsningar är en frihetsinskränkning, det verkar som du tror jag propagerar mot trafikregler lustigt nog. Frågan är varför inte du gör det, jag hittar inget egentligt argument här.

Mord är ju ett aktivt handlande att ta någons liv så den jämförelsen håller inte.
Här handlar det om restriktioner för att begränsa risken att människor oavsiktligt bidrar till att andra dör och trafikregeljämförelsen blir därmed kongruent. Din upprördhet tyder på att du är ovan att tänka logiskt på riktigt.

Normalt kan jag inte läsa artiklar bakom betalväggar eftersom betalväggen hindrar mig.
Men den som är räknekunnig kan notera att även om kampen mot malaria står och väger så har malarian sjunkit i relativa tal även efter 2014 eftersom folkmängden i främst Afrika ökat medan malarian i absoluta tal legat rätt konstant. Mycket riktigt har covid fått konsekvenser i malariabekämpningen men det handlar precis som jag säger inte om restriktionerna främst utan om sjukdomen i sig, den tar resurser helt enkelt - eftersom den finns:

https://www.omvarlden.se/Branschnytt/nyheter-2020/malaria-fortsatter-att-doda-fler-an-1-000-manniskor-per-dag/

Med ditt sätt att resonera bör alltså inte heller ebola bekämpas?
Malaria dödar ju fler, de ebolasjuka är inget att bry sig om?
Om man vill blanda korten kan man säga att lag på säkerhetsbälte och hastighet är frihetsbegränsningar.

Men ingen av de här lagarna stoppar dig från att vara på plats X vid tidpunkt Y. Trafikregler är bara ett nödvändigt ramverk för att det ska funka att ha bilar, en modern uppfinning som är väldigt farlig. Det reglerar hur man gör en farlig aktivitet tillsammans. Som fotbollsregler.

Coronarestriktionerna stoppar dig från att göra normala saker som alla människor gjort i tusentals år. Gå till skolan, gå till jobbet, träffa andra människor, lämna ditt hem, driva företag m.m.
Senast redigerad av aw 2021-05-08 kl. 08:25.
Citera
2021-05-08, 08:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Finns det någon enda av "frihetsälskarna" som kunnat svara på denna till synes superenkla fråga?
Jag har nog ställt den tio gånger, alla duckar. Överdödlighetsargumentet verkar plötsligt inte giltigt o.s.v.

Kom igen nu fegisar - svara!

Vi får aldrig något svar på frågan, för de sk "frihetsälskarna" kan inte svara på frågan. Med andra ord, de kan tänka sig att inskränka nästan alla former av frihet och gör det gärna med faktor 100:1 på flera områden. Ja, kanske tom vartenda område som inte har med corona att göra, men de är antagligen för dumma för att själva inse det. De tror på allvar att hela världen har stängt ned som ett led i någon konspiration och att alla har gjort det helt i onödan. De tror sig veta bättre än i stort sagt vartenda parlament över hela världen.

Jag tycker alla "frihetsälskare" omgående ska gå ut och propagera för promillegränser och hastighetsgränsers avskaffande i Sverige. De borde vidare gå ut och propagera för skattesystemets avskaffning och hela rättssystemet. Gör ni det inte är ni inget annat än hycklare!!! Kom igen ! - Det är ER frihet det handlar om!!!
Citera
2021-05-08, 09:12
Bannlyst
I mars alltså 2 månader sen hade Chile vaccinerat 1/3 säkert fler nu.

Ändå går varken smittan eller dödsfall ner.

Bra vaccin

Att det gått ner i Storbritannien kanske int ens är tack vara vaccinet utan pga restriktioner.
Citera
2021-05-08, 09:20
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2

Bra vaccin

Att det gått ner i Storbritannien kanske int ens är tack vara vaccinet utan pga restriktioner.
Och vad är din analys om Indien?
Citera
2021-05-08, 09:20
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Fel igen av Tegnell. Vilket i ordningen är nog fyrsiffrigt. Minst!:

Ny undersökning: Nästan alla smittade får symtom
/.../I början av pandemin hade Folkhälsomyndigheten och vissa experter en helt motsatt bild av hur vanligt det var att smittas men inte känna sig sjuk.

Till exempel sa statsepidemiolog Anders Tegnell så här till ”Ekot” i april förra året:

– Det kan vara upp till nio av tio som kanske inte har symtom som syns.

Den tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke gick ännu längre, och hävdade i SVT några veckor senare att ”99 procent vet inte om att de har haft det”.

Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, säger till SvD att mycket tyder på att de allra flesta som smittas också blir sjuka.

– Ja, nästan alla. Men det finns de som har väldigt diskreta symtom eller inte symtom överhuvudtaget.
/.../
Har ert felaktiga antagande om symtomfri smitta fått några negativa konsekvenser?

– Vi bedömer inte att det har spelat in i det stora hela. Våra råd och rekommendationer har ju baserats på att man ska hålla avstånd och arbeta hemifrån. Det har ju gällt oavsett om man har symtom eller inte. Så vi har hela tiden drivit på att man ska ta i beaktande att man kan smitta tidigt i sjukdomsförloppet, och det var känt ganska tidigt.
https://www.svd.se/ny-undersokning-nastan-alla-smittade-far-symtom

Du kan väl räkna så hur förklarar du detta?
Har 1-2 miljoner sjuka fullständigt skitit i att testa sig tror du?

https://sverigesradio.se/artikel/folkhalsomyndigheten-hoppas-att-den-stora-epidemin-ar-over-sverige-efter-sommaren

"Många som har haft covid-19 har antikroppar mot viruset. Nästan en fjärdedel i Sverige, visar mätningar från Folkhälsomyndigheten. De har testat människor som ger blod och personer som besöker vårdcentraler under två veckor i mars. 22 procent av dem hade antikroppar."

Nej du jag med flera har haft rätt och vi har haft mellan 2 och 3 miljoner smittade och många som inte märkt ett skit. Detta betyder att MINST 50 % är assymptomatiska.

Jag med flera kommer även ha rätt när det gäller dödligheten att den ligger runt 0,5%

Det är så jävla många livrädda och skitnödiga fegisar i denna tråd som fullständigt tappat förståndet och så har vi några idioter som förnekar att viruset ens finns. För helvete se detta för vad det är varken mer eller mindre.
Senast redigerad av Kvastfeningen 2021-05-08 kl. 09:33.
Citera
2021-05-08, 09:48
Medlem
Citat:

Bra vaccin

Chile kör väl på ”super-vaccinet” från Gulingarna?
Inte jättekonstigt..
Citera
2021-05-08, 10:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen

https://sverigesradio.se/artikel/folkhalsomyndigheten-hoppas-att-den-stora-epidemin-ar-over-sverige-efter-sommaren

"Många som har haft covid-19 har antikroppar mot viruset. Nästan en fjärdedel i Sverige, visar mätningar från Folkhälsomyndigheten. De har testat människor som ger blod och personer som besöker vårdcentraler under två veckor i mars. 22 procent av dem hade antikroppar."

Nej du jag med flera har haft rätt och vi har haft mellan 2 och 3 miljoner smittade och många som inte märkt ett skit. Detta betyder att MINST 50 % är assymptomatiska.

Jag med flera kommer även ha rätt när det gäller dödligheten att den ligger runt 0,5%

Det är så jävla många livrädda och skitnödiga fegisar i denna tråd som fullständigt tappat förståndet och så har vi några idioter som förnekar att viruset ens finns. För helvete se detta för vad det är varken mer eller mindre.
Så det är bara hallucinationer det vi ser i Brasilien, Indien och har sett i Italien, Spanien, UK, Sverige...
Citera
2021-05-08, 10:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen

Jag trodde symtomfri covid-19 var begravd för länge sedan.
Det var något man trodde i början som har visat sig vara felaktigt.
Minst 90 % får symtom vad jag kan minnas jag hört/sett, men vissa får milda symtom och kan då kanske gå under radarn. Man smittar innan man får symtom, men det betyder ju inte att sjukdomen är symtomfri.

Varför diskuteras ens symtomfri covid fortfarande?
Citera
2021-05-08, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sverige i ett nötskal. Försvarsmakten vill vaccinera sin utlandspersonal. Andra länder gör så. En självklarhet kan man tycka men FoHM säger nej. Det går inte att gå före i kön för någon. Hursomhelst, Försvarsmakten vaccinerar ändå.

Nu på TV4 Nyheterna. Klippet lär dyka upp under dagen.

Edit:

Länk (video):

Försvarsmakten vill ha förtur till vaccin för utlandstjänstgörande

Undantag från turordningsreglerna • ”Prioritera de som tjänstgör i farliga miljöer”

https://www.tv4.se/artikel/1KiGANtQfOlXwqeu4pkLe5/foersvarsmakten-vill-ha-foertur-vaccin-till-utlandstjaenstgoerande

Coronalarm vid stor militärövning - hundratals hemskickade

”Vi har flera bekräftade fall” • Flera hundra med coronasymtom

Just nu pågår en stor militärövning i södra och mellersta Sverige. Det är den första stora övningen sedan pandemin bröt ut, med över 3 500 deltagare från 13 olika förband. Dock har redan många värnpliktiga fått skickats hem med coronasymtom.

https://www.tv4.se/artikel/1HW9c5gkIBwLuFEByHFSb3/just-nu-coronalarm-pa-stor-militaeroevning-hundratals-hemskickade

Tja, vad ska man säga, kan väl inte vara någon som är förvånad.
Citera
2021-05-08, 10:05
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Inget, min önskan är att dödssiffran stiger till 1.3 miljarder.

Och att det sedan sprider sig på nytt till Kina och dödar 1.3 miljarder kineser med.

Ska försöka tänka ut något virus här hemma att tillverka som bara angriper asiatiska och indiska gener
Vad har du emot asiater? Att dom är många?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in