Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Klart att hastighetsbegränsningar är en frihetsinskränkning, det verkar som du tror jag propagerar mot trafikregler lustigt nog. Frågan är varför inte du gör det, jag hittar inget egentligt argument här.
Mord är ju ett aktivt handlande att ta någons liv så den jämförelsen håller inte.
Här handlar det om restriktioner för att begränsa risken att människor oavsiktligt bidrar till att andra dör och trafikregeljämförelsen blir därmed kongruent. Din upprördhet tyder på att du är ovan att tänka logiskt på riktigt.
Normalt kan jag inte läsa artiklar bakom betalväggar eftersom betalväggen hindrar mig.
Men den som är räknekunnig kan notera att även om kampen mot malaria står och väger så har malarian sjunkit i relativa tal även efter 2014 eftersom folkmängden i främst Afrika ökat medan malarian i absoluta tal legat rätt konstant. Mycket riktigt har covid fått konsekvenser i malariabekämpningen men det handlar precis som jag säger inte om restriktionerna främst utan om sjukdomen i sig, den tar resurser helt enkelt - eftersom den finns:
https://www.omvarlden.se/Branschnytt/nyheter-2020/malaria-fortsatter-att-doda-fler-an-1-000-manniskor-per-dag/
Med ditt sätt att resonera bör alltså inte heller ebola bekämpas?
Malaria dödar ju fler, de ebolasjuka är inget att bry sig om?
Om man vill blanda korten kan man säga att lag på säkerhetsbälte och hastighet är frihetsbegränsningar.
Men ingen av de här lagarna stoppar dig från att vara på plats X vid tidpunkt Y. Trafikregler är bara ett nödvändigt ramverk för att det ska funka att ha bilar, en modern uppfinning som är väldigt farlig. Det reglerar
hur man gör en farlig aktivitet tillsammans. Som fotbollsregler.
Coronarestriktionerna stoppar dig från att göra normala saker som alla människor gjort i tusentals år. Gå till skolan, gå till jobbet, träffa andra människor, lämna ditt hem, driva företag m.m.