2021-05-07, 21:55
Medlem
Folkess avatar
Jag tycker att det mest komiska i det hela är att de låter reportagen ligga kvar.

Deras tolkning är väl att en tillbakadragning av publiceringarna skulle innebära att de erkänner att de släppt igenom en partisk granskning som de borde ha stoppat. Nu låter de istället dem vara kvar förvissade om att det signalerar att de från första början sett till att publiceringen uppfyllt alla kvalitetskriterier och krav på opartiskhet. Vi har haft koll hela tiden! ingen skada skedd!

Den andra tolkningen är ju att SR:s normala rapportering är så okritisk och ursäktande gentemot islamism att den bokstavligt talat kunde vara gjord av den granskade islamistens egna flickvän. Det sticker inte ut överhuvudtaget, ingen kan se skillnad!

Det krävdes bokstavligt talat en terrorforskare för att genomskåda den lilla, lilla nyanskillnad mellan kritiska frågor med avsändare SR eller avsändare islamistens familj.

Det är som att Eva Braun skulle göra ett reportage om Hitler och hennes vinkling och frågor visar sig vara identiska med vad SR tänkt göra. Förtroendeingivande!
Senast redigerad av Folkes 2021-05-07 kl. 21:58.
Citera
2021-05-07, 21:58
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
1) Har Sanna Drysén förhörts av Säpo?

Som journalist så har hon fått tillgång till hemlighetsstämplade dokument och källor har vänt sig till henne i tron att hon är en opartisk journalist. Hur mycket hemlighetsstämplat material har hon delat med sig till sin terrorist till pojkvän?

https://www.smp.se/ledare/ekots-granskning-haller/

https://sverigesradio.se/artikel/raad-ska-utvisas-trots-problematisk-sapoutredning

Säkerligen kan hon åberopa källskydd, men frågan är om hon inte i skydd av sin journalistlegitimation utgjort ett hot mot rikets säkerhet.

2) Folkbokföringslagen
Har Raad al-Duhan begått brott mot folkbokföringslagen? genom att vara skriven hos SD:s mamma men enl uppgift från Doku bo med SD? Har han blivit polisanmäld?

Han är dömt till utvisning och vistas i landet under strikta villkor. Borde inte Säpo/polisen/åklagare agera på detta?

De myndigheter som vårdar konstitutionen undviker gärna att konfrontera journalister annat än i allmänna ordalag, typ "tänk på det här och det här". Detta enligt min egen ringa erfarenhet. Att hon jobbade på ett skyddsobjekt är mer en fråga för hennes arbetsgivare, där kan det ha kommit en påstötning.
Antar att han fortfarande har anmälningsplikt hos polisen, lite närmare nu eftersom han är skriven i Stockholm. Gissar också att skrivningen i Stockholm är till för att förenkla anmälningsplikten i första hand, för att slippa åka fram och tillbaka till Gävle.
Citera
2021-05-07, 22:13
Medlem
nomorepcs avatar
Lite uppmörksamhet i Norge.

Svensk journalist innledet et forhold til en islamist Säpo beskrev som en trussel
https://www.document.no/2021/05/05/svensk-journalist-innledet-et-forhold-til-en-islamist-sapo-beskrev-som-en-trussel/

Lite uppmärksamhet i Finland.

Sverigesradion toimittaja alotti suhteen terroristiepäillyn kanssa
(En journalist från Sverigesradio inledde ett förhållande med en terroristmisstänkt)

https://pt-media.org/2021/05/05/sverigesradion-toimittaja-alotti-suhteen-terroristiepaillyn-kanssa/

Två personer har agerat minst sagt tvivelaktigt.

Ekot-chefen Klas Wolf-Watz
Ekot-chefen Klas Wolf-Watz som valde att mörka i stället för att informera SRs lyssnare.

SR:s vd Cilla Benkö
SR:s vd Cilla Benkö som godkände att det hela mörkades i stället för att SRs lyssnare informerades om vad Sanna Drysén utsatt lyssnarna för.

Vems förtroende har dessa efter att ha visat prov på total avsaknad av respekt för att SRs lyssnade förtjänar att få veta sanningen?

Visst finns det många fler brister i piblic service. T.ex. när det gäller hur journalister rekryteras. Hur kunde Sanna Drysén över huvud taget få ett jobb på Ekot?

Det här uttalandet kan jag inte tolka på annat sätt än som att Klas Wolf-Watz är på god väg att gräva sin egen grav, eller i alla fall be om en knuff ut från det nuvarande jobbet.

Klas Wolf-Watz:
”Så fort jag fick veta att det fanns en situation som innebar att Ekots integritet kunde ifrågasättas så agerade vi. Vi har gått igenom de publiceringar som är relevanta i det här sammanhanget och står bakom dem", säger Klas Wolf-Watz, chef på Ekot.

https://sverigesradio.se/artikel/sr-reporter-inledde-relation-med-misstankt-sakrhetshot

Det uttalandet skulle jag vilja se SÄPO och terrorforskaren Magnus Ranstorp kommentera...

Jag ser rubriken framför mig.

Ekot-chefen Klas Wolf-Watz står fast vid stödet för islamistisk terrorism
SR:s vd Cilla Benkö står bakom Klas.
Citera
2021-05-07, 22:23
Medlem
Sveriges Radio / SVT - borde vara ett bevakat objekt av SÄPO för att säkerställa dess självständighet........
Men uppenbarligen har vi objekt som ska utvisas på grund av deras åsikter som visar sig ha inflytande över SR/SVT, det är oroväckande!
Citera
2021-05-07, 22:31
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomorepc

Två personer har agerat minst sagt tvivelaktigt.

Ekot-chefen Klas Wolf-Watz
Ekot-chefen Klas Wolf-Watz som valde att mörka i stället för att informera SRs lyssnare.

SR:s vd Cilla Benkö
SR:s vd Cilla Benkö som godkände att det hela mörkades i stället för att SRs lyssnare informerades om vad Sanna Drysén utsatt lyssnarna för.

Vems förtroende har dessa efter att ha visat prov på total avsaknad av respekt för att SRs lyssnade förtjänar att få veta sanningen?

Visst finns det många fler brister i piblic service. T.ex. när det gäller hur journalister rekryteras. Hur kunde Sanna Drysén över huvud taget få ett jobb på Ekot?

Det här uttalandet kan jag inte tolka på annat sätt än som att Klas Wolf-Watz är på god väg att gräva sin egen grav, eller i alla fall be om en knuff ut från det nuvarande jobbet.

Klas Wolf-Watz:
”Så fort jag fick veta att det fanns en situation som innebar att Ekots integritet kunde ifrågasättas så agerade vi. Vi har gått igenom de publiceringar som är relevanta i det här sammanhanget och står bakom dem", säger Klas Wolf-Watz, chef på Ekot.
Tycker inte att det främst är Klas Wolf-Watz som ska klandras.

Närmsta chefen bör skydda sina nuvarande och före detta anställda utåt, särskilt när det handlar om ett yrke där hot kan förkomma (nu hoppar de ju iofs i säng med de som hotar, men ändå). Istället är det organisationen som helhet som ska hantera sånt här.

Sen bör ju även, i åtminstone en perfekt värld eller organisation värd skattepengarna, reportagen ha kontrollerats så bra internt att man kan stå bakom dem även om det nu visat sig att journalisten som låg bakom hade anti-demokratiska motiv. Blir det så här snett och kontrollen inte fungerar så är det inte i det enskilda fallen som det varit knas, utan det har återigen varit organisationen som helhet som varit knas.

Problemet ligger helt enkelt betydligt högre upp i organisationen än Klas Wolf-Watz.
Citera
2021-05-07, 22:36
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomorepc
[indent]Om Medierna

Vad händer med Klas Wolf-Watz nu?
Är Sveriges Radio lierade med islamistiska terrorister? Borde inte Klas Wolf-Watz få stå till svars för hur han lät redaktionen infiltreras och påverkas av extrema islamister och hur han i det längsta försökte mörka att detta hade hänt?

Ekot har gått ut med att dom tyckte att det var tillräckligt att ta bort medarbetaren från Ekot. Dom tycker uppenbarligen inte att lyssnare som vilseletts av Sanna Dryséns reportage förtjänar att informeras om att dom blivit vilseledda.

https://sverigesradio.se/artikel/med-anledning-av-medieuppgifter-rorande-ekot

Klas Wolf-Watz säger bl.a.:
"– Det här är ett personalärende och jag diskuterar inte detaljer kring personalärenden vare sig internt eller externt."

Hur kan han beskriva att Ekot tar ställning för islamistiska terrorister och genom sitt agerande skadar säkerhetspolisens verksamhet för att förhindra terrorism som "ett personalärende" på Ekot?

Kan Klas Wolf-Watz vara kvar på Ekot?

Wolf-Watz borde uppdatera sitt CV och leta efter ett nytt jobb. Cilla Benkö borde också behöva gå. Hon instruerade honom att dölja vad som hände. Hon är ännu mer ansvarsfull än han.

De kan mycket väl ansöka om arbete på Aftonbladet, Mitt i eller Bulletin. Hmm ... kanske Bonnier kan erbjuda dem tidningsjobb.
Citera
2021-05-07, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Fruktansvärt vidrigt. Självklart en feminist som gör det.

Men vi är inte förvånade då "journalist" i Sverige betyder "vänsterextrem som skriver propaganda".
Hur i helvete kan en Höger terrorist som vill skapa kaos tillsammans med islamister vara Vänster?
Jo det är inte så konstigt eftersom det finns troll som bara spyr ut fake new's 🤑
Citera
2021-05-07, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RolfOsterman
Sveriges Radio / SVT - borde vara ett bevakat objekt av SÄPO för att säkerställa dess självständighet........
Men uppenbarligen har vi objekt som ska utvisas på grund av deras åsikter som visar sig ha inflytande över SR/SVT, det är oroväckande!
Instämmer i att Sveriges Radio / SVT borde vara ett bevakat objekt av SÄPO. Det kryllar ju av subversiva element i Public Service lokalerna.
Citera
2021-05-07, 22:54
Medlem
Jag vill ha kvar SVT och SR i dess nuvarande form. Jag vill INTE ha en massa reklamfinansierade kanaler som tar över. Det är bedrövligt det som hänt och det är lika bedrövligt hanterat. Stor sorg.
Citera
2021-05-07, 22:56
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Wolf-Watz borde uppdatera sitt CV och leta efter ett nytt jobb. Cilla Benkö borde också behöva gå. Hon instruerade honom att dölja vad som hände. Hon är ännu mer ansvarsfull än han.

De kan mycket väl ansöka om arbete på Aftonbladet, Mitt i eller Bulletin. Hmm ... kanske Bonnier kan erbjuda dem tidningsjobb.

Wolf-Watz är gift med
Karin Runblom Reporter politik och integration

https://sverigesradio.se/artikel/6130941

Förkärlek till MPs ledare i bilderna. 3 av 6 bilder jag ser visar MP.
https://twitter.com/karinrunblom
politikreporter på Ekot

Visar hur väl integrerade SR är internt och med sina politiska sympatier.
Citera
2021-05-07, 23:01
Medlem
vanarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Jag vill ha kvar SVT och SR i dess nuvarande form. Jag vill INTE ha en massa reklamfinansierade kanaler som tar över. Det är bedrövligt det som hänt och det är lika bedrövligt hanterat. Stor sorg.
Jag menade bara att alla nuvarande anställda skulle sparkas och alla byggnader rivas och tomterna bli parker eller bostäder... Sedan kan man starta nytt public service som verkligen är opartiskt och som bara sysslade med nyhetsrapportering, viss sport, dokumentärer och svensk kultur. Nyhetssändningarna kunde vara samma för TV och radio och budgeten högst 1 miljard per år. Allt annat skräp såsom sändningar på andra språk, schlager, dokusåpor, underhållning, serier mm kunde kommersiella aktörer stå för.
Citera
2021-05-07, 23:03
Medlem
nomorepcs avatar
Cilla Benkö försöker slingra sig.

Cilla Benkö: Klart det inte är bra för Sveriges Radio

Helena Groll:
"Men om vi tittar på läget nu och hur det här drabbar Sveriges Radio och hur det drabbar Ekot-redaktionen. Att skydda en reporter som ett personalärende till priset av att nu en hel redaktion drabbas. Hur försvarar du det?"

Cilla Benkö:
"Nej men det är klart att det blir knepigt läge. Och det är klart man kan säga att en hel redaktion drabbas och att ett helt företag drabbas och jag säger återigen. Det är klart att det här inte är bra för Sveriges Radio. Men man kan ju bara som chef agera på det man vet för stunden. Man kan inte agera på saker som kommer i ljuset åtta månader senare. Det vi har att göra nu förståss är ju att säkerställa att det inte blir långsiktig skada för Sveriges Radios förtroende. Och det tror jag ligger väldigt mycket i vilken journalistik vi gör framöver. Hur vi behandlar dom här frågorna famöver. Vilka ämnen vi väljer att bevaka. Vilka personer vi väljer att intervjua och hur vi bedriver vår journalistik långsiktigt."

https://sverigesradio.se/artikel/efter-dokus-avslojande-vd-cilla-benko-fragas-ut

Dom viktiga frågorna nu:

– Har Klas Wolf-Watz vilselett Cilla Benkö om vad som faktiskt förevarit? Då ska han sparkas!

– Ljuger Cilla Benkö nu och försöker skylla på Klas Wolf-Watz och Ekot-redaktionen när det egentligen var hon som sanktionerade att locket skulle läggas på om kopplingarna mellan Sanna Drysén och terristmisstänkta islamister?

Kommer SR att låta oss få veta sanningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in