Citat:
Ursprungligen postat av
Chlorid
Självklart kan man sitta och säga till Pedram att han inte behöver ändra sig men ibland kan det faktiskt vara vettigt att lyssna på hur andra uppfattar en och reflektera och ändra på sig lite grann....det är väl så man växer som människa och de pratar alla om hur de utvecklats därinne men hur har de utvecklats om de inte ändrar sitt sätt att vara.
+1
Och man kan säga sånt på ett vettigt sätt. Det är fan INTE schysst att alltid stryka medhårs "neeeej, du ska inte ändra dig nåt".
Man ändrar ju inte sin personlighet, utan det är beteenden man kan förändra. Skulle mina vänner aldrig säga åt mig och påtala mina brister på ett bra sätt skulle jag bli sårad.
Man behöver inte säga tex till pedram
"du gör aldrig nåt med hushållssysslorna"
Man kan istället säga tex
"det finns en del som gör väldigt mycket hushållssysslor och en del som gör lite mindre, och du är kanske en av dom som inte har gjort mest hittills när man jämför. Men om du bara tar lite egna initiativ till att diska eller hjälpa till med matlagningen så tror jag att det skulle uppskattas väldigt mycket. Dels för att du hjälper till och för att det är ganska kul att stå två stycken och snacka medans man hjälps åt med disken/maten"