Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Fast alla visste ju att lockdowns bara skulle behövas några veckor i taget (tills incidenten smittade gick ner till ett acceptabelt antal per 100 000 människor), och att sedan skulle det släppas upp igen. Och att det sammantaget inte kunde ta mycket mer än ett år, innan antingen ett vaccin eller ett läkemedel kom. Det borde väl folk kunna klara?
Går inte att jämföra med att leva utan alkohol och sex resten av livet, om vi skulle lyckas med vattentäta förbud mot alkohol och prostitution. Sedan finns det säkert folk som inte står ut med en fyra veckor lång lockdown heller, men dom är ju inte normen. Och då får man ta till polis, böter, övervakningskameror eller drönare...
Jag säger inte att vi inte ska bekämpa coronan så gott det går. Jag är dock lite nyfiken hur ni som är missnöjda med hanteringen och ständigt kräver mer och hårdare åtgärder trots stora konsekvenser resonerar rent moraliskt. Folk tänker på sig själva och är egoistiska osv.
Det är enligt mig precis samma sak med tex alkoholen, ingen skillnad (jag dricker själv). Tack vare att vi tillåter denna drog så räknar man med att det dör minst 4500 människor varje år.
https://www.can.se/fragor-och-svar/alkohol/hur-manga-dor-av-alkohol-i-sverige-varje-ar/
Ungerfär hälften av dom i alkoholrelaterde sjukdomar och resten som en följd av alkoholpåverkan.
Många av dom totalt oskyldiga offer, vi och våra nära och kära riskerar dagligen att råka illa ut eller dö pga spriten. Lägg sedan till tusentals misshandelsoffer och våldtäkter ofta barn och i hemmet.
Men det tillåter vi för det är för "svårt, jobbigt och kostsamt" att åtgärda och vi vill helt enkelt ha spriten trots konsekvenserna.
Så vad beror denna extrema upprördhet med just smittspridningen av corona på när vi tilllåter en massa andra saker vara fast vi vet att det i förlängningen kommer drabba oskyldiga?
Vi har någorlunda kontroll på dödstalen men ändå fortsätter missnöjet bland många här inne och det handlar antagligen om räddsla för den okända och känslan av att inte ha kontroll.
Så...
Vi fortsätter att läsa löpen om rattfyllot som pulvriserat en hel familj samtidigt som vi skyndar oss innan bolaget stänger och svär över dom värdelösa öppettiderna....