2021-05-04, 23:32
Medlem
Jag tror all uppmärksamhet som SD fått den senaste tiden samt hur tydligt det blivit med två block i svebsk politik, ett för mer invandring och ett för mindre, kommer att leda till ett lyft på 0,5 till 1%-enhet i de kommande opinionsundersökningarna.

Även det faktum att Corona spelar en allt mindre roll i både media och folks liv i allmänhet kommer att ha en positiv effekt på SD och i takt med att Corona glöms bort kommer Socialdemokraternas/Rgeringens oduglighet att gestalta sig. Jag tror även allt snack om migrationslagen kommer gynna SD. För regeringens sida hade det varit smartare att dra åt lite och spela på att man tar ansvar. Nu istället kommer det att bli en ännu större valfråga och det kommer SD att vinna på.
2021-05-05, 16:03
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det är ju det de gjort sedan länge.
Sjupartiet runt 80-82 och SD runt 18-20.

Riktigt trist att även om man nu vill tro på "konservativa blocket" så händer ingenting i opinionen.

Folk är nöjda och begåvningsvarierade.
Dristar mig till att förstärka det senare till politiskt lobotomerade.
Jag tror inte att det är så märkligt. Om det gick att genomlysa saken vad det gäller alla människor som arbetar inom sådana skattefinansierade verksamheter som troligen inte hade funnits eller kommer att finnas om det blir en högerregering, då tror jag att du till en stor del har svaret på din fråga.

Idag så är det t.ex. viktigare att ösa pengar över kulturen än att ge pensionärer ett drägligare liv och t.ex. fri tandvård.
Alla genusrelaterade projekt. Den sinnessjuka forskaren som blev så oerhört besviken då barnen på dagis inte ville leka samkönade barnfamiljer.

Den dagen som kranen med gratispengar dras åt så kommer S att tappa röster.
2021-05-05, 16:22
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror inte att det är så märkligt. Om det gick att genomlysa saken vad det gäller alla människor som arbetar inom sådana skattefinansierade verksamheter som troligen inte hade funnits eller kommer att finnas om det blir en högerregering, då tror jag att du till en stor del har svaret på din fråga.

Idag så är det t.ex. viktigare att ösa pengar över kulturen än att ge pensionärer ett drägligare liv och t.ex. fri tandvård.
Alla genusrelaterade projekt. Den sinnessjuka forskaren som blev så oerhört besviken då barnen på dagis inte ville leka samkönade barnfamiljer.

Den dagen som kranen med gratispengar dras åt så kommer S att tappa röster.
Men vart ska de då gå?
Lär bero på om den teoretiska mandatperioden med det teoretiska "konservativa blocket" klarar av att strypa ned på vansinnigheterna och omprioritera pengarna till folket i sådan omfattning att de verkligen märker en markant skillnad.
Varför ska pensionärer som fått 1500:- mer i månaden så de har råd att hämta ut sin medicin rösta S igen för? Eller att den regeringen ser till att på riktigt strypa inflödet från tredje världen, skicka hem de som är här olagligt och låsa in de kriminella så man har rejält med positiv statistik både ekonomiskt och kriminalitetmässigt att visa upp genom PS.
2021-05-05, 16:25
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whateverx111
Snarare ytterligare en indikation på att både OU och valresultat är uppgjorda, vi lever inte i en demokrati

Jag håller med. Valresultaten är nog OK - jag har själv jobbat som valfunktionär - men opinionsundersökningarna är riggade. De mediala och politiska eliterna är hårt investerade i väst-liberalismen. En sorts modern vänster.
2021-05-05, 16:33
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag håller med. Valresultaten är nog OK - jag har själv jobbat som valfunktionär - men opinionsundersökningarna är riggade. De mediala och politiska eliterna är hårt investerade i väst-liberalismen. En sorts modern vänster.
Det trodde många i tråden inklusive jag själv också. Inte helt ogrundat gällande SD sett till valen tidigare år. Men efter valet 2018 så finns ingen anledning att tro något annat än att åtminstone Inizio och Sifo ligger ok till. Inizio gick ju upp i Demoskop så det är väl där man får titta idag.
Om 500 dagar får vi ett nytt facit. Men jag tror tyvärr att de ligger bra till och att SD inte är underskattade.
2021-05-05, 17:13
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whateverx111
Snarare ytterligare en indikation på att både OU och valresultat är uppgjorda, vi lever inte i en demokrati

Ännu en cyniker ser jag.

Jag har gått i dessa tankebanor länge. Fast då kan man ställa sig frågan hur SD kan nå 20%. Kanske överrepresenterar man vänsterväljare bara i undersökningarna.
2021-05-05, 18:08
Medlem
Är det måndag vi har första OU?
2021-05-05, 19:06
Medlem
TV4 Nyheterna har låtit SIFO mäta regeringsalternativen.

Kom nu 19:03 på TV4

Skiljer 1% mellan alternativen.

39% MP-S-C med stöd av V (42% I MARS)
38% M-KD-L med stöd av SD (37% I MARS )

23% STÅR INTE BAKOM NÅGOT AV ALTERNATIVEN.

Bland centerväljare vill 65% se S-regering (hade 75% tidigare)
Bland L vill hela 67% se en M-Regering.

Hoppas verkligen kalifatpartiet till lika pedofilpartiet med slynan Lööf i täten börjar tappa stöd nu!!
2021-05-05, 19:43
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraterna syns rätt så mycket i media just nu, även om det ofta är bland andra partier så beror ofta hela diskussionerna på Sverigedemokraterna i grunden. Det har även varit en rad skjutningar med dödlig utgång på senare tid som folk borde ha uppmärksammat. Jimmie Åkesson gjorde även bra ifrån sig i partiledardebatten och var aktiv i samtalen. Det borde sätta SD i fokus och innebära en viss ökning framöver som det finns utrymme till sedan förra våren.
2021-05-05, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Är det måndag vi har första OU?

Utifrån tidigare publiceringsdatum är det goda chanser att vi får Novus redan imorgon (torsdag) och Demoskop i övermorgon (fredag).
2021-05-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ännu en cyniker ser jag.

Jag har gått i dessa tankebanor länge. Fast då kan man ställa sig frågan hur SD kan nå 20%. Kanske överrepresenterar man vänsterväljare bara i undersökningarna.
SD mer än dubblade sitt väljarstöd varje val sen 2002, förutom valet 2018 och nu ska vi tro att trots de hundratusental problem som skapats, tiotusental brott som misshandel och våldtäkter så har SD bara ökat 1-2%?
Om du tror på det så är det du som är extremt naiv. Jag vägrar tro att svenska folket är såpass masochistiska. Tror du att en familj vars barn blir våldtaget av ett gäng undermänniskor från MENA, fortsätter att vara för en generös invandringspolitik? Att deras vänner, släkt och bekanta inte också ändrar uppfattning?
2021-05-05, 21:55
Medlem
Haddock93s avatar
Någon som har märkt hur mycket man ökat propagandan mot SD i media? Hultqvist säger att SD inte är något arbetarparti medan Aftonbladet går ut med att en SD politikern Jörgen är en rasist men han utreddes inte av partiet osv.

Desperationen syns tydligt. Alla pratar om SD, tror ändå SD gillar det. Som Åkesson själv har sagt, deras svaghet är om media är helt tysta om partiet. Rasismkortet biter inte riktigt längre och inte heller medias smutskastning. Speciellt i och med att man numera inte längre är utfrysta inom politiken.

Däremot funkar det ju säkert på det sättet att de mest rabiata anti SDare inte vaknar upp och kan tänka sig ta steget mot SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in