2021-05-04, 22:38
Medlem
Bertil85s avatar
Hej.

Vilken Citroen ska man köpa om man vill ha gashydraulisk fjädring ?

Finns det en ny Cittra med gashydraulisk fjädring eller måste man köpa en gammal ?
Citera
2021-05-04, 22:45
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Hej.

Finns det en ny Cittra med gashydraulisk fjädring eller måste man köpa en gammal ?

Köp en gammal Citroen GS Birotor!
C5 eller Xantia är antagligen vettigaste valet. Det går att hitta billiga bilar med ganska låga mil.

Tveksamt om det finns några friska CX kvar annars är det väldigt konstiga och roliga bilar
Citera
2021-05-04, 22:52
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Köp en gammal Citroen GS Birotor!
C5 eller Xantia är antagligen vettigaste valet. Det går att hitta billiga bilar med ganska låga mil.

Tveksamt om det finns några friska CX kvar annars är det väldigt konstiga och roliga bilar

cx är roliga håller med. c5 och c6 är annars fina bilar. känns som att det är på väg.
Citera
2021-05-04, 22:56
Medlem
CX är nog den konstigaste bil jag kört.
Speciellt styrningen kräver tillvänjning.
Men vilken underbar komfort den hade; bara svävade fram oavsett vägens beskaffenhet!
Citera
2021-05-04, 23:29
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Hej.

Jag tror mest det finns gamla Citror kvar med hydraulik. Det är egentligen C5 av nyare årsmodeller du kan få med huydraulik men inte de billigaste modellerna. Men dessa känns ofta mindre hydrauliska än de äldre.

Bäst hydraulik utifrån vägkänsla tyckte jag var Xantian jag hade, en vanlig standard. Sedan har jag haft XM men tyckte inte hyudrauliken var så mycket bättre än en Volvo V70, överskattad den där XM.

Jag skulle nog säga köp en activa Xantia med eller utan V6. Jag har kört XM med V6 både lilla och stora V6:an men tycker då rakt inte att den ökande bensinförbrukningen motiverar den marginellt större motorstyrkan.
Citera
2021-05-04, 23:52
Medlem
Bertil85s avatar
så en nyare c5 har gashydraulisk fjädring ?
Citera
2021-05-05, 01:37
Medlem
"Till årsmodell 2008 kom generation tre av C5. Den finns som sedan och kombi och kan även fås med konventionell fjädring. För årsmodell 2013 gäller att bilar med 110 och 115 hk motorer har konventionell fjädring, medan de med starkare motor har Hydractive 3+"
Fram till 2017 verkar den modellen ha funnits om jag ser rätt
Citera
2021-05-05, 03:13
Medlem
mr.Floppys avatar
Va? Har inte Citroen kvar gashydraulisk fjädring på nya modeller? Det är ju märkets signum! Fan vad tråkigt! Allt ska vara likadant! Citroen, sätt in gasfjädring så lovar jag att köpa en ny Citroen!

En Citroen utan gashydraulisk fjädring är ju typ som en Subaru utan boxermotor och fyrhjulsdrift! Hur tänkte man här?
Citera
2021-05-05, 07:16
Medlem
Viermes avatar
Ja, tyvärr har Citroën tappat tråden helt...

En C5 III (X7), alktså inte nyare än årsmodell 2017, är köprådet till TS. Alla utom 1.6 liters dieseln har gahydraulisk fjädring, så köp inte heller den.
Citera
2021-05-05, 08:41
Medlem
DJSAMSAMs avatar
Så gott som alla Citroen från andra halvan av förra decenniet har ju den fjädringen.

Gillar personligen XM kombi, ser väldigt häftig ut och är relativt modern och finns billigt.

BX är ju också rätt modern och galet cool i sin 80-tal stil, finns ju en GTi också!
Citera
2021-05-05, 09:11
Medlem
IceEyess avatar
De äldre är avsevärt mer karismatiska. Har du ekonomi så kan du införskaffa en SM så har du en "Citroën" utöver det vanliga.

Annars är Xantia ett förnuftigt val.
Citera
2021-05-05, 10:05
Medlem
Xantia Activa har det mest avancerade hydrauliksystemet.
Har själv ägt 3 GS och 2 GSA.
GSA att föredra då den har större motor och 5-växlad växellåda.
Har på mina 5 GS/GSA aldrig haft problem med hydrauliken.
Däremot mycket stora problem med korrosion.
De rostar precis över allt.
Allvarligaste är att bakhjulsupphängningen "sprängs" av trycket från hydraulcylindrarna när de blivit försvagade av rost.
Relativt enkelt att förebygga medelst vinkeljärn som svetsas bakifrån och böjs upp runt fram.
Men det ska göras INNAN deformationen börjar visa sig.
GS/GSA är utmärkta långresebilar.
Har själv rest flera gånger till Rom med 4 personer och packning för 2 veckor.
Men det är några år sedan.

Störst problem hade jag med en nyköpt BX19 GT.
Där havererade nästan allt på elsystemet.
Under 2 års ägande lyckades aldrig Citroenverkstaden få innerbelysningen att fungera.
Värst var när elektriska kylfläkten lade av och ingen varning gavs innan motorn "nöp".

På min hemort rullar sedan flera år tillbaka minst 3 vita C5 Break.
Okänt om det är "LHM"- eller skruvfjädrade bilar.

Dottern har ägt ett par nyare Cittror, bl a en Cactus, utan minsta problem.

En av sönerna ägde ett par år och 8.000 mil en C4GPE.
Avrådes starkt ifrån.
Otaliga omprogrammeringar av växellådan och luftfjädringen.
Blev aldrig bra.
Otroligt svajig på motorväg.
Nästan farlig i sidvind i motorvägsfart.

Trots alla "upplevelser" med 50-talet Cittror under lika många år fortfarande Citroenentusiast.

Svårast när man mekar Citroen är att hitta fräsch plåt att sätta jordklämman i - för MIG-svets måste ingå i alla Citroenisters grundutrustning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in