Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf-Utredaren
De pandemier vi haft historiskt har Sverige klarat sämst.
Nämn en eller flera, om du kan.
Jag kan göra det, fast då Sverige
inte klarade sig sämst.
I Digerdöden dog det nästan dubbelt så många i Norge som i Sverige. I norge dog det runt 60-65% i Sverige dog det 30-40%
I spanska sjukan drabbades Finland dubbelt så hårt en övriga norden.
Så min fråga igen vilka pandemier drabbade Sverige hårdare en övriga Norden. När du kommer med sådana påståenden är det ju bra om du kan i all fall komma med ett. Jag kan nämn ett då Sverige kanske inte drabbades hårdas men drabbade hårdare en Norge. Man menar på att Norge klarade sig så bra den gången genom att de införde så stränga restriktioner.
Pesten 1710-1713.
Citat:
I Norge tog man smittspridningen i Sverige på allvar, och utfärdade ett kungligt dekret med order om att skjuta varje svensk som försökte komma över gränsen. Man ville hindra att pesten kom in i Norge till varje pris. Liket skulle då begravas ”dybt i jorden paa samme Sted” genom att välta ner det i graven med långa stänger för att själva undvika smitta. Man förbjöd även handel med områden där pesten fanns, och apotekare beordrades att ha stora läkemedelsförråd. Det bidrog troligtvis till att norrmännen skonades från pesten den här gången.
https://allmogens.se/fem-pandemier/
Du kan alltså inte ens nämna en pandemi där Sverige klarat sig sämst ända tycker du att du kan hävda att Sverige klarat sig sämst i alla pandemier i historien, för det har du hört i ett TV program?