Citat:
Ursprungligen postat av
Otrolig
Dagens siffror är en besvikelse. Vi tycks ligga på en platå och det är inte bra givet det höga smittläget. Huvudlöst att inte erbjuda AZ och Janssen till frivilliga för att försöka förbättra situationen snabbare.
Ja verkligen.
Vi ser att den största gruppen smittade är 10-19 åringarna och den näst största 40-49 åringarna, deras föräldrar.
Vi såg också en ordentlig minskning vid och efter jullovet. För mig blir det allt tydligare att skolan är naven i smittspridningen.
Jag menar ju inte att vi måste ha skolorna stängda, men om man vill kunna ha de öppna men inte ha en stor smittspridning måste man se till att man är snabbare på åtgärder i början av vågorna. Lika så lägger även vikt i att man ska hålla avstånd i skolorna.
Nu är vi i den situationen vi är i och läget är svårt. Det är ju ingen som vill se mer nedstängningar just nu och man kan ju inte ändra det förflutna man kan ju bara hoppas att man lär sig av sina misstag, vilket jag dok betvivlar.
Jag tror ändå att det blir en minskning, säsongen håller på att ta slut och flytta över till anda halvklotet men den går kanske inte så snabbt som man hopats. Vaccinet kommer ju göra sitt också och det är ju inte fullt så lång tid till skolavslutningen.