2021-05-02, 00:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Ja jag undrar egentligen vilken typ av människor som står ut med att läsa Samnytt och Fria Tider. Inget ont om dessa tidningar. Men om man skulle läsa dessa varje dag i en månads tid hade man antingen blivit djupt deprimerad eller blivit en jäkla krutdurk. Hade nog varit bra att blanda upp nyheterna och materialet lite. Där är Bulletin bra och det finns alltid en chans att lära sig något nytt.

Det är en resursfråga, än så länge kan bara gammelmedia producera tillräckligt med content.
Citera
2021-05-02, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är en resursfråga, än så länge kan bara gammelmedia producera tillräckligt med content.

Nja jag skulle snarare säga att det är en prioriteringsfråga. Fram med lite positiva och intressanta nyheter och händelser. De behöver inte rapportera om varje våldtäkt i hela Sverige. Man kan diskutera våldtäkter på ett makroplan istället. Detsamma med våldet. Nu blir det ju bara nyhetsporr som lämnar dålig smak i munnen.
Citera
2021-05-02, 08:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag skrev på FB för länge sedan att jag röstat på SD sedan 1991.

Visste ingenting om partiet då. Hade inte ens aning om vem som var partiledare men redan då var invandringen den viktigaste frågan för mig (i valet före, 1988 (det första jag fick rösta i) lade jag min röst på moderaterna).

Så jag är ingen vindflöjel i den frågan.

Jag uppfattar mig nationalist/patriot och konservativ. Samt även liberal. (Kort och gott: jag är jag. Jag är inte partipolitisk och kommer aldrig bli det. Ibland passar partiers åsikter med mina och då röstar jag på dem. Men jag gifter mig aldrig med ett parti).

Hur som haver gillar jag Bulletin. Så till den grad att jag betalat för att läsa den.
Jag ser den som liberalkonservativ. Och det är gott nog i Sverige. Finns ens en dagstidning mer till höger med läsvärdighet?

Alla som är de minsta konservativa bör teckna prenumeration och därigenom stödja högern generellt.
En liberal nättidning som är steget till höger om ultraliberalerna i DN och SvD? Jaha och varför skulle en nationalist eller konservativ köpa den?
För att den är i nivå med folkpartiet 1980? Eller vad är logiken?
Stöd övrig altmedia istället.
Citera
2021-05-02, 08:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Bulletin vänder sig till den del av allmänheten, som har börjat ana en viss dissonans och skevhet mellan

å den ena sidan: Vad man själv personligen varseblir på gator och torg, jämte vad den egna vänkretsen exponeras för

och

å den andra sidan: Den glättade bild av detta, som MSM förmedlar med ett lugnande (för att inte säga vyssande) tonfall
Den typen av pekpinnar kan 7-klöverväljarna finna i SvD och Expressen med mellan brölen om mer nyliberalism och globalism.
Det behövs ingen Bulletin för det.
Citera
2021-05-02, 09:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Nja jag skulle snarare säga att det är en prioriteringsfråga. Fram med lite positiva och intressanta nyheter och händelser. De behöver inte rapportera om varje våldtäkt i hela Sverige. Man kan diskutera våldtäkter på ett makroplan istället. Detsamma med våldet. Nu blir det ju bara nyhetsporr som lämnar dålig smak i munnen.

De producerar 3-4 artiklar om dagen. Nyheter Idag inte ens det. Så de kan inte göra den prioriteringen. Det är en resursfråga.
Citera
2021-05-02, 09:52
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:

Håller med. Ett misstag som många alternativa medier har gjort är den ensidiga fokusen på eländesnyheter. Jag skulle hellre se att man erbjöd ett bredare spektrum av nyheter men att dessa hade en vinkel/problemformulering från höger i stället för den liberala vinkel som finns i all etablerad media.

Att spegla nyheter ur ett annat perspektiv än det liberala utgör för många själva grunddefinitionen på "konspirationsteorier", så kvalitet och faktakoll är viktigt och kräver därför resurser. Så detta var något jag i början hoppades på från Bulletin. Men tyvärr så valde man i stället linjen med opinionsskribenter.
Citera
2021-05-02, 11:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Citat:
Bulletin vänder sig till den del av allmänheten, som har börjat ana en viss dissonans och skevhet mellan

å den ena sidan: Vad man själv personligen varseblir på gator och torg, jämte vad den egna vänkretsen exponeras för

och

å den andra sidan: Den glättade bild av detta, som MSM förmedlar med ett lugnande (för att inte säga vyssande) tonfall
Den typen av pekpinnar kan 7-klöverväljarna finna i SvD och Expressen med mellan brölen om mer nyliberalism och globalism.
Det behövs ingen Bulletin för det.

Det handlar inte om pekpinnar. Bulletin har ambitionen att skildra omvärlden utan en massiv kognitiv dissonans.
Citera
2021-05-02, 11:50
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Håller med. Ett misstag som många alternativa medier har gjort är den ensidiga fokusen på eländesnyheter. Jag skulle hellre se att man erbjöd ett bredare spektrum av nyheter men att dessa hade en vinkel/problemformulering från höger i stället för den liberala vinkel som finns i all etablerad media.

Att spegla nyheter ur ett annat perspektiv än det liberala utgör för många själva grunddefinitionen på "konspirationsteorier", så kvalitet och faktakoll är viktigt och kräver därför resurser. Så detta var något jag i början hoppades på från Bulletin. Men tyvärr så valde man i stället linjen med opinionsskribenter.

Jag tror (och hoppas) att Bulletin har ambitionen att erbjuda "nyheter ur ett annat perspektiv än det liberala". Men, det tar längre tid att skapa en sådan nyhetsredaktion än att rekrytera opinionsskribenter.

De opinionsskribenter som initialt rekryterades, de rekryterades som dragplåster - det var dock imo ingen större förlust att Alice Teodorescu lämnade Bulletin. Annika Borg, som ersatte Teodorescu, är sannolikt en bättre politisk redaktör. Och Cecilia Blombergs ledare idag instämmer jag helt i!

https://bulletin.nu/hogern-maste-sluta-huka-sig-for-vanstern
Citera
2021-05-02, 17:33
Medlem
Citat:
Jag tror (och hoppas) att Bulletin har ambitionen att erbjuda "nyheter ur ett annat perspektiv än det liberala". Men, det tar längre tid att skapa en sådan nyhetsredaktion än att rekrytera opinionsskribenter.

De opinionsskribenter som initialt rekryterades, de rekryterades som dragplåster - det var dock imo ingen större förlust att Alice Teodorescu lämnade Bulletin. Annika Borg, som ersatte Teodorescu, är sannolikt en bättre politisk redaktör. Och Cecilia Blombergs ledare idag instämmer jag helt i!

Det kommer nog. Det ser fylligare ut för varje gång man tittar in, tycker jag. I början var det tyvärr väldigt tunt. Kanske startade de lite i förtid.

Håller med om att Cecilia Blombergs ledare var bra.

Citat:
Att försöka fly, gömma eller värja sig leder bara till att attackerna fortsätter. Tjuren måste tas vid hornen direkt. Anklagelser om rasism, att demokratin skulle vara i fara eller att borgerligheten skulle vilja människor ont är trams och ska förkastas som just trams.

I stället bör man tydligt slå fast att grundlösa anklagelser är något som hederliga personer inte ägnar sig åt, och att sådana debatter inte är lönt att ta. Tydliggöra att det är smutskastning och medveten feltolkning som dessa vänsterdebattörer ägnar sig åt, alltså mobbing. När de däremot kan tänka sig att ha en rationell diskussion om själva sakfrågan välkomnas självklart en sådan, men annars bör meningsutbytet vara över. Det kommer inte att bli någon debatt vare sig om ordval, plattformar eller bilder.

En god åsikt är förnuftig oavsett sammanhang. Påståenden om motsatsen hindrar den viktiga debatten om möjliga lösningar på Sveriges problem och är skadliga för vårt land. De återkommande osunda anklagelserna och pseudodebatterna är ett samhällsgift.

Nyckeln till att vinna över vänstern är att inte bry sig ett dyft om de epitet som de försöker klistra på sina meningsmotståndare. Samma ögonblick som borgerligheten slutar bry sig får den övertaget, kan gå på offensiven och nagla fast vänstern vid den fråga som saken faktiskt gäller.

I sanning något som alla borde ta till sig, även om det är lättare sagt än gjort när man blir påhoppad.

Jag tror att Bulletin kan få stor betydelse både för att normalisera SD och för att ingjuta nytt mod i den vettigare delen av borgerligheten, förutsatt att läsarna hittar dit. SD behandlas som vilket parti som helst av Bulletin, och ett samarbete mellan SD och de borgerliga framställs som något helt naturligt.

Gillar också att det inte enbart är borgerliga grejer - det skulle bli alldeles för entonigt. Ola Holmgrens essä om Ivar Lo Johansson var t.ex. mycket fin. Dessutom den sortens kultursidestext som knappt existerar längre i gammelmedia.
Senast redigerad av Nebeltag 2021-05-02 kl. 17:36.
Citera
2021-05-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De producerar 3-4 artiklar om dagen. Nyheter Idag inte ens det. Så de kan inte göra den prioriteringen. Det är en resursfråga.

Gör man 3-4 artiklar per dag är det väl än viktigare att det man gör är nationella nyheter? Man är ju bra mindre "evidensbaserade och politiskt neutrala på nyhets- och kulturplats" än stormedierna när man ignorerar riksnyheter till förmån för ett hopklipp agendafrämjande lokalnyheter.

Som det är nu får vi som gillar stormedia och dessutom inte tror att Sveriges undergång är nära förestående gott om vatten på vår kvarn. Bulletin skulle ju belysa såväl mörkläggning som att systemet är i gungning, men har snällt fått sitta och klippa lokalnyheter från TT istället.
Citera
2021-05-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Skrattade först åt detta och tänkte "givetvis har han koll", men efter att ha läst https://www.vanityfair.com/news/2021/04/ex-times-editor-plans-to-whip-a-struggling-swedish-start-up-into-shape är jag inte helt säker på att han riktigt hajat hela bilden, utan kanske fått nåt om bakfoten.

Jag håller med. Mycket Bulletins svårigheter verkar ju orsakas av att Tino mfl vill ha åsikter även på nyhetsplats. Inte heller verkar rekryteringen av Rosenthal ha gett något utslag än, då TT fortfarande dominerar nyhetsflödet.
Citera
2021-05-04, 11:59
Medlem
Teodorescu verkar definitivt ha lämnat nu. Meddelade på Twitter att hon söker nytt jobb.

Citat:
Ett nytt kapitel i karriären ska skrivas! Om någon söker en vass opinionsbildare, som inte räds för att säga vad hon menar och menar vad hon säger, och som flyttat en och annan position i svensk debatt det senaste decenniet, så vet ni var jag finns!

Med det sagt så trodde väl alla det förra gången också...

Bulletin meddelar även att man värvat Omar Makram som krönikör. Islamkritiker som är mest känd för att ha lyckats överklaga nekad asyl genom att lägga upp videor där han spottade på koranen och kritiserade islam. Han är projektledare för Glöm aldrig Pela och Fadime så blir nog en del fokus på hederskultur framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in