2021-05-04, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skrämmande att riskgrupperna vägrar att vaccinera sig.

Vi friska människor ska alltså fortsätta leva i ett nedstängt samhälle för att skydda denna riskgrupp från smitta.

Kanske dags att fundera på tvångsvaccinering.

Ursäktar om jag är otydlig, man får inte boka in sig själv som riskgrupp. Man måste vänta på tid från sin vårdcentral. Menar på att de borde öppna upp för att riskgruppen ska kunna boka in sig till dessa tomma salar. Något jag försökt själv via 1177 men de svarade skarpt nej, att det endast är 60+:are som får boka in sig själva (påpekade att diagnos finns i journalen om de är osäkra).
Senast redigerad av treali 2021-05-04 kl. 10:48.
Citera
2021-05-04, 10:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treali
Ursäktar om jag är otydlig, man får inte boka in sig själv som riskgrupp. Man måste vänta på tid från sin vårdcentral. Menar på att de borde öppna upp för att riskgruppen ska kunna boka in sig till dessa tomma salar. Något jag försökt själv via 1177 men de svarade skarpt nej, att det endast är 60+:are som får boka in sig själva (påpekade att diagnos finns i journalen om de är osäkra).

Det är så fyrkantigt och dumt, som allting i Sverige. Om de som är i pågående fas har haft möjlighet att boka in sig, men inte gjort det, så är det ju bara att köra på med nästa fas - parallellt. Vi för ju en kamp mot klockan nu, och de äldre och andra i riskgrupper som väljer att inte ta de chanser de får, skyddas också indirekt av att andra gör det.
Citera
2021-05-04, 10:56
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treali
Det är ju inte endast Astravaccinet som blir över, senast igår var där en artikel om att 150 vaccin getts till poliser (tillhörande fas 4) som var Pfizer.

Drop-in behöver inte vara lösningen, att riskgruppen får boka fritt online hade hjälpt. Nu väntar man på telefonsamtal från sin vårdcentral. Vet redan att en annan i riskgruppen i samma ålder fick vaccin förra veckan, själv fick jag svar från min vårdcentral att de inte vet när man får tid.

Diagnos finns på 1177 så de kan enkelt kolla upp att man faktiskt tillhör riskgruppen eller inte. Om det är dåliga system så har de om inget annat haft 1 år på sig att klura ut detta.

Räcker att ge riskgruppen någon dags försprång. Så som det ser ut nu så kommer fas 4 öppnas upp innan en hel del inom riskgruppen har fått chansen.

Det är ett kaos hur man ska boka, men alla över 80 skulle få brev. Det har troligen funkat. Sedan ska alla andra boka själv. Hur man gör finns att läsa på 1177 och det är då det blir kaos för det beror på var man bokar.

Som jag uppfatta så är det massvaccinationslokalerna som ingen bokar sig till med hjälp av Mobilt bank-id De flesta vill gå hemma på sin vårdcentral där det är kö och telefontider.
Citera
2021-05-04, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är så fyrkantigt och dumt, som allting i Sverige. Om de som är i pågående fas har haft möjlighet att boka in sig, men inte gjort det, så är det ju bara att köra på med nästa fas - parallellt. Vi för ju en kamp mot klockan nu, och de äldre och andra i riskgrupper som väljer att inte ta de chanser de får, skyddas också indirekt av att andra gör det.

Detta verkar vara väldigt olika i regionerna.
Jag vet flera regioner där riskgrupper 18-59 vaccineras för fullt. I VG däremot får folk med diabetes ”lura” sig förbi kön. Annars är det fas 4 som gäller.
Ändå står det tomma platser.. jag fattar verkligen inte..
Jag tror att man öppnar upp för alla inom någon vecka. Detta är ohållbart.

Är du 60+ och inte vill ha vaccin, så kan du dra åt helvete enligt mig. Borde inte få plats på sjukan om de får covid-19..
Citera
2021-05-04, 11:01
Medlem
Citat:

Exakt så resonerar jag också. Vaccinera så många som möjligt, så fort som möjligt. Om en 50-åring i Jämtland får vaccin för en 60-åring i Skåne spelar ingen roll. Inget vaccin får gå till spillo. Vi får inte administrera sönder detta.
Citera
2021-05-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Har man lyckats hålla smittspridningen på en förhållandevis låg nivå så är det lättare att nå ett såpass lågt smittspridningsläge att man kan öppna upp. Vaccinationer hjälper till men samhälllen öppnar upp pga smittoläget och inte på grund av antalet utdelade vaccindoser. Har du inte fattat det?

Smittoläget är stark kopplat till vaccinationerna och därmed till återöppnandet av samhällena.

UK, USA och Israel har kommit längst. Alla med en enda gemensam nämnare - Vaccinationerna.

så nej, de restriktioner du yrar om har spelat ut sin roll för länge, länge sedan och har inget med återöppnade att göra längre.
Citera
2021-05-04, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Första vågen. Sverige agerade sista av alla de Nordiska länderna. Resultatet av det har vi all sett.

Våg två. Det var uppenbart att smittan ökade, men man sa att det bara berodde på ökat testande. Våra grannländer började agera, men vi släppte på restriktioner i stället. Restriktioner som vi haft över sommaren då de inte var nödvändiga. Men när smittan igen ökade och de skulle varit till nytta släppte vi på dem. Lite längre in i våg två, då vi såg smitta verkligen rusa ville inte regeringen och FoHM göra något. Istället blev det regionerna som krävde att få införa restriktioner innan det helt ballade ur.

Våg tre började vi med att öppna de skolor som haft distans undervisning.

Vilka andra länder börjar vågor med att släppa på restriktioner och sedan ha onödigt många restriktioner när smittan är låg? Det är nästan som om man vill att det ska gå dåligt.

Ta bara detta med 70+, hela sommaren när smittan var låg skulle de hålla sig isolerade. Inte träffa barnbarn som troligtvis var helt smittfria då, när de inte var i skolan. Men så fort smittan började öka och barnen igen började skolan, då fick de umgås likt alla andra. Då när det egentligen inte var en bra idé, de skulle ha passat på under sommaren. Resultatet blev att 70-79 år var den största gruppen av de som vårdades på IVA under våg två, med råge. Så ser det inte ut under våg ett eller våg tre.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-16-final.pdfSida 11.

MEN HERREGUD människa!!
Du lever fortfarande kvar i vad som händer för 500 dagar sedan. Lägg av nu. Det saknar TOTALT betydelse såhär 500 dagar in i en pandemi.

MYCKET bra att vi inte införde restriktioner under våg 2. Detta då de är helt meningslösa och vi hade slutat på samma plats ändå.

Öppna skolor är MYCKET bra. Vi vet nu hur GENOMUSELT distansundervisning fungerat. Där eleverna inte lärt sig nånting. Totalt noll. Dessutom med psykisk ohälsa som följd. Totalt vansinne att fortsätta med stängda skolor alltså. Ren och skär idioti.

Helt sant. Restriktionerna för 70+ är patetiska. De ska inte ha några restriktioner alls. De är förmögna att leva sin liva på egen hand, göra en egen riskbedömning och göra vad de vill. det ska inte staten eller folkhälsomyndigheten tala om för dem.

De skulle aldrig ha införts. Så där håller jag med dig.

I övrigt ska vi ta bort 80% av det här tramset för länge, länge sedan som sedan länge spelat ut sin roll.
Det fungerar inte. Pandemin har sin gång oavsett. Vilket vi ser i alla länder.
Citera
2021-05-04, 11:09
Medlem
Citat:
En del regioner gör väl just det? Kalmar har väl börjat med fas 4 eftersom man inte fyllde tidigare faser, riktigt?

Möjligen har fler regioner gjort likadant?
Citera
2021-05-04, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Skrota vilka då restriktioner. Vi har få om ens några tvingande restriktioner,
Folk trängs som vanligt utan mask. Du får resa vart du vill och komma tillbaks iaf på de områden Sverige kan bestämma.
Alla affärer och restauranger är öppna visserligen med begränsade öppettider på kvällar och pandemilag. Men i jämförelse med andra länder med hårda restriktioner överallt har vi väldigt få riktigt tunga restriktioner.
Restriktionerna gäller större event, festivaler, demonstrationer, åskådare på idrott och gudstjänster.
Allt annat är open for business.

Du ljuger ju. Vi har i princip samma restriktioner som övriga Norden och övriga Europa. Vi gör samma saker.
Den här jävla myten om att ALLA andra skulle vara så jävla hårda mot för Sverige stämmer helt enkelt inte. En myt som lever vidare hos de okunniga och oinsatta.

Vilka restriktioner vi har??

Vi får inte samlas fler än 8 pers.
Förbjudet med publik på arenor
Teatrar, Bio, evenemang, konserter, allt är stängt.
Max 4 pers vid ett bord.
Alkoholstopp efter 20:00 och hemgång 20:30
Negativt PCR test vid inresa för icke-medborgare
7 dagars karantän för medborgare efter resa
Stängda skolor från och till.
Jobba hemifrån.
Social distansering.
Halvfulla tåg och långfärdsbussar.
Avrådan från icke nödvändigt resande utomlands.
En pandemilag som gör det omöjligt att demonstrera.
Personer får ej följa med på sjukhus + BB.

Vi har en lång, lång radda inskränkningar.

Det enda du verkar bry dig om är den mest värdelösa av dem alla. En trasa runt käften Det är väl en jävla tur vi aldrig gick på den myten som inte fungerat nånstans.
Citera
2021-05-04, 11:18
Medlem
Citat:

Vi friska människor ska alltså fortsätta leva i ett nedstängt samhälle för att skydda denna riskgrupp från smitta.

Nä, det räcker med att öppna samhället nu när riskgrupperna är klara. De som skiter i det får helt enkelt skylla sig själv. Man har gjort ett val.
Citera
2021-05-04, 11:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En del regioner gör väl just det? Kalmar har väl börjat med fas 4 eftersom man inte fyllde tidigare faser, riktigt?

Möjligen har fler regioner gjort likadant?

Jag vet bara Kalmar, men har för mig att Stockholm är på gång. Blir tokig.
Citera
2021-05-04, 11:19
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Har Israel öppnat upp? Har UK öppnat upp? Svar: nej.

Det spelar ingen roll om alla vaccinerar sig. Staten kommer aldrig ge tillbaka den frihet som staten stal.

Hade staten tänkt att ge tillbaka lite frihet så hade de nämnt det för att försäkrat folket att detta är väldigt temporärt. Men ingen pratar om framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in