Citat:
Ursprungligen postat av
pronh
Corporal Frisk har kommet med sine betraktninger rundt BAFO, og som vanlig er de verd å lese.
https://corporalfrisk.com/2021/05/02/stop-bafo-time/
Synes en finsk(?) kommentar passer like godt her inne.
Plenty of Swedish kool-aid drinkers in the comments, as usual. Bros supposedly know every weakness of F-35 but Gripen somehow isn’t even more affected by them.

Det finns naturligtvis tonåringar även i Sverige, liksom i Norge. Seriösa betraktare (som jag skrivit tidigare) inser nog att F-35 är det tekniskt mest kompetenta flygplanet. Om det offereras lika många F-35 (ungefär) som F-18 eller JAS39 så är det alltså de där driftskostnaderna som kan bli avgörande.
Konstigt att denna kontroversiellt siffra fortfarande inte är utredd. Om de nu är så att F-35 bara kostar 50%-100% mer per flygtimme än de mer traditionella flygplanen kan man ju tycka att JPO eller USAF skulle gå ut och säga detta eftersom det då skulle finnas ett starkt argument för att köpa planet. USAF har ju enormt många flygtimmar så de borde kunna ge en bra siffra på vad de olika flygplanen verkligen kostar per timme. De borde även kunna uppskatta vad varje flygtimme kostar för olika storlek på flygvapen och uttag av flygtimmar som en hjälp till att sälja F-35 på export. Fler sålda flygplan borde USAF vara glada över.
Och vad gäller fanboykommentarer tänker jag hålla mig för god för dessa. Det är dock ett faktum att F-35 inte nöjer sig med särskligt kort start- och landningssträcka.
Citat:
Ursprungligen postat av
BWisser
Det lutar nog ganska starkt för att Finland återigen väljer amerikanskt och man kan förstå varför.
Från Finlands sida är inte Sverige en stabil partner, vårt skämt till regering vill gärna skryta om det utökade försvarssamarbetet med Finland men det är nåt som vi yrvaket kommit på att göra bara de senaste åren och är egentligen bara ett sätt för Sverige att få lite mer militära muskler utan att spendera alltför mycket här hemma på försvaret.
Jag tror också (som jag skrivit tidigare) att Boeing är toppkandidaten, speciellt som de får in 14 Growler i budet.