2021-05-03, 06:55
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCreepy
Tyckte också det var otroligt härligt att ett steg i rätt riktning har tagits när nu M och KD faktiskt öppet pratar med SD och inte skäms för att samarbeta med dem.

Annies värld raserar.
Vet inte om högersamlingen drog hem några större applåder. Det blev däremot uppenbart att man inte kunde enas bakom SD:s immigrationslinje. Vilket förvirrar läget. Ganska mycket dessutom. Och sen undrar man ju hur vettigt det är gå i säng med dem (SD) när invandringen de facto sjunker.
Citera
2021-05-03, 07:01
Medlem
Inte blev jag klokare på vilka jag ska rösta på. I stället för att få information om var de olika partierna står görs det hela till ett underhållningsprogram där partiledarna försöker ta billiga poäng, hitta oförskämda formuleringar om varandra eller avsiktligt misstolka vad de andra säger. Sen blir jag besviken att de hela tiden ska avbryta varandra och inte respektera vem som har ordet.
Det blir inga höga betyg för någon av partiledarna och var partierna står i olika frågor är fortfarande höljt i dunkel för mig.
Annie Lööf var bara genuint otrevlig, tur att hon inte är min granne.
Stenevi verkar vara lätt korkad, men vad annat kan man vänta sig.
Dagostar kan väl inte vara den vassaste kniven i Vänsterpartiets låda. Hon vill vara både kommunist och liberal samtidigt vilket är lite svårt. Höj skatten och kasta pengarna i sjön verkar vara hennes ledmotiv.
Löfven är ju sällsynt tråkig och dessutom en dålig debattör, men verkar i vart fall inte vara opålitlig.
Sabuni uppträder på ett bra sätt men hon företräder ett hopplöst parti som man aldrig vet var man har.
Åkessons analys av samhällsproblem är klar, allt är invandringens fel. Många håller med honom och han får naturligtvis en hel del röster men han har inga reella lösningar på något.
Kristensson och Busch har utstrålning som avbarrade julgranar och är bara mot det mesta men har aldrig för något konstruktivt att föreslå.
Citera
2021-05-03, 07:07
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Om du menar att man tvingade någon att skaffa sjukförsäkring för att man skärpte reglerna för sjukpenning, så vet jag inte om jag håller med. Delvis kanske. Tidigare under sossestyre kunde man med lätta bli sjukpensionär livet ut med en diffus lumbago-diagnos. Ingen uppföljning på hälsotillståndet och arbetsförmåga var heller aktuellt. Detta utnyttjades och enorma belopp betalades ut fram till pension.

Ingen bli egentligen tvingad till någonting. Men det står helt klart att ersättningen för att vara sjukskriven blev relativt låg för en höginkomsttagare eftersom högsta sjukpenninggrundande inkomsten lades runt 350 000 - 400 000. Jag minns inte exakt. Och sedan betalades det ut 80% av det. Eller var det 70%. Detta innebär enorma besparingar för staten. De som drabbades var de som faktiskt var i akut behov av sjukpenning och de som inte orkade ta sig till läkaren för en uppföljning. De blev utförsäkrade. Det var dock tal om en marginell andel av de sjuka. Många blev istället glada att de fick möjligheten att börja jobba igen. Det visade sig ju att många av de sjukpensionärerna faktiskt hade arbetsförmåga. Man tjänade ju faktiskt betydligt mer på att städa toaletter än att sitta hemma och inkassera sina 11 000 i månaden. Speciellt med tanke på de med svenska mått extrema inkomstskattesänkningarna som genomfördes.

Det var ett jävla gap från vänsterflanken om utförsäkringarna och skattesänkningarna och borgarna utmålades som djävulens lakejer. Men har vi sett sossarna höja inkomstskatten under dessa 7 åren? Har sjukförsäkringssystemet förändrats? Nope. Det visade sig att det bevingade in rätt bra med deg trots allt. Idag sitter vi med ett av EUs lägsta statsskulder bl a. Föga förvånande tar sossarna tar förstås all cred för detta.

Det finns idag andra slukhål i ekonomin som äter upp resurser.
O resurser är pengar hederligt folk arbetar ihop o staten tar ifrån dem som skatt.
Citera
2021-05-03, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
"Det är ovärdigt att han nämner invandring i sitt första uttalande i debatten, när han istället kunde prata om hur man förändrar normer och värderingar i förskolan" - Annie Lööf om Jimmie Åkesson i efterdiskussionen till Agenda på SVT play. Är det de normer och värderingar i förskolan som centerpartisten Federley förespråkar?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-amnena-i-partiledardebatten-1 (03:46:03)

Så mäns våld mot kvinnor beror på att förskolepersonalen inte lär ut rätt värderingar till småbarnen? En väldigt grov anklagelse i så fall mot en hel yrkeskår. Äckliga Annie...

Dadgostar sa någonting i vårddiskussionen om att man inte skulle anställa fler administratörer utan personer med ”riktiga” jobb. Också ett sätt att nedvärdera en hel yrkesgrupp.

Men värst av alla är den märkliga Stenevi. Så osannolikt obehaglig.

Den sluddrande Löfven skryter med att de minskat invandringen osv, men hur går det ihop med ”mitt Europa bygger inga murar” osv? Borde han inte sätta en ära i att Sverige tar emot mer än de övriga nordiska länderna? Kalla oss för ”humanitär stormakt”? Är det inte längre en målsättning?
Citera
2021-05-03, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Vet inte om högersamlingen drog hem några större applåder. Det blev däremot uppenbart att man inte kunde enas bakom SD:s immigrationslinje. Vilket förvirrar läget. Ganska mycket dessutom. Och sen undrar man ju hur vettigt det är gå i säng med dem (SD) när invandringen de facto sjunker.

Sjunker ju inte jättemycket.....en medelstor stad....tär på resurserna i landet.

Källa Scb
Invandring till Sverige
2020
82 518
personer
Invandrade kvinnor
2020
39 748
Invandrade män
2020
42 770
Citera
2021-05-03, 07:31
Medlem
Citat:

Så är det, men integrationen har ju vart ett kapitalt misslyckande vilket håller SD vid liv.
Citera
2021-05-03, 07:32
Medlem
SeanAverys avatar
Detta är första gången jag ser Märta Stenevi på riktigt så att säga, jävlar vilken läskig kvinna. Svart blick, ser 20 år äldre ut än vad hon är, usch
Citera
2021-05-03, 07:32
Medlem
Enligt SVT-nyheterna gjorde Märta bra ifrån sig igår.... inte i mina ögon..
Citera
2021-05-03, 07:36
Medlem
Citat:
Invandringen sjunker inte, den ligger fortfarande på extrema nivåer.
Citera
2021-05-03, 07:38
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Detta är första gången jag ser Märta Stenevi på riktigt så att säga, jävlar vilken läskig kvinna. Svart blick, ser 20 år äldre ut än vad hon är, usch

Rabiata kärringar som pladdrar utan vett och sans brukar vara ett sänke för sitt parti.
Hoppas MP går under 4%. Då är även Svetsaren rökt.
Citera
2021-05-03, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Nu har jag inte hunnit se programmet ännu men vad tråkigt med Jimmie Åkesson mot Sabuni i den absolut mest intressanta frågan. Där borde det ha varit mer motsatta ledare, Åkesson mot antingen Löfven eller Märta Stenevi.

Jättemärkligt att det inte blev så. Varför ville inte Svt sätta någon av dom ansvariga och som fortfarande är för den förda politiken mot någon som är kritisk?

Det känns inte det minsta logiskt att sätta Sabuni mot åkesson i migrationsfrågan, om man nu inte gör det av en anledning, exempelvis att man inte vill få S och MP att se dåliga ut.
Därför att SVT gör allt för att hjälpa Mp och S, då kan man inte låta Stenevi stå och yra om öppna gränser och hela världen skall hit. Åkesson skulle ha total slaktat henne, vilket SVT’s ansvariga vet.
Citera
2021-05-03, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Sjunker ju inte jättemycket.....en medelstor stad....tär på resurserna i landet.

Källa Scb
Invandring till Sverige
2020
82 518
personer
Invandrade kvinnor
2020
39 748
Invandrade män
2020
42 770
Hur ser fördelningen per land? EU/nonEU?
Sen dela upp non EU. Så får vi se hur många som kommer från MENA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in