2021-05-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOGllL/har-ekar-vaccinhallen-tom--1-000-lediga-tider

Kommer Sverige ens komma upp i 80% vaccinerade av 18+ ?

Intresset verkar vara svalt bland dom som är under 65....

Jag är inte rädd att få Covid19.
Har tydligen redan haft det dessutom. Har antikroppar.

Så jag låter gärna andra mer oroliga ta vaccinet.

Och skiter fullständigt i ”...men du kan smitta andra...”.
Är man orolig, vaccinera er eller håll er undan. Från mig.

Därför tror jag många under 65år tvekar att vaccinera sig. För en själv klarar nog en covid-smitta och är istället mer rädd för vaccin-biverkningar.
Citera
2021-05-02, 17:18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
IVA börjar minska först ett par veckor efter att nyinfekterade börjar minska, och nyinfekterade minskar inte så mycket ännu p.g.a. a) att de som fullvaccinerats hittills huvudsakligen är gamla, sjukliga och funktionshindrade människor som inte springer runt och smittar andra så mycket ändå, b) de nya mutationerna som är mer smittsamma och c) det eländiga vårvädret. Det är typiskt att nu när vi mer än någonsin behöver en varm och solig vår, så måste den bli försenad...
Ja, april måste ha varit rekordkall.
Citera
2021-05-02, 17:22
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men varför inte bara vaccinera alla som dyker upp då, oavsett ålder? Det verkar som att aktörerna har missförstått detta med "prioritering". Prioritering innebär ju bara att de personer som VILL ha vaccinet, och tillhör en viss prioriteringsrupp, ska få gå före andra som också vill ha vaccinet, men tillhör en lägre prioriteringsgrupp. När platser ändå står tomma, och ingen som VILL ha vaccinet alltså får stå tillbaka - så borde man ju ge det till vem som helst som vill. Eller?

Dessutom skyddar varje vaccinerad person indirekt även personer som löper större risk för svår sjukdom. Unga människor smittar ju dessutom oftast fler, eftersom de springer ute mer, arbetar, har barn som går i skolan, på dagis och på fritids, och har fler sociala kontakter överlag.
Det är idioti. Så fort det finns signaler på att det inte bokas upp så släpper man på nästa grupp. Visst, det har tjänat Sverige bra att man verkligen prioriterade äldre och sköra först men nu är snabbhet viktigare än att det blir helt rätt ordning.
Citera
2021-05-02, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Håller med dig hundra procent. Mycket panik som bjuds i media Sjukvårdarna är grundlurade här med nya diagnosen C19 på alla vanliga dödsfall. Det här scenariot fanns inte i utbildningen till läkare därför dom missar det.

Sveriges överdödlighet på många tusen under pandemin kan du inte snacka bort.
Citera
2021-05-02, 17:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kors i taket!
Ett vettigt inlägg från hardusettminapa.

Det är ju tydligt att antalet dödsfall minskar kontinuerligt från april till augusti så antalet smittade har sannolikt också minskat.
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Beror på vilken åldersgrupp som smittats.
Jo, men vad menar du att det skulle vara för skillnad på åldersgrupper som smittats i hela Sverige mellan april och augusti? Skulle alla som dör i covid-19 slutat att smitas i april eller hur menar du?

Det kan vara så och kan du visa något som styrker ditt antagande på ett tydligt vis så kommer jag att ändra mig.
Citera
2021-05-02, 17:33
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det handlar om marknadsandelar. När småföretagen slås ut pga lockdowns får storföretagen monopol. Amazon t ex har gjort enorma vinster på det här spektaklet. Lockdowns hade givetvis inte skett någonstans om det inte funnits inflytelserika aktörer som tjänat på det.
Sett till helheten så är det dock brakförlust. Sådant spelar roll, milt uttryckt.
Citera
2021-05-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Sveriges överdödlighet på många tusen under pandemin kan du inte snacka bort.

Det är synd att personer alltid ska bråka när det gäller det här med corona. Menar inte just dig men känns som att det är två läger som hugger mot varandra hela tiden. Bättre att försöka vara rationell och försöka analysera läget tycker jag så man kan försöka få en lägesbild. Det med antalet döda är väl om jag minns rätt 98 000 för 2020. 13 000 med nya diagnosen resten det gamla vanliga. Det sticker inte ut som jag ser det.
Citera
2021-05-02, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Framtida generationer lär ju inte heller lyckas knåpa ihop några Nobelpris i medicin för att få oss att överleva nya virusattacker.

https://www.skd.se/2021/05/02/studie-plugg-pa-distans-ger-ingen-kunskap/

Vad det inte någon i tråden som förespråkade att alla skolor skulle stängas till 2023?
Hehe, jo det finns och har funnits en hel del hysteriska galningar i denna tråd... Men för alla med förmåga att tänka längre än näsan räcker har det typ sedan dag ett varit helt uppenbart att stängning av grundskola/förskola i större skala är ett fullständig hjärndött och suboptimalt beslut. Att det i framtiden kommer hagla av bevis för detta är inte särskilt förvånande.
Senast redigerad av jerka11 2021-05-02 kl. 18:09.
Citera
2021-05-02, 18:13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Det är idioti. Så fort det finns signaler på att det inte bokas upp så släpper man på nästa grupp. Visst, det har tjänat Sverige bra att man verkligen prioriterade äldre och sköra först men nu är snabbhet viktigare än att det blir helt rätt ordning.

Man gör flera fel. Försöker baxa in äldre utan Mobilt Bank-ID till aviga massvaccinationsställen som ligger i Stockholms kommun. Där får de Astravaccin. Om de har Mobilt Bank-ID och kan boka.

Region Stockholm är 25 kommuner och så angelägna är man inte som försiktig 65+ are utan väntar på tid hos sin vårdcentral dit man kan ringa i stället.

Massvaccinationsställen skulle kunna öppnas upp för dropp in alla åldrar men det har dom å andra sidan inte rätt vaccin till i stora mängder för att kunna göra. De är Astravcacinet som måste prånglas ut.

Jag vill ha spruta nummer 2 men det får jag inte. Ska vänta på ett SMS som kanske kommer om en månad om det finns något Astravaccin kvar då??

Regionledningen i S har tänkt dåligt, säkert en valp, med usla kunskaper om hur äldre medborgare tänker
Citera
2021-05-02, 18:22
Medlem
Läkarna på intensiven vet ju ej vad deras patienter dör av exakt, om dom inte hugger huvudet av dom inne på avdelningen. Därför som man kör obduktioner för att säkert fastställa dödsorsaken.

Dom flesta som dör av corona har ju dödsorsak lunginflammation och blodförgiftning. Nästan alla är multisjuka och/eller äldre. Mycket vanliga tillstånd och sånt personer dog av innan corona men då grävde man inte i det som man gör nu from 2020. Det är ju det som sticker ut. Att sjukvården har fått ett pcr test att använda
Citera
2021-05-02, 18:26
Medlem
Finns ingen anledning att vaccinera folk under 60. Ingen medicinsk grund alls. Om man inte är riskgrupp.

För låg dödlighet och stora risker med oprövat vaccin.
Citera
2021-05-02, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOGllL/har-ekar-vaccinhallen-tom--1-000-lediga-tider

Kommer Sverige ens komma upp i 80% vaccinerade av 18+ ?

Intresset verkar vara svalt bland dom som är under 65....

Så jävla GOTT att se!!!
Och ju längre ner i åldrarna man kommer desto färre blir det som vill ta giftsprutan. Fler och fler har börjat se vilket jävla hoax allt detta är, hoppas bara att man inte låter sig utpressas att ta skitet när de här "vaccinpassen" introduceras.

För bara någon vecka sedan försökte media lura oss att nästan 90% var positiva till vaccinet.
Jag tror inte ens 50% ämnar ta det, ni skitnödiga dårar som har förpestat denna tråd i drygt ett års tid är inte direkt representativa för folket i stort...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in