2021-05-02, 14:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad är det som pågår egentligen?

Nu ligger det 395 covid-patienter på IVA. Förra söndagen låg det 385 på IVA.

Varför minskar det inte??

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

IVA börjar minska först ett par veckor efter att nyinfekterade börjar minska, och nyinfekterade minskar inte så mycket ännu p.g.a. a) att de som fullvaccinerats hittills huvudsakligen är gamla, sjukliga och funktionshindrade människor som inte springer runt och smittar andra så mycket ändå, b) de nya mutationerna som är mer smittsamma och c) det eländiga vårvädret. Det är typiskt att nu när vi mer än någonsin behöver en varm och solig vår, så måste den bli försenad...
Citera
2021-05-02, 14:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag önskar man visste hur nära i tiden läkemedlen är nu, på ett apotek nära oss. För om man visste att de snart kommer att vara åtkomliga för allmänheten - och att de är effektiva - kanske man skulle kunna hoppa vaccinet ändå? Jag har varit inställd på att ta det de sista månaderna, men det blir ju bara värre och värre detta med biverkningarna.
Du kan ju tänka så här att man mass vaccinerar, det är klart att man upptäcker fall av olika slag, vaccinet är inte ofarligt. Men det betyder ju inte nödvändelsevis att det är direct farligt. Man behöver ju inte heller gå i spetsen av de vaccinerade. Om jag tar mina sprutor kommer jag att vara en av de sista och inte fören efter sommaren, för varför ta det innan sommaren. Lite själviskt kanske eller generöst (jag låter ju alla andra få först) beroende på hur man se det. Lika så tänker jag göra ett antikropp test först för att se om det överhuvud taget är nödvändigt. Men jag har inte någon större lust att dra på mig covid varje år. Sedan är det ju naturligt vist en annan sak om man är äldre eller väldigt sjuk. Då vill man ju ha sprutan så fort som möjligt skit samma om det är några sällsynta biverkningar.
Citera
2021-05-02, 15:32
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Alla fullt friska unga individer såklart!
Har du inte hört om de nya dödsmutationerna som håller på att utrota oss alla?
Framtida generationer lär ju inte heller lyckas knåpa ihop några Nobelpris i medicin för att få oss att överleva nya virusattacker.

Citat:
Att stänga skolor och bedriva distansundervisning är mindre lyckat för lärandet. Det visar sig att eleverna lär sig... ingenting.
Förlusterna är särskilt stora bland barn från hem med föräldrar utan gymnasieutbildning.
https://www.skd.se/2021/05/02/studie-plugg-pa-distans-ger-ingen-kunskap/

Vad det inte någon i tråden som förespråkade att alla skolor skulle stängas till 2023?
Citera
2021-05-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Framtida generationer lär ju inte heller lyckas knåpa ihop några Nobelpris i medicin för att få oss att överleva nya virusattacker.

Vad det inte någon i tråden som förespråkade att alla skolor skulle stängas till 2023?

Som sagt. Barn till föräldrar utan gymnasieutbildning far extra illa. Det är alltså white trash och folk från du-vet-vart som inte kan sitta still och lyssna på fröken över Zoom.

För medelklassen och uppåt har distansundervisningen varit en gåva från Gud. De har sluppit Abdallah och hans kumpaner. Man slipper väja undan i korridoren för att undvika att han stöter till dig med axeln. Många är även de svenska flickor som äntligen fått respit och sluppit Abdallahs tafsande händer.

Nu har de kunnat koncentrera sig på lärandet istället och förmodligen haft det långt bättre än innan pandemin. Och att slöddret blivit lite sämre på att räkna än sin redan låga nivå, det spelar ingen större roll. De hade aldrig åstadkommit något av värde ändå.
Citera
2021-05-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Fast CFR lär ligga runt 2% även om ett fåtal länder mörkar statistik.

Sverige har 967.000 smittade och 14.000 döda i ett modernt samhälle där alla fått vård mer eller mindre om man jämför med fattiga världen!

Då 1,44% mortalitet

Inte alls säkert. Fattiga länder har ofta yngre populationer.

Island har också CFR på 0,44%

Det är heller inte ett fåtal länder som har inkorrekt statistik. Det är majoriteten an länderna i välrden.
Citera
2021-05-02, 15:51
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tänkte spä på dina misstankar. Den senaste vecka har ju det förekommit nyheter i utländsk media om att man misstänker att vaccinerna Pfizer och Moderna kan ge hjärtmuskelinflammation.

Verkar dok vara yngre män som drabbas oftare en kvinnor.
Kanske man ska ge Pfizer och Moderna till kvinnorna och AZ till männen?

https://www.forbes.com/sites/brucelee/2021/04/27/are-rare-cases-of-myocarditis-linked-to-pfizer-moderna-covid-19-vaccines/?sh=6cb5c8357442

Du kanske redan har sett dessa artiklar. Då kan du ju bara bortse från inlägget.

2 fall av myocardit på IVA hittills i år. 10 fall det senaste året (sedan 2 maj 2020).

De vanligaste anledningarna till IVA-inläggning på Sahlgrenska i år (exkl covid) är hjärtstopp (IA23) och malign tumör i lymfoid (CA02)
Senast redigerad av Beaver14 2021-05-02 kl. 16:00.
Citera
2021-05-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Undersökningen gäller skolstängning för lågstadiebarn ja. Distansundervisning för äldre barn är en annan fråga. Jag tror inte någon förordat stängda lågstadieskolor om det inte är katastrofläge som i Övik och Lycksele.
Citera
2021-05-02, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag önskar man visste hur nära i tiden läkemedlen är nu, på ett apotek nära oss. För om man visste att de snart kommer att vara åtkomliga för allmänheten - och att de är effektiva - kanske man skulle kunna hoppa vaccinet ändå? Jag har varit inställd på att ta det de sista månaderna, men det blir ju bara värre och värre detta med biverkningarna.
Även läkemedlen har biverkan.
Citera
2021-05-02, 16:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Även läkemedlen har biverkan.

Vilka då? Källa?

...skillnaden är ju också, att läkemedlen tar man först när man verkligen ÄR sjuk. När man känner att man inte har något annat val längre, för man klarar inte det här själv. Vaccinet tar man innan man blivit sjuk, och man skulle kanske aldrig ha blivit det heller.
Citera
2021-05-02, 16:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Statistik är inte verkligheten utan just statistik och om man inte förstår det så kan man inte tolka statistik.

Verkligheten är sanningen.

Statistiken visar att en väldigt liten del av Indiens befolkning drabbats av covid-19 vilket skulle kunna visa att det inte finns några större problem med covid-19 i Indien,
verkligheten visar att det är riktigt illa på vissa platser i Indien.
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men nu är det ju så att en väldigt liten del av Indiens befolkning HAR drabbats av covid-19.

Vilket alltså inte betyder att det smittas många just här och nu.

så även där ger statistiken rätt.

Vad gäller dödligheten så har vi över 1 års data nu så WHO lär ju vara tämligen säker på sin sak.
Skulle inte förvånad mig om dödligheten sjunker ytterligare från dessa 0,5% då så pass många är helt symptomfria.
Citat:
Nej du förstod tydligen inte alls!
Jag misstänker att du tror att Sverige är glesbefolkat också, fast vi endast bor på några procent av vår landareal och är ett av världens mest globaliserade länder med 88,2 % av befolkningen som bor i städer.

Statistik är statistik och verklighet är verklighet.
Om vi återgår till Indien så har vissa delstater 60 000 smittade (bekräftade fall) per miljon (6 %) som smittats under ganska kort tid och det ger ju naturligtvis problem där.

Andra delar av Indien har bara 0,5 % bekräftade fall.
Här är det fortfarande lugnt.

Indien i genomsnitt har 1,5 % bekräftat smittade och det är ju inte heller så allvarligt även om smittspridningen skett snabbt.

Indiens CFR är i genomsnitt 1,1 %, men varierar från 0,1 % till 2,4 %.
Kan absolut vara brister i inrapportering och statistik, men samtidigt är det ett stort land vi talar om (1/3 av Europas storlek och drygt dubbelt så stort som EU-länderna) så det är inte så konstigt om det är stora skillnader.

Källa: https://www.covid19india.org/
Citera
2021-05-02, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Är det inte mycket att 3% av dom smittade har dött?

Jo. Undertestat som fan i Australien.
Dödligheten är ca 0,5% enligt studier.

Det ploppar ju upp nya fall hela tiden i Australien. Nu senast i Perth. Vilket tyder på att smittan ändå cirkulerar runt litegranna helt obemärkt.
Citera
2021-05-02, 16:22
Medlem
Citat:
Nej du förstod tydligen inte alls!
Jag misstänker att du tror att Sverige är glesbefolkat också, fast vi endast bor på några procent av vår landareal och är ett av världens mest globaliserade länder med 88,2 % av befolkningen som bor i städer.

Statistik är statistik och verklighet är verklighet.

Ja Sverige är glesbefolkat. En av de mest glesbefolkade länderna i Europa.

Det är både verklighet och statistik.

Man är genomkorkad på riktigt om man hävdar motsatsen. Vad sen städerna har för befolkningsstruktur är en helt annan sak och andra siffror.

Lika korkad som om att man tror att en majoritet av Indierna haft smittan pga ett 2 veckor långt utbrott.

Herregud vilken nivå du har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in