Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Min enda poäng är de olika fascinerande personerna som dyker upp i mop.
Det är mycket möjligt att Victor skrev in folk som han bara pratat någon minut med, men han var ju också trots allt misstänkt för mordet på OP redan 1986.

Nja, VG lyftes väl fram av HH som GM för att avleda uppmärksamheten från VG's vän från Café Kristina, "den tysktalande långe blonde", precis som KP lyfte fram SE som misstänkt för att avleda uppmärksamheten från ??.
Citera
2021-04-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nja, VG lyftes väl fram av HH som GM för att avleda uppmärksamheten från VG's vän från Café Kristina, "den tysktalande långe blonde", precis som KP lyfte fram SE som misstänkt för att avleda uppmärksamheten från ??.

OK! Den långe blonde.
Kan du berätta något mera om Victors kontakt med den långe blonde?
Citera
2021-04-30, 22:42
Medlem
Citat:
OK! Den långe blonde.
Kan du berätta något mera om Victors kontakt med den långe blonde?

Har skrivit om det här

(FB) 1986-02-28 Lång blond man övervakar Olof Palme
Citera
2021-04-30, 22:48
Medlem
Victor Gunnarsson.

"Anhölls 1986 som misstänkt för Palmemordet men avfördes i brist på bevis. Under en förtalsrättegång mot tidningen Arbetet yttrade Gunnarsson enligt uppgift: ”Varför ger ni er på mig, jag är bara i periferin av organisationen som mördade Olof Palme!” Avrättad med två skott i huvudet. 1994."
Citera
2021-04-30, 22:53
Medlem
Citat:
Victor Gunnarsson.

"Anhölls 1986 som misstänkt för Palmemordet men avfördes i brist på bevis. Under en förtalsrättegång mot tidningen Arbetet yttrade Gunnarsson enligt uppgift: ”Varför ger ni er på mig, jag är bara i periferin av organisationen som mördade Olof Palme!” Avrättad med två skott i huvudet. 1994."

Japp, det är inga snälla gossar som styr och ställer i MOP.
Citera
2021-04-30, 23:07
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Min enda poäng är de olika fascinerande personerna som dyker upp i mop.
Det är mycket möjligt att Victor skrev in folk som han bara pratat någon minut med, men han var ju också trots allt misstänkt för mordet på OP redan 1986.
Säkert många kortvariga kontakter och relationer.
Skummade igenom adressboken lite snabbt men hittade ett namn, adress och telefonnummer till en gammal kollega till mig.
Får fråga hen vid tillfälle!
Citera
2021-05-01, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Säkert många kortvariga kontakter och relationer.
Skummade igenom adressboken lite snabbt men hittade ett namn, adress och telefonnummer till en gammal kollega till mig.
Får fråga hen vid tillfälle!

Är det ens personer han träffat? Jan Guillou finns med t ex. Var VG i kontakt med honom?
Citera
2021-05-01, 16:43
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Är det ens personer han träffat? Jan Guillou finns med t ex. Var VG i kontakt med honom?
Ja det får jag utgå ifrån.
Det förefaller ovanligt att en telefonbok innehåller namn på personer som man aldrig har träffat eller talat med.
JG och ex-sambon borde veta om de har haft kontakt med VG. Eller så minns de inte?
Senast redigerad av Gothus 2021-05-01 kl. 17:21.
Citera
2021-05-01, 17:23
Medlem
andersaanderssonas avatar
Grandinrapporten, eller 'Granskning av ubåtsjaktverksamheten mot bakgrund av händelserna i Stockholms skärgård' 1982.

https://drive.google.com/file/d/1N-uvwrOOibPyYVkcTTpx4BRutIpGWuu2/view?usp=sharing
Citera
2021-05-01, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Men om vi undantar mytomaner, A-lagare, kurder, sydafrikaner, poliser och KGB - vem skulle det då kunna vara?
Vi vet att det är en man och det är bra, då försvinner misstänkta med 50 %.
En man med förkärlek till mörka kläder. Han är i sina bästa år .Hade förmodligen god kondition eftersom han tar trappan med glans.
God skytt och har ett vapen eller så har han lånat från en betrodd vän.
Mentalt uppfattar jag honom som kylig som lyckades med att dels avrätta en stadsminister och dessutom skaka av sig polis och vittnen till mordet.
Jag har säkert glömt något men det är det vi vet om han som sköt Palme.
Citera
2021-05-01, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ja det får jag utgå ifrån.
Det förefaller ovanligt att en telefonbok innehåller namn på personer som man aldrig har träffat eller talat med.
JG och ex-sambon borde veta om de har haft kontakt med VG. Eller så minns de inte?

Om, hypotes, VG gjort illegalt övervakningsjobb riktad mot politiker för någon svensk myndighet kan VG ha haft JG's tel.nr. som ett slags möjlighet att ringa om hans uppdrag blir ohållbar. Ett slags, om ni gör nåt mot mig så har jag lämnat instruktioner till JG som får all info.

Jag tror VG när han säger att han "var i utkanten av organisationen" dvs hade kontakt med den långe blonde mannen som han naturligtvis vet vem det är men aldrig får frågor om.
Citera
2021-05-01, 19:55
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Nej, WPU har inte med allt. Men har dokument som inte finns i Palmemordsarkivet. Som detta:

Förhör med Pierre Schori.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T8465-00-A?fbclid=IwAR1nZpgi3rb9kD7ukDs2NczdQbgEdQuwHlFJi_T 33LOGgXLN_Xw0DIgIGR0

För att bli heltäckande måste man alltså söka i Palmemordsarkivet, MOP-arkivet, IT-demokrati och WPU. Dessutom skall det mesta finnas i denna tråden.

Tack, missat detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in