2021-04-30, 06:03
Medlem
Har det framkommit något om ”O”s vapensamling? För en sådan måste han väl ha haft. Det hade väl knappast varit en högoddsare om han också ägde en S&W .357.

Inte för att det skulle ha något med mordet att göra, men möjligtvis finns paralleller med Christers revolver och när/var/hur vapnen införskaffades.
Citera
2021-04-30, 07:42
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Varumärket är för övrigt väldigt generiskt: Akademiska pistolklubben (APK), Akademiska roddförening (ARF, Brunnsviken). Stod för sammanslutning av medlemmar från SU, KTH och Karolinska.

APK är del av en rest från 1800-talet då idrott främst betraktades som en militär och akademisk syssla. Inom den akademiska idrottsrörelsen utövades exempelvis ritt, skytte, fäktning och rodd. APK grundas och har sin verksamhet till en början vid Kungliga tekniska högskolan. Än idag domineras den av teknologer. I Stockholm fanns även Akademiska skyttekompaniet, en del av Skarpskytterörelsen, och årligen hölls Akademiska riksskyttetävlingar

Klubben har sin storhetstid på 40-talet då det är en studentförening. Man skjuter på militära banor och Stora skuggan, ofta med Stockholms luftvärnsförening. Därefter blir verksamheten mer återhållsam och antar med åren aningen en karaktär av herrklubb, även om det fortsatt rekryteras studenter. På nittiotalet tilltar verksamheten och medlemsantalet ökar.
Citera
2021-04-30, 07:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0x0
Har det framkommit något om ”O”s vapensamling? För en sådan måste han väl ha haft. Det hade väl knappast varit en högoddsare om han också ägde en S&W .357.

Inte för att det skulle ha något med mordet att göra, men möjligtvis finns paralleller med Christers revolver och när/var/hur vapnen införskaffades.

Vet vart hans vapen tar vägen och finns idag och, ja, får se vad som går att utröna rörande detta. Tror inte han hade S&W, men vet inte säkert. Hade några äldre samlarvapen.

CA skaffar sina vapen efter att ha klarat kraven för guldmärke tidigare samma år. Det var ett krav för att beviljas vapenlicens och förklarar tidpunkten för hans vapenköp.
Citera
2021-04-30, 08:54
Medlem
Roerligs avatar
Kom att tänka på..

CA satt som bekant i skytteföreningens styrelse i tio år, 1982-1992. Han deltog på samtliga möten under dessa år, med undantag för 1986, då han inte deltog på något möte efter februari.

Klubben har vid tiden få medlemmar och stor omsättning bland studenter som kommer och går. Ändå skall flera poster tillsättas och det är mycket administrativt arbete för styrelsen i en skytteförening. På andra halvan av åttiotalet verkar poster som kassör och sekreterare tillsättas med nödlösningar (exempelvis den person som utfärdar medlemskortet 1989).

Enligt vad jag tidigare kunnat se finns CA aldrig på någon sådan post (före 1985 vet jag inte). Befanns han olämplig/ej kapabel? Ointresserad? Inte ens aktuell som nödlösning, vad det verkar. Hellre en tokstolle än CA?

Ingen tycks heller notera att han plötsligt inte dyker upp på mötena 1986. Får bilden av en person som nitiskt infinner sig till varje sammanträde för att där bara sitta och inte märkas.
Citera
2021-04-30, 12:33
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ingen tycks heller notera att han plötsligt inte dyker upp på mötena 1986.

Fast kan vi verkligen ta det som en sanning? Inte vet jag, men jag tycker det låter rysligt osannolikt att ingen skulle ha tagit notis om hans frånvaro.
Citera
2021-04-30, 14:43
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Fast kan vi verkligen ta det som en sanning? Inte vet jag, men jag tycker det låter rysligt osannolikt att ingen skulle ha tagit notis om hans frånvaro.

Sanningsanspråk är inte aktuellt. Återger bara vad en person i styrelsen uppgett att han minns. Ingen annan medlem kan heller erinra sig något särskilt 1986. Ingen av dem PU haft kontakt med uppger heller något beträffande detta.

Det är mycket möjligt att det finns någon som noterat detta och minns det än, men denne eller dessa återstår isf att få fatt på.
Citera
2021-04-30, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard

Det måste ju upprättas närvarolista vid styrelsemöte..så det måste anses belagt.
Notera dessutom att CA närvarar vid styrelsemötet i slutet av Januari 1986.
Att han av någon anledning inte närvarar ytterligare under just precis året 1986 måste anses vara fakta.
Citera
2021-04-30, 15:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det måste ju upprättas närvarolista vid styrelsemöte..så det måste anses belagt.
Notera dessutom att CA närvarar vid styrelsemötet i slutet av Januari 1986.
Att han av någon anledning inte närvarar ytterligare under just precis året 1986 måste anses vara fakta.

Två olika saker blandas ihop. Att han inte var närvarande vid något styrelsemöte 1986, förutom det i januari, är ostridigt.

Saken gällde hur troligt det är att ingen på klubben noterat detta.
Citera
2021-05-01, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Två olika saker blandas ihop. Att han inte var närvarande vid något styrelsemöte 1986, förutom det i januari, är ostridigt.

Saken gällde hur troligt det är att ingen på klubben noterat detta.

Men det har noterats,åtminstone av den som upprättat närvarolistan vid styrelsemötena.
I övrigt så har nog passerat relativt omärkt förbi skulle jag tro.
Christer var ingen större gamäng..kan tänka mig att han satt tyst i ett hörn vid ordinarie styrelsemöten.
Finns ofta någon sådan i idrottsklubbar mm.
Citera
2021-05-01, 09:11
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
I övrigt så har nog passerat relativt omärkt förbi skulle jag tro.
Christer var ingen större gamäng..kan tänka mig att han satt tyst i ett hörn vid ordinarie styrelsemöten.
Finns ofta någon sådan i idrottsklubbar mm.

Ja, omöjligt kanske det inte är. Han kunde otvivelaktigt smälta ihop med tapeterna eller förväxlas med möblemanget i många sammanhang.

Men det som gör att jag tycker det låter konstigt är 1) det lilla antalet personer som generellt var närvarande, 2) att CA annars alltid var med och 3) att han trots allt var klubbens bäste skytt.

Plus, förstås, att åtminstone några visste att han ägde ett vapen av exakt den sort som Holmér setts efterlysa i teve.

Som sagt, det är väl inte omöjligt att resten av styrelsen ryckte på axlarna. Men nog hade jag förväntat mig något mer än så.
Citera
2021-05-02, 19:45
Medlem
Det kan väl inte varit någon på klubben som undgått att statsministern mördats med en S&W .357. Direkt efter mordet försvinner sedan den något udda och tystlåtna snubben med 357:an spårlöst under ett helt år — och ingen märker något?

Är det verkligen möjligt? Det låter smått otroligt. Kanske man noterat men ville inget säga med tanke på vad somliga på klubben tyckte om Palme.
Citera
2021-05-02, 20:07
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0x0
Det kan väl inte varit någon på klubben som undgått att statsministern mördats med en S&W .357. Direkt efter mordet försvinner sedan den något udda och tystlåtna snubben med 357:an spårlöst under ett helt år — och ingen märker något?

Är det verkligen möjligt? Det låter smått otroligt. Kanske man noterat men ville inget säga med tanke på vad somliga på klubben tyckte om Palme.

Det fanns folk i pistolklubben som misstänkte honom, och gissningsvis ytterligare några som gjorde det men som inte var öppna med saken.

Men det verkar ha varit en minoritet som visste att han hade just en 357:a eftersom han normalt använde Hämmerlin vid skytte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in