2021-05-01, 07:38
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Att medelåldern på avlidna sjunker, i takt med att antalet avlidna sjunker är ju naturligt, då det är de med högst ålder som är vaccinerade. Att andelen män ökat är sannolikt tillfälligheter. Eller möjligen om det finns fler vaccinvägrare bland män, men troligen tillfälligheter.
Ja, det tror jag med. Alla är trötta på pandemin kanske männen i större utsträckning en kvinnorna börjar strunta i restriktionerna.

Lika så att det var störst andel 70 åringar som vårdades andra vågen, den gruppen var på tredje plats första vågen. Det är ju inte så konstigt med tanke på att man hade hårda restriktioner på dem första vågen som man släppte lagom till andra vågen, men jag var inte medveten om att det blivit så tydligt i statistiken.

Jag har tidigare kollat på SIR och där kan man se att det vårdades fler 30-49 åringar denna vågen jämfört med andra vågen. Den skillnaden syns här också. Den är svårare att förklara men den tror jag på beror på mutationen.
Citera
2021-05-01, 07:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att könsfördelningen ändras när man vaccinerar är för att kvinnor lever längre, och därför vaccineras "tidigare". På SÄBO bor mer än dubbelt så många kvinnor som män.
En mycket trovärdig förklaring.

Andelen män som avled har sett ut så här. Det var 55% första vågen, 53% och nu denna vågen 59%
Skillnaden första och andra vågen är inte så stor och kanske bara är en naturlig variation. Men den här vågen är det skillnad.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-01 kl. 07:51.
Citera
2021-05-01, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
402 000 smittade och 3 500 döda av Covid-19 i Indien igår enligt Worldometer!

Frågan är hur många gånger man ska gångra den siffran. För när man ser hur det ser ut där så lär ju inte allt registreras.

Till skillnad från Sveriges dödstal. Där tar man med allt och alla.
Citera
2021-05-01, 08:02
Medlem
Think-Twices avatar
Ämnet för tråden och en konsekvens bland många.

Frihetsrörelsen kommer att skapa positiva och arga reaktioner idag den 1a maj, delar denna intervju som som är ris eller ros beroende på din världsåskådning.

https://www.youtube.com/watch?v=B-5eYH6of1U
Citera
2021-05-01, 08:07
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Hur fan mår du egentligen?
Vi är drygt ett år sena med lockdown. Allt visar på att en lockdown tidigt i pandemin är det som kan göra skillnad.. Du menar attack borde stänga ner landet när alla kurvor pekar neråt? Hur tror du följsamheten skulle bli?
Jag tror det är väldigt många som drabbats av psykisk ohälsa av den här cirkusen. Det är inte normalt att ett år senare yra om lockdowns, trots att Sverige har normala dödstal och vaccinet rullas ut för fullt.
Folk som redan innan var hypokondriskt lagda med ångestproblematik lär inte ha fått det lättare nu. Synd bara att dom riskerar att förstöra för oss andra
Citera
2021-05-01, 08:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Någon som sett uppgifter om de som varit sjuka med covid kan bära med smitta på nytt och smitta andra?

Alltså om jag som inte varit sjuk träffar någon som haft covid för någon månad sedan, kan man då bli smittad av den personen om han nyligen träffat någon covid sjuk?
Jag har ingen aning. Men jag svarade dig för ditt inlägg påminde mig om något som man diskuterade i början av pandemi men som jag inte hört något om sedan dess. I början kom det rapporter om återinfekterade, inte att de blivit smittade igen utan att sjukdomen blossat upp hos dem igen. Vad hände med det egentligen? I sådana fall borde man ju vara smittsam igen. Lika så kan ju ett fåtal återinfekteras ganska nära på en tidigare infektion.

Men om personen inte själv bär på viruset så tror jag inte den kan smitta förutom om man ser på personen som en kontakt yta.
Citera
2021-05-01, 08:42
Medlem
Lugna ner er. Lev era liv stäng av tv'n, sluta läs skräpmedia. Så kommer hela världen må bättre
Citera
2021-05-01, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa

Där kom det. Precis som jag förutspått i flera veckor nu. Ge det en månad till så har man lanserat kvadruppelmutationen också. "Fyra gånger så farlig som en vanlig mutation"

Den här teatern börjar bli en parodi på sig själv nu. Återstår att se om de alltmer löjeväckande skräckrubrikerna verkligen gör folk mer rädda eller om de faktiskt får fler att vakna upp.

Det intressanta blir att se hur viruset reagerar på det nya immun-motståndet i form av vacciner. Vi får hoppas på att det inte lär sig att runda det. I sådana fall kommer det nog bli en total lockdown, kris och riktig katastrof. För inte kan man backa nu och erkänna att detta inte var digerdöden....
Citera
2021-05-01, 08:59
Medlem
AmazonenRosas avatar
Bra sagt.
Viruset blev aldrig så farligt som dom som släppte ut det räknat med.
Alla människor vill inte ta deras skitvaccin som kommer göra oss till robotar för dom. Utan egna tankar eller önskningar. Det är inte ens ett vaccin utan er genetiskt experiment med oss människor.
I veckan sa FDA att man inte godkänt det. Läkemedelsmyndigheten i USA.
Det är mycket mycket farligare än att få sjukdomen som kan klassas som en vanlig influensa.
Media har varit med på att få upp paniken när det inte alls behövdes. Media är allt annat än objektiv och står inte alls på vår sida. Vem styr media egentligen?
Citera
2021-05-01, 09:08
Medlem
AmazonenRosas avatar
Jag menar förstås att det var bra sagt att stänga av tvn. Därifrån kommer mycket orostankar.
Det här är inget farligt virus.
Det som är farligt är oron och deras genetiska experiment.
Plus dessa fula ansiktsmasker. Mycket farliga för människors kroppar. Både för det du får ner i dina lungor när du andas i dom och att du inte får tillräckligt med syre till hjärnan. Demensen kommer som ett brev på posten på äldre dar.
Oro överhuvudtaget är skadligt. Så sluta oroa er. Finns ingen anledning........
Citera
2021-05-01, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror det vore en väldigt god idé att vaccinera även barnen. Sedan måste man inse att det inte fungerar att bedriva någon smittsäker undervisning på plats i skolorna. Sitter man 30 pers i samma rum är smittrisken hög. Många lärare undervisar dessutom flera klasser, så man knyter lätt samman flera hundra personer på det viset. Lärare A är sjuk i Covid19, men är asymptomatisk. Läraren kanske undervisar 5 klasser i ett ämne. Det är 150 elever. Dessa 150 elever har i snitt ett syskon. Det är är ytterligare 150 elever. Sedan har de kanske två föräldrar. Bara där summerar vi till 600 personer som smittan potentiellt kan sprida sig till. Sedan har många barn fritidsaktiviteter. Sedan reser folk inte minst barn kollektivt. Bara en enda öppen skola kan lätt påverka smittan så det påverkas tusentals och åter tusentals personer.

Folkhälsomyndigheten gör bedömningen att det påverkar barn och samhälle negativt att stänga skolor och självklart finns en minussida vad gäller skolstängningar, men samtidigt kan man inte blunda för att skolan är den största sociala arena vi har och smittspridningen lär påverkas mycket av att hålla skolorna öppna. Jag vägrar att tro något annat för jag ser ingen som helst anledning till det. Alla som jag känner som blivit smittade av Covid19 har högst sannolikt blivit smittade av sina barn. De allra flesta jobbar hemma och den enda externa kontakten som letar sig in i hushållet är genom att barnen går i skolan. Jag säger utan omsvep att det är totalt bullshit att barn inte driver smittan. Är det några som driver smittan just nu är det barn och unga. De allra äldsta är vaccinerade. De flesta andra vuxna är ganska bra på att socialt distansera sig. Att smittan sprids beror inte på att folk inte följer restriktioner och råd, utan på att restriktioner och råd inte är tillräckliga för att stoppa smittan. Framförallt håller man skolorna öppna. Sedan vet jag att vissa skolor, framförallt på högstadiet kör varannan vecka på plats och varannan hemma, men det tror jag är tämligen verkningslöst. Det är ungefär som att ta hela kortleken med friska och sjuka och kupera. Alla träffar alla på det viset ändå. Kontaktpunkterna blir då ändå över en sjukdomsperiod inkl inkubationstid. Skulle det vara verkningsfullt borde man i sådan a fall köra längre perioder. En månad på plats, nästa hemma. Eller ännu hellre dela klasserna, så halva klassen första halvan av terminen och andra halvan andra halvan av terminen. Men det fungerar nog inte i mellanmjölkets land Sverige. Här ska allt vara lagom. Inte antingen eller, men i en pandemi är det väldigt dumt. Det finns ingen gyllene blandning, utan det är av eller på som gäller.

Har inte förstått den där logiken med att till varje pris hålla skolan öppen. Som jag ser det så är en nedstängning av skolan något som har betydligt mindre negativ påverkan på samhället än att slå ihjäl delar av näringslivet. Det är ju näringslivet som skapar förutsättningar för att vi har en skattefinansierad skola över huvud taget. Man ska stanna hemma från jobbet, men skicka barnen till skolan och trängas.....Vad är logiken med detta?

Nu tänker jag naturligtvis främst ekonomiskt. Det finns ju andra mjukare värden och barnens framtid et.c bla...bla...bla... Men vafan, man pluggar ju till man är 25-30 år idag ändå. Det är ju en väldigt begränsad tid, tänker jag.
Citera
2021-05-01, 09:13
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är ordningsmaktens uppgift att se till att lagar upprätthålls. Det gäller även i "utsatta" områden.
Problemet är att de som sprider smittan ofta är de som ska vaccineras i Fas4, samt barn och ungdomar. De är ännu inte vaccinerade. Vi bör därför stänga ned samhället till dess samtliga är vaccinerade.
Fullt friska människor har en dålig förmåga att dö av Corona eller få svåra följdverkningar. Många som är i riskgruppen vägrar att vaccinera sig. Ska vi vänta tills den siste har tvångsvaccinerats tills samhället öppnas upp igen?

Region Jönköping har haft 0 döda i april som inte har varit i riskgruppen. Tror inte Jönköping avviker från resten av Sverige.

https://www.rjl.se/om-oss/pressrum/aktuell-statistik-covid-19-i-jonkopings-lan/
Senast redigerad av Chantre 2021-05-01 kl. 09:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in