2021-04-30, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Mye tyder på at saken går mot henleggelse.
Ransakelsene førte heller ikke til et større mistankegrunnlag rettet mot TH. Hvis TH ikke er skyldig, så fører ikke flere avhør til noen løsning - heller det motsatte.

Derimot kan det være grunn til å etterforske politiets kidnappings-hypotese, før eventuell henleggelse.

Vi kan håpe på at kryptosporet fører til at saken blir løst.

Påtalemyndighetene mener dette er drap, drapssaker blir ikke henlagt.

Hva er det som tyder på at saken går mot henleggelse? Vet du noe vi andre ikke vet? (neppe)
Senast redigerad av Alsagio 2021-04-30 kl. 13:23.
Citera
2021-04-30, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Selv om din forakt for politiet er stor (kanskje det skyldes noe i din bakgrunn?), handler dette om kjente fakta i saken. Veier man for og i mot kan de fleste forstå at noen mener det kan være skjellig grunn til mistanke mot TH.

Saken handler ikke om politiet, men er en beleilig avsporing for noen

Jeg har generelt godt tillit til politiet. Men det må likevel være legitimt å stille spørsmål ved etterforskningen, uten å bli beskyldt for å vise forakt for etaten. Politiet gjør feil som alle andre. Det så vi et tydelig eksempel på, da de beskyldte TH for å ha slettet telefonsamtaler fra loggen. Eller, jeg er egentlig ikke overbevist om at de gjorde en feil. De fleste som husker mobiltelefoner fra den tiden, vet at loggen ble slettet automatisk. Denne telefonen måtte sendes inn til en "undersøkelse" av eksperter. Det hadde trolig holdt med å lese brukermanualen for denne mobiltelefon. Det tok uendelig lang tid, før vi fikk resultatet, og det var nok beleielig for etterforskerne. Dette eksempelet viser at man må være kritisk til etterforskningen, man kan ikke ta alt for god fisk.
Jeg har runda 60 år, og har så langt pådratt meg kun en fartsbot, til tross for at jeg i mange år var yrkessjåfør.
Har ellers intet uoppgjort med våre myndigheter.
Innlegget viser for øvrig din forakt for de som er kritiske til Politilaget.
Citera
2021-04-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Jeg har generelt godt tillit til politiet. Men det må likevel være legitimt å stille spørsmål ved etterforskningen, uten å bli beskyldt for å vise forakt for etaten. Politiet gjør feil som alle andre. Det så vi et tydelig eksempel på, da de beskyldte TH for å ha slettet telefonsamtaler fra loggen. Eller, jeg er egentlig ikke overbevist om at de gjorde en feil. De fleste som husker mobiltelefoner fra den tiden, vet at loggen ble slettet automatisk. Denne telefonen måtte sendes inn til en "undersøkelse" av eksperter. Det hadde trolig holdt med å lese brukermanualen for denne mobiltelefon. Det tok uendelig lang tid, før vi fikk resultatet, og det var nok beleielig for etterforskerne. Dette eksempelet viser at man må være kritisk til etterforskningen, man kan ikke ta alt for god fisk.
Jeg har runda 60 år, og har så langt pådratt meg kun en fartsbot, til tross for at jeg i mange år var yrkessjåfør.
Har ellers intet uoppgjort med våre myndigheter.
Innlegget viser for øvrig din forakt for de som er kritiske til Politilaget.

Mitt hovedpoeng er at saken i seg selv er det interessante, ikke hva man synes om politiet. Mange bruker mesteparten av energien sin på det området, f.eks. bruker Sandemose. Om politiet skulle gjøre en dårlig jobb betyr ikke det samme som at TH ikke har noe med saken og gjøre og at dette er en kidnapping
Citera
2021-04-30, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Om kommunikasjon skulle ha inngått i oppdraget, burde det ha vært kjappere og mer kommunikasjon. Det kunne ha gitt dekkhistorien litt mer troverdighet.

Om alder. Tom Hagen skal være "for gammel". For gammel til å bruke bankkort, skrive sms og å åpne e-post, med og uten vedlegg. For gammel til å bruke smarttelefon. For gammel for det meste av dagens informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Samtidig har han vært sprek nok til å gå 10 000 meter på skøyter regelmessig i vinterhalvåret. Det henger ikke i hop det der.

Til sammenligning. President Joe Biden var 78 år da han flyttet inn i Det hvite hus. Der regner han med å sitte de nærmeste fire årene, til han fyller 82. Og kanskje i nye fire år. Hvem vet.

Håpløs sammenligning. Det er mange eldre som synes moderne hjelpemidler som smarttelefoner og data er vanskelig å håndtere, og mange har ingen interesse av å lære det. Akkurat dette finnes det ikke noe suspekt ved.
Citera
2021-04-30, 14:05
Medlem
Citat:
Mitt hovedpoeng er at saken i seg selv er det interessante, ikke hva man synes om politiet. Mange bruker mesteparten av energien sin på det området, f.eks. bruker Sandemose. Om politiet skulle gjøre en dårlig jobb betyr ikke det samme som at TH ikke har noe med saken og gjøre og at dette er en kidnapping

Saken er interessant. Det som gjør den ekstra interessant, er jo at politiet så langt ikke har klart å oppklare forbrytelsen. En undersøkelse i Dagbladet, viste at publikum hadde tillit til at politiet ville greie å oppklare saken.
Hva ville blitt resultatet ha blitt, hvis den samme undersøkelsen hadde blitt foretatt i dag?
Jeg tror du vet svaret!
Citera
2021-04-30, 14:09
Avslutad
Citat:

Hva er det som tyder på at saken går mot henleggelse? Vet du noe vi andre ikke vet? (neppe)
AEH er mest sannsynlig død. Det betyr ikke at TH trenger være GM, så for THs vedkommende så går det mest sannsynlig mot henleggelse.
Politiets kidnappingshypotese vil nok fortsatt bli etterforsket i rykk og napp.
Kryptosporet ligger der til evig tid.
Citera
2021-04-30, 14:11
Medlem
Citat:
Saken er interessant. Det som gjør den ekstra interessant, er jo at politiet så langt ikke har klart å oppklare forbrytelsen. En undersøkelse i Dagbladet, viste at publikum hadde tillit til at politiet ville greie å oppklare saken.
Hva ville blitt resultatet ha blitt, hvis den samme undersøkelsen hadde blitt foretatt i dag?
Jeg tror du vet svaret!

Politiets oppklaringsgrad er ikke på 100%, men den er høy. Generelt ikke å forvente at alt løses heller. De fleste drapssaker blir oppklart, kanskje dette blir en av de få som ikke blir det.

Folk er mer negative nå ja, men mest på grunn av tiden som er gått. Det forventes å svar umiddelbart.
Citera
2021-04-30, 14:14
Medlem
Citat:
Jeg tror du vet svaret!

Landets mest interessante kriminalsak noensinne.
Citera
2021-04-30, 15:05
Medlem
Citat:

Jeg tenker politiet har spesifikke momenter de jobber med siden de har såpass mange på saken fortsatt. Vi vet blant annet at det er etterspurt elektronisk informasjon som kortbruk og lignende fra folk i kretsen rundt. Kryptosporet er nok også noe de følger med på.
Det har vært spennende å høre hva konkret politiet jobber med disse dager, det har nok sagt litt om hvor de er med tanke på oppklaring.
Citera
2021-04-30, 15:14
Medlem
Citat:
Politiets oppklaringsgrad er ikke på 100%, men den er høy. Generelt ikke å forvente at alt løses heller. De fleste drapssaker blir oppklart, kanskje dette blir en av de få som ikke blir det.

Folk er mer negative nå ja, men mest på grunn av tiden som er gått. Det forventes å svar umiddelbart.

Oppklaringsprosenten er høy, men dette skyldes ofte at det er forholdsvis enkle saker å løse. Drap i affekt, ofte i ruspåvirket tilstand, ofte med kun en sannsynlig gjerningperson. Drapstiltalte tilstår som regel i løpet av kort tid.
To ferske saker, en hvor advokat TK ble drept, og et drap på Frogner, hvor en kvinne ble skutt på gaten. Hvor mye kløkt må til for å løse disse sakene?
Svensk politi har en lavere oppklaringsgrad enn Norge. Dette skyldes selvsagt ikke at de mindre dyktig enn sine norske kolleger. Forklaringen skyldes en helt annen type kriminalitet, hvor bander regjerer i Gøteborg, Malmø og Stockholm. Rivaliseringer om narkotikamarkedet. Flere skyteepisoder, om ikke daglig, så i alle fall flere ganger i uken. Ingen tør å vitne, ingen har hverken sett eller hørt noe som helst. Denne type kriminalitet finnes omtrent ikke i Norge.
Jeg følger svensk media ganske tett, politiet har kjempeproblemer, og dette er ikke noe som oppstått over natten.
Citera
2021-04-30, 15:19
Medlem
Citat:
Oppklaringsprosenten er høy, men dette skyldes ofte at det er forholdsvis enkle saker å løse. Drap i affekt, ofte i ruspåvirket tilstand, ofte med kun en sannsynlig gjerningperson. Drapstiltalte tilstår som regel i løpet av kort tid.
To ferske saker, en hvor advokat TK ble drept, og et drap på Frogner, hvor en kvinne ble skutt på gaten. Hvor mye kløkt må til for å løse disse sakene?
Svensk politi har en lavere oppklaringsgrad enn Norge. Dette skyldes selvsagt ikke at de mindre dyktig enn sine norske kolleger. Forklaringen skyldes en helt annen type kriminalitet, hvor bander regjerer i Gøteborg, Malmø og Stockholm. Rivaliseringer om narkotikamarkedet. Flere skyteepisoder, om ikke daglig, så i alle fall flere ganger i uken. Ingen tør å vitne, ingen har hverken sett eller hørt noe som helst. Denne type kriminalitet finnes omtrent ikke i Norge.
Jeg følger svensk media ganske tett, politiet har kjempeproblemer, og dette er ikke noe som oppstått over natten.

Ja, mange drap blir "oppklart på stedet". Om politiet (inkl. Kripos og utenlandsk politi) er inkompetent i denne saken er lettere å si når fasit, hvis den kommer, ligger på bordet. Meningsløst å felle dom over politiarbeidet nå. De har også Riksadvokatens støtte når det gjelder å fortsette arbeidet.
Citera
2021-04-30, 16:01
Medlem
Det har ikke kommet noe svar på meldingen kidnapperen sendte den 26 april. Kanskje hverken politiet eller TH vil kommunisere med kidnapperen på den måten ? Eller alle sitter å venter på at de andre skal svare og vet ikke hva de andre tenker, siden de ikke snakker sammen ? Eller alle tror dette er en felle de andre har laget ?

Helt utrolig hvor denne kidnappingssaken har endt opp !
Senast redigerad av OleStoltenberg 2021-04-30 kl. 16:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in