2021-04-29, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Israel går raskt framåt mot en medicinsk diktatur där man uttövar utpressning och mobbning mot dom som inte vaccinerat sig och situationen verkar inte alls gå mot det normala trots att man har kommit längst med vaccinering i hela världen. Det är den utvecklingen jag är rädd för. Inte sprutan
Grattis till eran dystopi

https://twitter.com/GalGur_/status/1387377770137858057

Israels hälsoministerium säger idag att de tror att om tre veckor kommer även de sista restriktionerna att tas bort. Dvs även "green pass". Anledningen är att smittspridningen helt enkelt är så låg.

https://www.jpost.com/health-science/all-covid-19-restrictions-could-end-in-3-weeks-deputy-health-minister-666589
Citera
2021-04-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Israels hälsoministerium säger idag att de tror att om tre veckor kommer även de sista restriktionerna att tas bort. Dvs även "green pass". Anledningen är att smittspridningen helt enkelt är så låg.

https://www.jpost.com/health-science/all-covid-19-restrictions-could-end-in-3-weeks-deputy-health-minister-666589

Vilka restriktioner har de nu? Att ovaccinerade inte får göra vissa saker?
Citera
2021-04-29, 14:38
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevindurant
Men du har ju vaccinerat dig, vad är det för risker du talar om?

Du tycks inte kunna se den stora bilden här. Varför miljardbolagen får stödpaket i size XXL medan lokala krogen går på knäna. Det ska inte finnas någon medelklass i framtiden, du ska vara snuskigt rik eller pöbel.

Och tåget rullar på, de matar dig med fiktiva motståndare (antivaxx, blm, politik) så att vi längst ner i ledet bråkar med varandra medan de feta katterna äter sig mätta. Samhället lider inte ekonomiskt för att vi väljer att inte ta någon spruta, utan för att övermakten har bestämt att det ska vara så.
Nej, jag har inte fått vaccinera mig ännu. Tillhör inte riskgrupp och är för "ung".

Jag tror nog jag ser hela bilden, men naturligtvis ser jag inte varje detalj. Håller fullständigt med dig om att stödet till olika verksamheter varit uselt fördelat. Småföretagare får lida, men aldrig de stora - de får ordentligt stöd eftersom man inte vågar riskera att tusentals ställs utanför arbetsmarknaden på ett bräde (sen att ännu fler blir arbetslösa i småföretagen, ja, det kan man smyga lite med).

Nu känner jag mig inte lika konspiratorisk som jag uppfattar att du gör, men visst är det alltid den "lille" mannen (och kvinnan) som får lida, de som redan har behöver aldrig oroa sig...
Citera
2021-04-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vilka restriktioner har de nu? Att ovaccinerade inte får göra vissa saker?

Ja, man behöver visa "green pass" för att komma in på typ konserter, museer, idrottsevenemang och liknande. Å andra sidan är kontrollen av detta väldigt låg och "green pass" är också enkelt att förfalska (några klick i en mobil-app bara). Så situationen är mer eller mindre oreglerad redan nu.
Citera
2021-04-29, 14:51
Medlem
kevindurants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nej, jag har inte fått vaccinera mig ännu. Tillhör inte riskgrupp och är för "ung".

Jag tror nog jag ser hela bilden, men naturligtvis ser jag inte varje detalj. Håller fullständigt med dig om att stödet till olika verksamheter varit uselt fördelat. Småföretagare får lida, men aldrig de stora - de får ordentligt stöd eftersom man inte vågar riskera att tusentals ställs utanför arbetsmarknaden på ett bräde (sen att ännu fler blir arbetslösa i småföretagen, ja, det kan man smyga lite med).

Nu känner jag mig inte lika konspiratorisk som jag uppfattar att du gör, men visst är det alltid den "lille" mannen (och kvinnan) som får lida, de som redan har behöver aldrig oroa sig...
Termen ”konspirationsteori” är skapad av Amerikansk underrättelsetjänst på 60-talet för att enkelt kunna avfärda något som inte stämmer överens med ens egna intressen. Lite rolig kuriosa

Ignorance is bliss och det röda pillret går inte att hosta upp igen
Senast redigerad av kevindurant 2021-04-29 kl. 15:26.
Citera
2021-04-29, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Ja, man behöver visa "green pass" för att komma in på typ konserter, museer, idrottsevenemang och liknande. Å andra sidan är kontrollen av detta väldigt låg och "green pass" är också enkelt att förfalska (några klick i en mobil-app bara). Så situationen är mer eller mindre oreglerad redan nu.

OK, där ser man, och smittan sjunker från en väldigt låg nivå. Väldigt positivt om man ser till hur det kan bli i Sverige om ett par månader.
Citera
2021-04-29, 15:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Varför inte vara ärlig och säga som det är?
Du är spruträdd och vill hitta anledningar tillsammans med likasinnade för att dämpa ångesten..

Jag är inte rädd för sprutan, däremot är jag skeptisk till innehållet.
Citera
2021-04-29, 15:16
Avstängd
Citat:
För att jag inte är en 80 år gammal fetknopp. Då hade jag förmodligen tagit ett vaccin
..säg det till min arbetskollega som dog i februari..han blev 48. Vältränad, fullt frisk...
Citera
2021-04-29, 15:22
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Termen ”konspirationsteori” är skapat av Amerikansk underrättelsetjänst på 60-talet för att enkelt kunna avfärda något som inte stämmer överens med ens egna intressen. Lite rolig kuriosa

Ignorance is bliss och det röda pillret går inte att hosta upp igen
Jag är i den sitsen att jag har folk i min närhet som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig så jag har, hur som helst, inte mycket val än att ta sprutan när den erbjuds.
Citera
2021-04-29, 15:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
..säg det till min arbetskollega som dog i februari..han blev 48. Vältränad, fullt frisk...

Han hade med största sannolikhet D-vitaminbrist.
Citera
2021-04-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jag respekterar ditt val att avstå vaccinering, men jag respekterar INTE att vi övriga ska behöva utsättas för risker, samhället ska fortsätta lida ekonomiskt och så vidare för att du inte vill vaccinera dig. Personligen skulle jag gärna se att de som erbjudits vaccin, men avstått utan ett medicinskt skäl, också framöver ska nekas vård i de fall de behöver det på grund av Covid 19 och åtalas (för misshandel eller spridande av smitta), för det fall det går att styrka att de smittat någon annan som en följd av sitt val.

https://www.reuters.com/article/factcheck-vaers-deaths-idUSL1N2LV0NY

Nu är det förstås bara mina åsikter och trots att allt lagstöd finns har väl ingen i landet dömts för detta ännu. I andra länder förekommer det relativt ofta att man åtalar folk för att de sprider smitta, både medvetet och omedvetet.
Vilka risker då? om du är vaccinerad så kan du inte bli riktigt sjukt eller hur?
så sitt ner och håll käft.
Citera
2021-04-29, 15:31
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicediceRR
Vilka risker då? om du är vaccinerad så kan du inte bli riktigt sjukt eller hur?
så sitt ner och håll käft.

Nu är det ju så att inte alla KAN vaccineras till följd av olika medicinska åkommor, alla under 18 får inte vaccineras ännu (ja, barn kan bli svårt sjuka och dö, även om det ovanligt) och även bland de som vaccineras kan teoretiskt en del också drabbas av allvarlig sjukdom trots detta. Alltså finns det rätt många i samhället som kan bli allvarligt sjuka även om just jag skulle vara vaccinerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in