2021-04-26, 17:12
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.expressen.se/gt/wojciech-63-fick-symptom--pa-jobbet-har-fatt-sparken-/

"Wojciech Miller, 63, hade via företaget Sodexo städat på Gekås i Ullared i 15 år när han på jobbet upptäckte att han hade symptom som kunde vara covid-19.

Han åkte hem och var efter det positiva testet sjukriven men när han kom tillbaka meddelade företaget om avsked då de hävdar att han spridit smittan.

– De andra som testat sig hade inget, säger han."

Rätt att sparka honom?
Citera
2021-04-26, 17:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Nej förmodligen inte. Men han verkar ju varit fackligt engagerad. Förmodligen en jobbig en enligt företaget så de såg sin chans att bli av med honom i samband med där. Nu får de ju dock se vilken jobbig en han är som tom får en artikel i media.
Citera
2021-04-26, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej förmodligen inte. Men han verkar ju varit fackligt engagerad. Förmodligen en jobbig en enligt företaget så de såg sin chans att bli av med honom i samband med där. Nu får de ju dock se vilken jobbig en han är som tom får en artikel i media.

Han är säkert lika tom i bollen som de där, vad heter de, Morgan(?) och Ola-Conny. Klart grabben ska få sparken han var ju för fan sjuk! Förmodligen jobbade han ju fyra gr. så mycket som dessa genier, men han blev ju för fan sjuk på en arbetsplats som borde varit stängt pga. rådande pandemi.

Rätt åt honom!
Citera
2021-04-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.expressen.se/gt/wojciech-63-fick-symptom--pa-jobbet-har-fatt-sparken-/

"Wojciech Miller, 63, hade via företaget Sodexo städat på Gekås i Ullared i 15 år när han på jobbet upptäckte att han hade symptom som kunde vara covid-19.

Han åkte hem och var efter det positiva testet sjukriven men när han kom tillbaka meddelade företaget om avsked då de hävdar att han spridit smittan.

– De andra som testat sig hade inget, säger han."

Rätt att sparka honom?

Om de andra inte hade blivit smittade tycker jag att han bara skulle ha fått en varning.

Sodexo säger ingenting
Fastighetsfolket har frågat arbetsgivaren hur den har kommit fram till att städaren var medveten om sin sjukdom. Och varför företaget valde avsked i stället för den mildare formen uppsägning. Sodexo meddelar, via sin kommunikationschef, att företaget inte vill kommentera ett pågående fall.

Om parterna inte kommer överens vid den centrala förhandlingen kan Wojtek Millers anställning bli en fråga för Arbetsdomstolen att avgöra.

Juridiken och smittspridning
Birgitta Nyström, professor i civilrätt, bedömer att den som medvetet struntar i sina symtom och de allmänna råden att stanna hemma under vissa omständigheter skulle kunna sägas upp eller avskedas från jobbet, enligt en intervju i TT. Arbetsdomstolen har ännu inte prövat något sådant ärende.

Det har inte heller prövats i vanlig domstol om det är brottsligt att strunta i reglerna. Nya pandemilagen öppnar för att införa straff för personer som överträder dem. Det har ännu inte gjorts.

Källa: TT

https://fastighetsfolket.se/2021/04/14/han-anklagas-for-att-ha-spridit-covid-pa-ullared-fick-sparken/

En till länk

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=4597200770295440&id=376029322 412627&__tn__=%2AW-R
Senast redigerad av Braskamin58 2021-04-26 kl. 17:37.
Citera
2021-04-26, 17:45
Medlem
GeleZachas avatar
Det låter väldigt konstigt med tanke på att han om jag förstod det hela rätt märkte symptomet först på jobbet, varav han informerade chefen och drog hem. Att ge honom sparken efter det är ju bisarrt, hoppas han får upprättelse!
Citera
2021-04-26, 17:54
Medlem
Nu vet inte hela historien men att sparka en 60 åring som uppenbarligen skött sig i 15 år tycker jag är helt jävla otroligt och jag hoppas verkligen inte att det är så.
Citera
2021-04-26, 18:00
Medlem
LenaPauls avatar
Pajas företag vi boycottar deras verksamhet!

ge ngn sparken för sjukdom vad säger facket om det?
Citera
2021-04-26, 18:18
Medlem
Jag tror artikeln är väldigt vinklad och att uppsägningen är helt ok.

Han kom säkert in och hostade redan på morgonen, vilket även arbetskamraterna säkert kunnat bekräfta när företaget frågat runt.
Citera
2021-04-26, 18:20
Medlem
lillaflippens avatar
Men hur skulle han kunna veta när han åkte till jobbet på morgonen (eller när det nu var) att han några timmar senare skulle börja få symptom? Som jag förstod det var han ju frisk på morgonen, fick symptom på plats på jobbet och åkte hem och testade sig.

Tycker Gekås att han skulle ha förutspått att han skulle bli sjuk senare på dagen kan man tycka att Gekås själva kunde ha förutspått att han skulle bli sjuk på arbetsplatsen och ringt honom på morgonen och bett honom hålla sig hemma.

Jag tycker att han ska stämma Gekås då eftersom dom lät honom jobba med covid utan att informera honom om det
Citera
2021-04-26, 18:33
Medlem
neiges avatar
Han är ju anställd av Sodexo och inte Gekås, Sodexo är kuksugare förresten som (kanske, kanske inte) länsar din plånbok på kontanter som de har hittat och sen ber dig om 200 kr hitteavgift för att man ska få hämta sitt egna körkort.
Citera
2021-04-26, 18:35
Medlem
oldeubois avatar
Den där äldre herren ser ut att ha max ett par månader kvar i livet.
Citera
2021-04-26, 19:42
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Den där äldre herren ser ut att ha max ett par månader kvar i livet.

Detta är TYPISKT för en sådan där historia där vi inte har all bakgrundsinfo.

Ser du det från arbetsgivarens eller arbetstagarens sida. Men slog mig av storyn att något inte stod rätt till.

Hade det varit exakt som i tidningsartikeln hade han inte fått sparken. Tror jag, jag vet inte för har ingen info men...

Samtidigt som någon annan sade. KAN ju vara en chef som aldrig gillat honom och passar på...

Vem vet i dessa tider. Ord står mot ord och inte fan kan man lita på någon
Senast redigerad av ErnstRamsteiner 2021-04-26 kl. 19:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in