Den pedofilvurmande åklagaren Anders Jakobsson gjorde sig känd i Västerås för sin arbetsvägran och lathet. Han orkade inte med alla fall och åtalen blev för många
Då satte de honom på Särskilda åklagarkammaren där nedläggningsfrekvensen ligger på 99,9%.
Så årets enda ärende han lägger sin kraft på är KD:s partiledare Ebba Busch som satte ner foten mot pedofilen Johann Binninge som i över ett års tid drivit grava förtal på sociala medier,forum och manipulerat media mot henne i husärendet
I januari beslutade sig Anders Jakobsson att sluta efter tio år som chef för åklagarkammaren i Västerås. Han ansåg att det inte gick att driva verksamheten med så låg bemanning.
– Jag kan inte ta ansvaret för att driva personalen så hårt att de blir sjuka. Men jag fick inget gehör när jag framförde de synpunkterna. Det är lite tragiskt att man ska behöva gå så långt att man måste begära sitt entledigande för att det ska hända något.
”Sedan Anders Jakobsson skrev till Riksåklagaren och meddelade sitt beslut har han fått löften om resursförstärkning. Men beslutet att lämna chefsjobbet står fast. I månadsskiftet april-maj får någon annan ta över ledningen för åklagarkammaren.”
https://www.publikt.se/nyhet/chefsaklagare-slutar-i-protest-10929
Vad vet vi mer om den late pedofilvurmande åklagaren?