2021-04-23, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
När menar du att ni danskar börjar med <18 år?

Just nu vaccinerar samtliga länder gruppen över 18 år. Var i ligger relevansen att redovisa hur många av den totala befolkningen som fått en spruta?

Du inser hur jävla dum du framstår när du börjar blanda in Tegnells påstående kring barns smitta eller ej?
Men du är som resten av pajasarna i tråden.
När argumenten tryter, börjar man prata om Tegnell..

Danmark forventer at starte vaccination af 16-19 årige i uge 21.

https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2021/Corona/Vaccination/Kalender/Specificeret-vaccinationskalender-14042021.ashx?la=da&hash=F6757A03252C95723C73F7102 5F9BA9BCC91E2FB
Citera
2021-04-23, 21:21
Medlem
Citat:

Just nu vaccinerar samtliga länder gruppen över 18 år. Var i ligger relevansen att redovisa hur många av den totala befolkningen som fått en spruta?

Du inser hur jävla dum du framstår när du börjar blanda in Tegnells påstående kring barns smitta eller ej?

Ignorer, da Esrum har skrevet det.
Citera
2021-04-23, 21:37
Medlem
Citat:

Jeg har ingen ide om hvornår man i Danmark eller andre lande begynder at vaccinere under 18 år, men at udelukke at det kommer til at ske, er sagt på svensk "Korkad", fordi mennesker under 18 år dels smitter andre mennesker, dels selv kan få langtidsfølger af sygdommen.

Relevansen er da åbenlys, når alle mennesker kan smittes og selv kan smitte andre, men Sverige er jo et særtilfælde for her har den øverst ansvarlige person "Tegnell" bestemt at personer under 18 år ingen relevans har, for sådan er det bare, uanset hvilke fakta der foreligger.

Sidegevinster for Tegnell er at ingen andre lande kan sammenlignes med Sverige, og Sverige kommer til at fremstå som et land som er bedre til at vaccinere end andre lande - uden at være det - fordi man sammenligner æbler og pærer.

Det er det der på almindeligt sprog kaldes manipulativ/uredelig opførsel, men meget almindeligt visse steder.
Citera
2021-04-23, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Det trodde man 2020 också. ”Bara” man höll ut lite till så skulle allt bli som vanligt igen, som belöning. Vilket givetvis inte skedde.

Skillnaden är att vi håller på att vaccineras, det fanns inte förra året.
Citera
2021-04-23, 21:47
Medlem
Rimberts avatar
Tycker lite synd om er som fortfarande går på denna coronalögnen.
Det finns ingen pandemi utanför era trånga huvuden.
Det har inte dött fler det senaste året än det gör ett normalt år.
Folk har väl dött i alla tider av olika orsaker.
Det är bara naturligt, så slappna av ett snäpp.
Det här är nästan lika illa som klimathysterin.

Det värsta ni kan göra i dessa tider är väl att låta er injiceras med ett vaccin som framställdes på nolltid och där vaccintillverkarna såg till att göra sig skadeslösa mot alla skadeverkningar.
Senast redigerad av Rimbert 2021-04-23 kl. 22:14.
Citera
2021-04-23, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Skillnaden är att vi håller på att vaccineras, det fanns inte förra året.
Ny frälsning på gång ja. Sen kommer vi få vänta på vaccin B, men när alla fått vaccin C, ja då kommer allt bli som vanligt igen. Bara ni håller ut lite till så. Så kanske ni får gå till Slottskogen två gånger om året. Givetvis med Green pass.
Citera
2021-04-23, 22:00
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
För att nå flockimmunitet mot covid via vaccin behöver omkring 70% av befolkningen få full dos. Hela befolkningen räknas men alla kan inte nås med vaccin. Israel har saktat ner takten men räknar med att börja vaccinera barn under 16 med början i gruppen 12-15 så snart FDA har godkänt vaccinet. https://www.timesofisrael.com/israels-vaccination-slows-down-significantly-to-6000-first-shots-per-day/

Har dom betalat för sina vacciner ännu?

Eller fortsätter dom strategin med springnota?
Citera
2021-04-23, 22:01
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Det bor 70 miljoner fler i Tyskland och landet ligger centralt i Europa, relevant jämförelse. Kul att se att du har tankeförmågan med dig.

Jag frågade dig vilken strategi de valde?

Hur många som bor där och vart det ligger har jag full koll på..
Citera
2021-04-23, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Alarmisterna har vaccinerats.

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/017/548/Open_the_gate.PNG

Inte alla. Finns en del jobbiga alarmister som vaccineras i fas 4, t.ex. jag
Citera
2021-04-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Det trodde man 2020 också. ”Bara” man höll ut lite till så skulle allt bli som vanligt igen, som belöning. Vilket givetvis inte skedde.

Sommaren 2020 minns jag som vanlig. Du kunde inte besöka Gröna Lund eller gå på konsert men i övrigt var det normalt. Viruset lär inte försvinna på ett tag men jag tror ändå att vi får en förhållandevis vanlig höst i och med att de flesta är vaccinerade till dess.
Citera
2021-04-23, 22:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej det er en svensk specialitet kun at måle over 18 år.

Se her:

https://propatienter.dk/nyheder/3339-sa-langt-er-landene-kommet-med-vaccinering.html
Va?
SKriv svenska

"Kun" = bara
"Måle" = mäta

Jag ser danska inlägg som ett välkommet inslag på Flashback. Det är intressant att få perspektiv från Sveriges grannländer. Skriftlig danska är inte så svårt att förstå. Skriftlig danska är nästan identisk med norska. Muntlig danska däremot ...

Citat:
Ja, det bugande målet i Sverige, norge, Danmark mfl är att man skall ha erbjudit den vuxna befolkningen (över 18 år) vaccination i augusti.
Varför menar du då att det är relevant att blanda in hela befolkningen?

Jag skrev nyss en inlägg som ger svar på just den frågan.

Citat:
Det är vaccinationen vi talar om. Inget land sammanställer vaccinerade plus insjuknade.

Det har du rätt i. Virusets rörelsefrihet är den ovaccinerade befolkningen minus dom som har erhållit immunitet genom infektion.

Men det råder en viss osäkerhet hur många som har erhållit immunitet genom infektion. Dessutom så vaccineras även personer som har gått igenom infektion, vilket innebär att det finns en viss överlappning mellan grupperna.

Jag anser att andel vaccinerade av hela befolkningen vara en mer relevant siffra än andel vaccinerade vuxna. Men ifall man vill fokusera på den vuxna befolkningen, så bör man klargöra det. Det är vilseledande att ange andel av befolkningen, när man egentligen menar andel av vuxna.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2021-04-23 kl. 22:32. Anledning: Förtydligande
Citera
2021-04-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Sommaren 2020 minns jag som vanlig. Du kunde inte besöka Gröna Lund eller gå på konsert men i övrigt var det normalt. Viruset lär inte försvinna på ett tag men jag tror ändå att vi får en förhållandevis vanlig höst i och med att de flesta är vaccinerade till dess.
Jaha. Det var det inte för mig eftersom vi hade reseförbud, bara fick ha ineffektiva digitala möten i jobbet, jobba hemma, inte träffa föräldrar inomhus, de idrottsevenemang jag tänkte besöka inte tog publik, i princip allting man ändå gjorde stred mot ”rekommendationerna”. Men består ditt liv av att alltid sitta hemma och gama medan någon annan jobbar in alla hundratals miljarder vi lånar upp och fixar all infrastruktur så, visst. Det är ”normalt”, pappa betalar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in