2021-04-23, 17:05
Medlem
Från DN:
https://www.dn.se/sverige/begransa-mans-livsutrymme-for-att-skydda-liv/

Citat:
– Det behövs offensiva åtgärder där mäns livsutrymme begränsas för att skydda kvinnors och barns liv, säger Olga Persson, förbundsordförande för Unizon.

Det framgår dock inte exakt vad det innebär.

Kommer jag behöva begränsa mitt liv på nåt sätt? Hur isf?

Hade jag inte haft fru och barn hade jag varit sugen på att flytta till Norge eller Danmark. Är så trött på snacket om att det finns ett patriarkat som håller varandra om ryggen. Det enda jag hört i hela mitt liv är att det är fegt att slå tjejer/kvinnor och att det bara är ynkryggar som gör det. Det finns inget lägre. Så vilka är männen som tycker att det är ok att döda sin sambo? Vilka strukturer ska vi riva?
Citera
2021-04-23, 17:07
Medlem
BewilderedHulders avatar
Lebensraum?
Stängda gränser?

Man blir ju nästan optimistisk.
Citera
2021-04-23, 17:21
Medlem
Uttalandet bör rimligtvis betraktas utefter kontexten. Med att begränsa livsutrymmet så förmodar jag att det är dömda brottslingar som misshandlat barn och kvinnor som åsyftas. Istället för att kvinnan eller barnet ska behöva fly, hålla sig gömda och leva med skyddad identitet så borde det istället vara gärningsmannen liv och vardag som begränsas.
Citera
2021-04-23, 17:31
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Citat:
Det behövs offensiva åtgärder där mäns livsutrymme begränsas för att skydda kvinnors och barns liv

Jag spekulerar i om vi möjligen skulle kunna ha ett system där polisen fångar in män som är visar sig våldsamma, sedan låter vi dem få en prövning av saken i tingsrätten, därefter låter vi kriminalvården begränsa männens livsutrymme genom att helt enkelt låsa in dom.

Värt att fundera på sammanhanget är att det blir lite oklart vilken lagstiftning som ickebinära henar, henor och olika slags transpersoner, ska dömas efter då. Alternativt måste vi ha en mer konservativ och högst binär syn på könstillhörigheter.

En tänkbar variant på förslaget vore att vi inte införde särskilda regler enbart baserat på könstillhörighet, utan att vi också begränsade våldsamma kvinnors livsutrymme på samma sätt. Jämställt alltså.

Utöver detta, om Olga och andra kvinnor vill dra ett strå till stacken, så kan de väl försöka tänka efter med huvudet, och inte fittan, när de väljer män. Jag tycker jag ofta ser att män som är våldsamma och allmänt sviniga aldrig någonsin har problem att få kvinnor. Det vore kanske ett sätt att börja ge dessa män en slags begränsning i livsutrymme.
Citera
2021-04-23, 17:32
Avslutad
Det är ju inget nytt genom historien att man avskurit människors livsutrymme (där de har rätt att röra sig) efter ålder, kön, religion, politisk tillhörighet, yrke och liknande. Lite ovanligt att möta det efter 1960-talet men pendeln svänger åt olika håll i samhället. Hänvisningar till begränsningarna har varit olika men alltid för allas bästa, för att visa krafttag och göra det bättre i så där allmänna termer.

Tidsandan är mer auktoritär idag så begränsningar är nog vad vi kan förvänta oss på olika sätt framöver. Men som allt auktoritärt så sker det i små steg, obemärkt och nästan trivialt ofta men hänvisning till säkerhet, trygghet och har du bara rent mjöl i påsen så har du inget att vara orolig för.

Ofta kommer jag på mig själv med att jag är väldigt glad över att jag inte är ung i vårt nuvarande tidevarv.
Citera
2021-04-23, 18:01
Medlem
franges avatar
Se där - man börjar öppet prata om Lebensraum för icke önksvärda folkgrupper och element, ja. Än en gång visar det sig att den moderna vänsterideologin och feminismen blir allt mer och mer lik nazismen, totalitär och auktoritativ.

Men det är ju okej - vi är ju De Goda™ ju!
Citera
2021-04-23, 18:04
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Lägger man till svartmuskiga, så är jag helt på banan.
Citera
2021-04-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Från DN:
https://www.dn.se/sverige/begransa-mans-livsutrymme-for-att-skydda-liv/

Det framgår dock inte exakt vad det innebär.

Kommer jag behöva begränsa mitt liv på nåt sätt? Hur isf?

Hade jag inte haft fru och barn hade jag varit sugen på att flytta till Norge eller Danmark. Är så trött på snacket om att det finns ett patriarkat som håller varandra om ryggen. Det enda jag hört i hela mitt liv är att det är fegt att slå tjejer/kvinnor och att det bara är ynkryggar som gör det. Det finns inget lägre. Så vilka är männen som tycker att det är ok att döda sin sambo? Vilka strukturer ska vi riva?
Ja hur tror du själv som svensk man(?) med fru och barn att ditt "livsutrymme" ska begränsas i vårt svenska demokratiska land? Kanske ska Löööfven "tvinga" dig till ngt utöver att betala skatt och följa lagen? Hur tänker du att de skulle kunna se ut i dina värsta tankar?
Citera
2021-04-23, 18:13
Bannlyst
Bra att man gör sådana uttalanden. Ju fler män som förstår att vi är under fullständig attack av kvinnor och feminism ju bättre.
Citera
2021-04-23, 20:39
Medlem
Citerar ur artikeln:

"– Det här handlar om målinriktade, hänsynslösa förövare som inte ens upphör med våldet när kvinnorna lämnar relationen, polisanmäler och gör allt som samhället kräver av dem. Det behövs nytänkande och offensiva åtgärder där mäns livsutrymme begränsas för att skydda kvinnors och barns liv."

Det är väl rätt uppenbart att det handlar om män som är förövare. Inte vanliga små gullegubbar.
Citera
2021-04-23, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Ja hur tror du själv som svensk man(?) med fru och barn att ditt "livsutrymme" ska begränsas i vårt svenska demokratiska land? Kanske ska Löööfven "tvinga" dig till ngt utöver att betala skatt och följa lagen? Hur tänker du att de skulle kunna se ut i dina värsta tankar?

Jag tänker att män måste bevisa sin oskuld snarare än att nån ska bevisa ens skuld.

Eller att män kanske inte får röra sig fritt ute utan gps-loggning. Eller vad fan som helst. Vem vet vad MP är kapabla till?
Citera
2021-04-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Citerar ur artikeln:

"– Det här handlar om målinriktade, hänsynslösa förövare som inte ens upphör med våldet när kvinnorna lämnar relationen, polisanmäler och gör allt som samhället kräver av dem. Det behövs nytänkande och offensiva åtgärder där mäns livsutrymme begränsas för att skydda kvinnors och barns liv."

Det är väl rätt uppenbart att det handlar om män som är förövare. Inte vanliga små gullegubbar.

Vad spelar det för roll om det är en man eller kvinna som gör det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in