2021-04-23, 11:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Uppenbarligen så är det ju inte så. Målet tas upp i Sverige och ingenstans har det nämnts Mexikos lagar i media.

Jo, men det är risk för att det läggs ner om försvaret får igenom sin begäran att man skall gå efter mexikansk lag och åtala där. Det beror på vilket straffvärde det är i Mexico för om Toby riskerar 10 års fängelse i ett snuskigt mexikanskt bögfängelse så vill man nog ha åtalet i Sverige..
Citera
2021-04-23, 11:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Uppenbarligen så är det ju inte så. Målet tas upp i Sverige och ingenstans har det nämnts Mexikos lagar i media.

I Mexiko hade det nog blivit nada. Ungefär som James Bond förförelseteknik. Nej jag vill inte, vill inte, vill inte. oh vad skönt. Bond hade ju varit våldtäktsman nr 1 för kvinnorna han lägrar är ju aldrig på från början. Se sådana filmer och sedan bli castad till PH ja kan ge lite fel signaler.
Citera
2021-04-23, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ett brott skall anmälas i det land som brottet sker. Det är bara vid resor och dyl som svensk lag kan appliceras samt när det gäller sex med minderåriga där svensk lag gäller i hela världen men där brottslandets lagar och straff gäller primärt. Som jag ser det så gäller inte svensk lag i detta fall utan det skall prövas i mexikansk domstol.

Såg att någon gammal PH-deltagare skrivit på instagram att "Sveriges lagar och regler gäller när man befinner sig under tv-inspelning i Mexiko. Vi får skriva på kontrakt där vi är medvetna om att Sveriges lagar och regler gäller, t.ex. vid alkohol droger mm. så det bör gälla även vid sexualbrott!"

Jag personligen, som förvisso bara har ett par juridik-relaterade HP i ryggen, har mycket svårt att se hur ett "civilrättsligt" kontrakt skulle kunna diktera vilken jurisdiktions straffrätt som gäller. Detta utifrån dispositiv och tvingande lag.

Dubbel straffbarhet måste föreligga om svensk lagstiftning ska ha något att säga till om. En googling talar om att undantag från principen om dubbel straffbarhet gäller för sex med minderåriga precis som du skrev, men också för människohandel, äktenskapstvång, brott på svenskt fartyg, brott mot Sverige och terrorbrott m.m.

Tror inte att han kommer dömas för bh-situationen. Tror knappt ens att det kommer leda till åtal, men vad gäller det andra där han ska ha pullat tjejen mot hennes vilja så kan han mycket väl bli dömd.

EDIT: Att bryta mot det där kontraktet som deltagarna tydligen fått skriva på bör ju rimligtvis utgöra ett avtalsbrott, vilket inte kan leda till straff.
Senast redigerad av Oxidation 2021-04-23 kl. 11:29.
Citera
2021-04-23, 11:35
Medlem
TröttSvensks avatar
Det är riksåklagaren ensam ( och regeringen ) som har rätt att stämma för brott begångna i utlandet, med några undantag.
Brottet måste vara ett brott i det landet som brottet skedde i och det måste finnas fängelse i straffskalan.
Jag kan inte Mexikansk lag och vet inte om pulla utan medgivande är ett brott med fängelse i straffskalan.
Citera
2021-04-23, 12:48
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Du har inte skrivit något om vad lagen säger och mannens gärningar går solklar inom ramen av samtyckeslagen samt sexuellt ofredande. Jobbigt att det ska vara så svårt att kunna att ta ett nej utan att stoppa sin hand innanför någons trosor eller dra ner någon individs bh.

Det enda som finns bildbevis på i dagsläget är när han drog ner bhn. Hon sa nej efteråt. Han slutade. Vad vill du mera? Ska det vara så svårt för dig att fatta att han SLUTADE efter hon sa nej?
Citera
2021-04-23, 13:12
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Det är riksåklagaren ensam ( och regeringen ) som har rätt att stämma för brott begångna i utlandet, med några undantag.
Brottet måste vara ett brott i det landet som brottet skedde i och det måste finnas fängelse i straffskalan.
Jag kan inte Mexikansk lag och vet inte om pulla utan medgivande är ett brott med fängelse i straffskalan.

Intressant, tackar!

Jag gissar att summeringen blir...ingenting.

Förutom att bruden sabbat sin "karriär" samt att programmet tappar tittare då
jag gissar att den tänkta publiken/programskaparna vill ha det lite "edgy" och detta tar ju bort samtlig udd...

Jag menar, om man är inne på den här typen av underhållning så vill man inte precis få den avbruten
av en dumbrud.
Citera
2021-04-23, 13:26
Avslutad
Det bästa hade varit att han får ta straffet i Mexiko men rent byråkratiskt vet jag inte om de orkar med det.
Citera
2021-04-23, 13:35
Medlem
Att vara med i Paradise Hotell och inte knulla är lite som att vara med i Biggest Loser och inte vilja träna.
Citera
2021-04-23, 13:38
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
För det är ju så många brott av denna typ som klaras upp? Du verkar tro att dessa typer av brott alltid prioriteras. Knappast. Inbrott i villor är annat exempel på brott som inte prioriteras trots bevis.

Så du tycker alltså att det inte ska anmälas?
Eller vad svarar du på? Har du bara vridit frågeställningen nu, för att du inte kan utveckla det du skrev från början?

Eller har frågan gått från brottet han begått, till hur polisen prioterar brott?

Tänk efter lite nu, och bestämd dig för vad du vill diskutera.
Citera
2021-04-23, 13:38
Medlem
Ghastens avatar
Känns ändå att det skrivs då mycket just nu att dom kommer ha rekord med tittare när pausen är över.
Citera
2021-04-23, 13:39
Medlem
missismisters avatar
NÅGON HÄR SOM VET HUR TOBY TAR DETTA? Ingen bekant med honom här med insiderinfo????
Citera
2021-04-23, 13:39
Medlem
r9s avatar
Många frågar efter länk till avsnittet. Ni finner det här. Adblocker rekommenderas: https://nyafilmer1.com/paradise-hotel/season-16-episode-17/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in