2021-04-22, 15:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 19
Nya fall: 7 739

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se/

Senaste torsdagssiffror nya avlidna: 41, 18, 34, 16, 8, 24, 13, 6, 30, 45.
Senaste torsdagssiffror nya fall: 7 109, 7 836, 8 319, 6360, 6 467, 5 302, 4 867, 4 999, 4 958, 4 341.
Jag hade förväntat mig en fortsatt recucering av nya fall. Tråkigt.
Citera
2021-04-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
En så länge är det åsikter.

Men jag bara undrade om någon viste mer från det som diskuterades kort på presskonferensen och det var hon från socialstyrelsen som trodde att det kunde bero på mutationen. Jag blev förvånad när hon sa det, jag tänkte nog också förts på vaccination och i all fall att de inte skulle medge att mutationen ev. dödar yngre.

Tittar du, vet du något mer om det? Det var så konstigt en fråga och ännu konstigare svar och sedan var det något annat som diskuterades.

Ja jag tittade på presskonferensen men noterade inte alls det du frågar. Jag tycker mutationer helt enkelt är för ointressant så jag lyssnade väl inte då
Bara en massa drävvel som inte betyder något om dessa mutationer. Det enda vi vet är att det kommer nya hela tiden för det är så virus fungerar. Det räcker för mig...
Citera
2021-04-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om de som är vaccinerade skall kunna göra saker som andra inte kan så måste man ju kunna visa upp ett intyg på att man är vaccinerad och det är ju precis detta som många är så rädda för.
Och pga detta ska man helt sonika förbjuda det för alla? Var är logiken i det?
Citera
2021-04-22, 15:25
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Själv tycker jag att det är imponerade med hur många anmäler sig till testning.
Vi har all time high vad gäller utförda tester denna period.
Citera
2021-04-22, 15:26
Medlem
Citat:
Naturligtvis är spridningen störst i hemmen, men den saken kommer man inte åt. Men för att någon skall kunna smitta familjen så måste den ju ha blivit smittad någon annan stans.

När det gäller arbetsplatser så har man fått ner spridningen enormt mycket eftersom nästan alla som har kontorsjobb gör det hemifrån. Det minskar inte bara spridningen på kontoret utan också på väg till och från. Det viktigaste är nog att man inte går på möten hos kunder och leverantörer.

Problemet är arbetsplatser där det jobbar många och man inte kan jobba hemifrån. Dessutom skolor och dagis. I kollektivtrafiken kan det nog också förekomma smitta men där bör man använda munskydd.

Att stänga butiker och parker har väl inte ens kommit på tal i Sverige utom möjligen vid någon skolavslutning eller liknande. Människor måste kunna handla. Att träffas utomhus är ju det säkra alternativet till att gå hem till folk och gör att man kan ha ett socialt liv trots att man inte umgås i hemmen.

Det stängs två parker i Uppsala och Lund nu till helgerna.
Även i Göteborg verkar det stängas ner ett par platser. Ska bara beslutas i kommunfullmäktige.

TOTALT meningslöst såklart. Människor kommer bara träffas på annan plats och smittan spridas på annan plats istället. Ett nollsummespel utan betydelse.

Ytterst liten andel som jobba hemifrån av den totala arbetskraften ute i Europa. Försvinnande liten andel.
Därför är nedstängningar enbart ett nollsummespel och smittan bara förflyttas till en annan plats istället.
Citera
2021-04-22, 15:28
Medlem
Citat:
Om de som är vaccinerade skall kunna göra saker som andra inte kan så måste man ju kunna visa upp ett intyg på att man är vaccinerad och det är ju precis detta som många är så rädda för.

i princip alla kommer vara vaccinerade inom 2 månader så då är detta ett icke-problem.
Bara att öppna upp rubbet.
Citera
2021-04-22, 15:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Det går inte att dra några slutsatser alls baserat på ett dygns rapportering. Det gäller vare sig det ökar eller minskar.
Igår var ju ett stort hopp neråt..
Citera
2021-04-22, 15:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det är inte svart eller vitt. Människor måste få välja själv vilka risker de vill leva med. Vaccinerade eller ej. Det finns inga hinder för nollrisk-människor att gå i personlig lockdown vad jag vet. Men att tvinga unga och friska ovaccinerade människo att hålla sig hemma är bara en helt sinnessjuk tanke.
Citera
2021-04-22, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte svart eller vitt. Människor måste få välja själv vilka risker de vill leva med. Vaccinerade eller ej. Det finns inga hinder för nollrisk-människor att gå i personlig lockdown vad jag vet. Men att tvinga unga och friska ovaccinerade människo att hålla sig hemma är bara en helt sinnessjuk tanke.

Att man har restriktioner är ju för att man inte skall smitta andra. Hade du inte kunnat smitta andra så hade jag varit för att ta bort alla restriktioner idag. Men det är ju så att även unga personer kan föra smittan vidare och därmed bidra till smittspridningen i samhället.
Citera
2021-04-22, 15:34
Medlem
Tittade just på myndigheternas presskonferens. Nu har man i över ett års tid med vissa smärre korrigeringar upprepat samma budskap för att minska smittspridningen. Ändå verkar det inte nå fram till alla grupper i samhället.

En stor grupp som inte verkar ha hört eller kanske förstått budskapen är den stora gruppen ungdomar. Man kan t.ex. inte gå in i en butik över huvud taget utan att stöta på ungdomar som kommer i klunga.

Ett förslag till att åtminstone få fram budskapet är att varje skola, högstadium, gymnasium och tom högskola, lägger in i schemat att sända pressträffen i skolornas lokal TV eller web-sida och tvinga eleverna att titta på pressträffen minst en gång i veckan.
Citera
2021-04-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Ja det är sinnesjukt.

Lika sinnesjukt som det är att tvinga vaccinerade personer att inte röra sig fritt i samhället och lägga en rad restriktioner på dem.

Nu "vågade" man ju bara förlänga dessa restriktioner med 14 dagar till 17:e Maj. En väldigt kort tid.

Myndigheterna inser ju såklart det ohållbara i det vi sysslar med. Och förmodligen det rätt meningslösa.
Citera
2021-04-22, 15:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att man har restriktioner är ju för att man inte skall smitta andra. Hade du inte kunnat smitta andra så hade jag varit för att ta bort alla restriktioner idag. Men det är ju så att även unga personer kan föra smittan vidare och därmed bidra till smittspridningen i samhället.

Problemet är att människor är som människor är. Du kan hitta på restriktioner men det enda det leder till är att folk ses på annat håll där det är lättare att smitta.

Det går bara att förbjuda människor att vara människor i diktaturer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in