2021-04-21, 22:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Det är du och ett tiotal andra i denna patetiska tråd som är totalt efterblivna...
Ja det är bara att öppna upp allting, och med allting menar jag precis ALLTING!!!
Varför i helvete ska vi som inte är rädda för skitet, alternativt beredda att vara sjuka i någon vecka, begränsa våra liv bara för att du springer på dass så fort de snackar om mutationer?

Livet är kort och livet är till för att levas och inte för att gömma sig. Vem fan är du eller några korrumperade politiker som ska begränsa folks liv?
Hoppas det blir några massrättegångar i Europa så småningom där de ansvariga för alla dessa idiotiska åtgärder ställs till svars.
Straffet? Död genom kvävning, precis vad dessa satans ashål förtjänar efter att ha tvingat folk att bära en fucking trasa för munnen...

Varför i helvete skall jag som öser in miljoner i skatt i statskassan varje år fortsätta att göra det bara för att sådana som dig behöver socialbidrag? Jag behöver inte någon finansierad vård eller skola för mina barn. Inga som helst problem att finansiera detta själv..

Kul förresten att du placerar mig i gruppen ”galna alarmister”.
Förra veckan blev jag kallad ”galen förnekare” av den gruppen..

Vet inte längre var jag hör hemma..
Eller just det... jag försöker se på saker på ett balanserat vis. Det är något som vissa här inne verkligen inte klarar av..
Senast redigerad av Bertil.Enstoring 2021-04-21 kl. 22:40. Anledning: Tillägg
Citera
2021-04-21, 22:42
Medlem
abcabcs avatar
Som läget nu är det många IVA-fall, men något som kanske missats något är att dödsfallen har sjunkit dramatiskt och håller sig på låga nivåer:

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Man måste klicka fram till "Nya intensivvårdade fall per dag" som ju ser katastrofal ut men sedan "Avlidna per dag" visar att vi just nu har helt kontroll över denna pandemi.

Jag är läkare och var på ett föredrag igår av Jan Albert, och han trodde lite löst citerat: "Corona kommer ej gå att vaccinera bort. I framtiden troligen en mild barnsjukdom, och återinfektion av vuxna. Vacciner kommer att behöva uppdateras regelbundet, kanske kommer äldre vaccineras igen, inte säker att yngre behöver revaccineras, troligen ej."
Citera
2021-04-21, 22:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Sverige är ju verkligen sämst i världen enligt vissa här i tråden..

Vad fan håller föredömet Tyskland på med enligt er?
De ligger nu och snittar på ungefär 12 ggr så många döda per dygn som oss med en befolkning som är 8 ggr större.
Är det morfinsprutan som plockats fram?
Citera
2021-04-21, 22:47
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu står allt hopp till vaccinerna. De skall lösa problemet. Men nu ser det mycket mörkt ut. Risken är stor att mutationerna kommer att göra vaccinerna mer eller mindre verkningslösa och inte heller genomgången sjukdom är någon garanti för att man inte kan bli sjuk igen. Vi har helt enkelt ingen aning om vad som kommer att hända förutom att viruset fortsätter att mutera och blir allt svårare att stoppa på grund av evolutionens krafter. Människans evolution går ju mycket långsammare än virusets.

Nu får du fanimej ta och skärpa till dig lite.
Det är inte mänsklighetens undergång utan en ny influensa vi pratar om. Skaffa dig lite perspektiv nu och tänk efter. Vi har 3 miljoner döda på 15 månader. 0,04% av jordens befolkning har dött i covid samtidigt har lika många barn dött av svält 3 000 000 st som ett exempel.

Jag gissar att du inte bryr dig för det "smittar" inte men som sagt lite perspektiv och kanske en örfil från dig själv samtidigt dom du försöker skaka av dig hypokondrin.

Och du allt hopp står inte till vaccinen utan även människans fantastiska immunförsvar som faktiskt fixar så att drygt 99% överlever ändå
Citera
2021-04-21, 22:51
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Vad fan svamlar du om? Är jag socialbidragstagare för att jag inte skiter på mig av rädsla som du?
Du öser in miljoner i statskassan? Möjligtvis i momspengar från all toapapper du köper din patetiska räddhågsna fjant...
Du är en skam för manligheten!

Du har nog missuppfattat min omtanke om våra gamla och om de i vården som tar han om dig och mig om vi råkar ut för något.
Personligen är jag inte särkilt rädd för covid-19, mer än att det är en helt ny sjukdom som vi inte riktigt har koll på än vad det avser följdsjukdomar osv.
Däremot föddes jag med ett hjärta. Därför är jag med på att skydda min omgivning.
Citera
2021-04-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Den har nog en relativt normal hastighet för ett coronavirus. Betänk att de vanliga coronavirusen har adapterat till människan under många år. SARS-cov-2 har bara funnits i drygt ett år hos människa.
Sedan ska man kanske tillägga att virus muterar snabbare ju större reservoaren är.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-04-21 kl. 23:51.
Citera
2021-04-21, 23:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Så hur förklara du att kurvan blrjade sin nedåtgående trebd den 31 December långt innan vi började vaccinera på alvar?

Vaccineringen på säbo inleddes i slutet på december, med ökad tilldelning under första veckan i januari. 7-dagars glidande medelvärde över avlidna toppar den 18/1, enligt platz.se.

Vi hade dessutom en kraftig nedgång i smittspridningen mellan den andra och den tredje vågen.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-cases-7-days-average
Senast redigerad av LeeVan 2021-04-21 kl. 23:30.
Citera
2021-04-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har inget emot böter, om de fyller ett syfte.

Att bötfälla människor för att de utsätter sig själva för risk fyller inget syfte. Aktiviteten är redan riskfylld. Att ytterligare lägga till risken för böter kommer bara göra en marginell skillnad.

Det var det som studien visade. Man behövde inga "shelter-in-place" orders, eftersom man såg samma effekt utan.

Studien måste ha citerats innan jag hoppade in så den missade jag men att självbevarelsedrift skulle stoppa smitta är garanterat nonsens eftersom smitta i normalfallet inte syns.

Exakt bästa sättet att utforma sanktioner kan nog diskuteras i det oändliga men om ett plan landar i Stockholm med 100 afrikaner som kommer direkt från en region där man just fått ebolautbrott så vill i vart fall jag ha sanktioner, tänker inte lita på någon frivillighet eller att jag skall kunna lukta mig till vem som är smittad om de skulle släppas ut i samhället.
Citera
2021-04-21, 23:31
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
edan ska man kanske tillägga att virus muterar snabbare ju större reservoaren är.

Finns samma oro om livsfarliga mutationer när det kommer till dom andra influensatyperna kan man undra?

Hong-kong pandemin (H3N2) tex den cirkulerar fortfarande och dödar människor varje år.
Den har haft 50 år på sig att utveckla någon livsfarlig quadruppelmutation.

Eller Asiaten (H2N2) samma med den fast den har haft drygt 60 år på sig.

Jaja det kommer väl....
Citera
2021-04-21, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Hoppas FHM har koll på den Indiska dubbelmutationen, kan mycket väl krascha hela den svenska sjukvården.

FHM har garanterat inte koll på något alls i så måtto att de skulle agera rationellt på en ökad fara.
De kanske har tabeller och diagram de sitter och ruvar på, men mer än så kommer det inte bli oavsett vad som händer. "Det är för tidigt att säga" är svaret på alla frågor om pandemins framfart och eventuella nya överraskningar.

Vaccinet är det som räddar oss.
Citera
2021-04-21, 23:42
Medlem
abcabcs avatar
Sveriges strategi att vaccinera i åldersordning mer eller mindre, med att plocka med vissa extra känsliga som dialyspatienter verkar vara helt rätt och mycket lyckofull

Dödstalen har sjunkut dramatiskt.

Nu startar bredare vaccinering, det kommer ej ge samma effekt på dödstalen, men de är redan mycket låga.

Så de som nu är vresiga, läget just nu är bra i Sverige.
Citera
2021-04-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Den farligaste mutationen kommer komma ifrån Indien, väst borde prioriterat dem med vaccin nu gör man samma misstag som i början när man inte stöttade Kina och det blev en pandemi öht.

Inte stöttade Kina?
Kina berättade ju inte ens om det inledningsvis och läkaren som varnade blev tystad av deras skitregim.

Men visst skall vi hjälpa Indien om vi kan. Det är nog ingen barnlek direkt. Över 1 miljard invånare och extremt kärva förhållanden på sina håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in