2021-04-21, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Hallengren har fått direktiv från högre ort (nej, inte den svenska regeringen) och kommer snart bli tvingad att införa nya restriktioner trots att alla siffror pekar på en nedåtgående trend.

Vaccinationskampanjen måste fortsätta då andra intressen ligger bakom.

Magdalena Andersson sitter med ena skinkan på en toppost på IMF och kommer givetvis lyda vad hennes arbetsgivare ber henne om.

Hallengren har kommit med tomma hot länge om hårda restriktioner som aldrig blivit av. Problemet är tågordningen. Först kommer milda restriktioner och sist när läget är desperat kommer hårda restriktioner. Eventuellt.
Då är det försent att agera. Restriktionerna måste komma i god tid innan läget blir desperat.
Citera
2021-04-21, 20:28
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Detta med effekter av EN veckas lov som ni pratar om..
Tror ni på riktigt att det skulle få kurvan att vända? Då menar nu alltså att en enda veckas skolstängning kan ändra hela pandemin.
Det borde ju alla länder köra med isf..
Om kurvan "vänder" återstår väl att se. Det kan lika gärna vara en "dipp".

Det är dock många faktorer som samverkar så det krävs tyvärr ordentlig forskning om man på riktigt vill ta reda på vad som händer.
Citera
2021-04-21, 20:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tja, virus muterar generellt med lite olika hastighet så på så sätt är alla virus "onda". Däremot finns är frihetsgraderna som sagt inte oändliga så det kommer att stabilisera sig när immuniteten är utbredd. Viruset måste dels kunna binda till en receptor och samtidigt undvika att en antikropp neutraliserar viruset. Så i slutändan bli det en balans mellan bindning och neutralisation.
Hoppas innerligt att du har rätt.
Men vi har sett mer smittsamma varianter och nu en som man kan bli sjuk av flera gånger (Indiska)
Att yngre i Indien blir svårt sjuka hoppas jag beror på situationen de lever i och inte viruset.
Men känns ändå som viruset muterar mer än vad jag uppfattat det skulle göra.
Citera
2021-04-21, 20:51
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Triple mutation Covid variant i Indien

Undrar när andra länder ska hitta den svenska mutationen, för det är väl i länder med hög smittspridning som det muterar värst ?

https://timesofindia.indiatimes.com/india/triple-mutation-covid-variant-in-india-heres-what-we-know-so-far/articleshow/82183386.cms

Vad var det jag sa för bara någon dag sedan? Jag trodde dock att man skulle köra på med "dubbelmutationen" ett tag till innan man lanserade "trippelmutationen". "Dubbel" kanske inte fick önskvärd skrämseleffekt. Vi får se då om "trippelmutationen" lyckas göra folk mer rädda.
Citera
2021-04-21, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hoppas innerligt att du har rätt.
Men vi har sett mer smittsamma varianter och nu en som man kan bli sjuk av flera gånger (Indiska)
Att yngre i Indien blir svårt sjuka hoppas jag beror på situationen de lever i och inte viruset.
Men känns ändå som viruset muterar mer än vad jag uppfattat det skulle göra.

Den har nog en relativt normal hastighet för ett coronavirus. Betänk att de vanliga coronavirusen har adapterat till människan under många år. SARS-cov-2 har bara funnits i drygt ett år hos människa.
Citera
2021-04-21, 20:55
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa

Vad var det jag sa för bara någon dag sedan? Jag trodde dock att man skulle köra på med "dubbelmutationen" ett tag till innan man lanserade "trippelmutationen". "Dubbel" kanske inte fick önskvärd skrämseleffekt. Vi får se då om "trippelmutationen" lyckas göra folk mer rädda.
Vad menas ens med "dubbelmutation"? Att det är en muterad variant som muterat igen?

Om så är fallet är det väl inget konstigt gissar jag. En muterad variant kan väl lika gärna mutera som den "vanliga". Och det betyder ju inte att den absolut nödvändigtsvis måste bli farligare
Citera
2021-04-21, 21:00
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag brukar tycka att dina inlägg vanligtvis är underhållande och bra, men du har en bisarr fixering vid mutationerna. Du påminer lite om en sjundedagsadventist, som kan fungera normalt för det mesta i samhället, men som helt plötsligt får för sig en massa galenskaper.

Har du blivit vaccinerad med mRNA-vaccin så har du skydd mot mutationerna, ok? Du kommer inte bli kremerad.

Det pågår redan nu kliniska tester av boosterdoser mot diverse varianter - dessa utförs av bland annat Pfizer, Moderna, Novavax med mera.

För mRNA-vaccinen så är förväntningen att man kan göra en booster som är inriktat på att vara högeffektiv mot upp till två varianter.

Det som är mest lovande dock är Novavaxs protein subunit-vaccin, som man tror kan användas till en booster som är högeffektiv mot upp till 50 olika varianter. Förstår du vad det skulle innebära? 50. Vi är i början av slutet av pandemin.

I Idien sker nästan all vaccination med AstraZenecas vaccin. Har du sett några undersökningar där med ser hur effektivt skyddet är mot den indiska varianten? Det verkar var otroligt mycket rykten och spekulationer nu men väldigt lite data. Kan inte den stora spridningen i indien härröra från att dom i princip har öppnat upp Indien helt och hållet. Tåg är proppfulla med passagerare. Det är ju festivaler med miljontals människor nu samlade.
Citera
2021-04-21, 21:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jag är nyfiken - tar du inte till dig nyheter alls? Eller tror du att de är påhittade? I nedanstående artikel, från idag, står det t.ex. att patienterna som behöver IVA-vård i Uppsala nu har sprängt sjukhusets kapacitetstak, så att de måste skicka patienter till andra regioner. De är även oroliga för hur det ska gå, om det skulle ske en stor trafikolycka med flera allvarligt skadade som behöver intensivvård...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAOlxa/uppsala-flyttar-iva-patienter-varsta-laget-under-pandemin
Citera
2021-04-21, 21:07
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I nuläget är samtliga använda vaccin effektivta vilket också syns på hur effektivt dödligheten gått ned, trotts den höga smittspridningen.

Att inte samma effekt syns på smittspridningen är helt förväntat eftersom dom åldersgrupper som driver smittan ännu inte är vaccinerade.

Dessutom tager det någon vecka efter första sprutan innan någon immunitet byggts upp. Så hitintills enligt plan.

Så hur förklara du att kurvan blrjade sin nedåtgående trebd den 31 December långt innan vi började vaccinera på alvar?
Citera
2021-04-21, 21:07
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vad menas ens med "dubbelmutation"? Att det är en muterad variant som muterat igen?

Om så är fallet är det väl inget konstigt gissar jag. En muterad variant kan väl lika gärna mutera som den "vanliga". Och det betyder ju inte att den absolut nödvändigtsvis måste bli farligare

Att från en variant till en annan finns det två skillnader, inte en. De händer samtidigt pga felaktig skrivning i RNA.

Dvs som en vanlig mutation. Men det händer två samtidigt.
Citera
2021-04-21, 21:20
Medlem
Citat:
Japp. Och ingen av dem är farlig.

Indiska dubbelmutationen leder till skenande dödsfall i Indien och krematorier som kollapsar.

Bombay rapporterar om barn i åldrarna 12–15 år som måste läggas in, i Delhi uppges nu två tredjedelar av de inlagda patienterna vara under 45 år.
Citera
2021-04-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Storm i ett vattenglas...

Den som inte fattat att C19 kampanjen har en helt annan agenda är mist sagt naiv för att inte säga korkad.

Hur tänker du nu. Om en stor olycka sker i Sthlm, gud förbjude, och IVA är upptaget av covidpatienter kan du själv räkna ut vad som händer. Du kan inte saturera IVA hela 2021. Du måste ha en ledig kapacitet på minst 20% för att täcka upp för olika scenarior.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in