2021-04-21, 16:17
Medlem
Taco-Pacos avatar
Hej!

Jag har lite problem här. För cirka 4 veckor sedan beställde jag ett paket från Nettotobak, efter 3 veckor hade postnord fortfarande inte skickat paketet eller tagit emot det, så jag skrev med kundsupport på Nettotobak. Dem skickade ett nytt paket och det kom nästa dag till utlämningsstället. Några dagar senare, specifikt igår, fick jag en notis från Postnord om att dem hade tagit emot det första paketet och nu har det kommit till utlämningsstället.

Jag vet att om man skiter i att hämta det kommer dem skicka tillbaka paketet till leverantören, alltså butiken. Frågan är om jag kommer bli tvungen att betala någon slags skuld för att ha ''slösat'' på Postnords tid (även om det var deras fel)?

Kan någon förklara lite för mig vad jag ska göra? Och nej, jag vill helst inte ta emot paketet, dels för att det borde räknas som bedrägeri och dels för att det är moraliskt fel eller vad man nu kallar det.
Citera
2021-04-21, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taco-Paco
Hej!

Jag har lite problem här. För cirka 4 veckor sedan beställde jag ett paket från Nettotobak, efter 3 veckor hade postnord fortfarande inte skickat paketet eller tagit emot det, så jag skrev med kundsupport på Nettotobak. Dem skickade ett nytt paket och det kom nästa dag till utlämningsstället. Några dagar senare, specifikt igår, fick jag en notis från Postnord om att dem hade tagit emot det första paketet och nu har det kommit till utlämningsstället.

Jag vet att om man skiter i att hämta det kommer dem skicka tillbaka paketet till leverantören, alltså butiken. Frågan är om jag kommer bli tvungen att betala någon slags skuld för att ha ''slösat'' på Postnords tid (även om det var deras fel)?

Kan någon förklara lite för mig vad jag ska göra? Och nej, jag vill helst inte ta emot paketet, dels för att det borde räknas som bedrägeri och dels för att det är moraliskt fel eller vad man nu kallar det.
Ta kontakt med Nettotobak och fråga dem hur du skall agera. Kanske det blir billigare för alla om du även hämtar ut den äldre försändelsen, men fråga första Nettotobak vad de vill att du skall göra...
Citera
2021-04-21, 16:29
Medlem
hockexs avatar
Nej du kommer inte få betala något extra. Skit i att hämta ut det andra så det skickas tillbaka bara.

Om du vill ha en guld stjärna kan du säga detta till nettotobak med.
Citera
2021-04-21, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taco-Paco
efter 3 veckor hade postnord fortfarande inte skickat paketet eller tagit emot det

igår, fick jag en notis från Postnord om att dem hade tagit emot det första paketet och nu har det kommit till utlämningsstället.

Frågan är om jag kommer bli tvungen att betala någon slags skuld för att ha ''slösat'' på Postnords tid (även om det var deras fel)?

Som du beskriver händelseförloppet verkar det som om fördröjningen berodde på att butiken inte lämnade över den första försändelsen till PostNord. Hur är det då deras fel?
Citera
2021-04-21, 18:37
Medlem
Du får säkert det första paketet gratis. Tror du de vill ha tillbaka gammalt snus eller?
Citera
2021-04-21, 18:54
Medlem
Doubts avatar
Nej du får inte betala något extra. Men skicka ett meddelande till avsändaren om att det kommit till utlämningsstället. Då kan dom begära tillbaka paketet direkt utan att dom behöver vänta två veckor på att det skickas tillbaka. Mindre risk att innehållet blir gammalt och en schysst sak att göra. Dom hanterade det ju bra och skickade nytt när det första inte kom fram.
Men du kan inte krävas på något så länge du inte hämtar ut paketet.
Citera
2021-04-21, 19:16
Medlem
miikoss avatar
Bäst att kontakta butiken och fråga.

Om det är en brevleverans, så kostar inte en retur något för företaget. Men om det är en paketleverans så kostar returen en avgift som de får betala.

Det kan hända att de istället för att betala returavgift till Postnord, ger varan gratis till dig. Alt att de skickar en retursedel för att skicka tillbaka istället.

Vet inte om det är samma avgift på returer för att mottagaren inte hämtar eller om man returnerar med retursedel.

Inget kostar ju dig något, men det kan hända att de hellre ger varan gratis än betalar för en retur.
Citera
2021-08-27, 08:34
Medlem
Danlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Nej du kommer inte få betala något extra. Skit i att hämta ut det andra så det skickas tillbaka bara.

Om du vill ha en guld stjärna kan du säga detta till nettotobak med.

De flesta webb-butiker tar ut en avgift för ett paket som går i retur utan att bli uthämtat, vilket står i deras köpvilkor. Du måste i de flesta fall kontakta webb-butiken och hämta ut paketet innan det kan returneras. Detta beror på att fraktbolagen tar ut straff-avgifter mot avsändaren (webb-butiken) om paket går i retur.

När man ångrat ett köp /vill returnera något måste man ALLTID kontakta avsändaren innan man gör något annat, då brukar det mesta lösa sig.

Jobbar själv med bla kundservice på ett e-handelsföretag, och det är extremt vanligt att folk handlat för mindre pengar än vad straff-avgiften för ett outlöst paket kostar. Dessa kunder blir då sura när de får en faktura för outlöst paket som är på ett högre belopp än produkterna de beställt. Tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet om webb-butiken har skrivit att de tar ut en avgift för ett outlöst paket i sina användarvilkor.

Så, jag upprepar - KONTAKTA ALLTID FÖRETAGET.
Senast redigerad av Danlo 2021-08-27 kl. 08:37.
Citera
2021-08-27, 08:40
Medlem
Danlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Men du kan inte krävas på något så länge du inte hämtar ut paketet.
Helt fel, webb-butikerna får ALLTID betala en straffavgift till fraktbolaget för ett paket som aldrig blivit uthämtat, de flesta webb-butiker fakturerar sedan kunden detta.

Rätt förfarande för inte riskera att få betala något är 1: kontakta avsändare /butiken. 2. Gör som de säger. 3. Om det låter som de ljuger, läs deras köpvilkor och bit sedan i det sura äpplet ;D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in