2021-04-21, 18:10
Medlem
tazzos avatar
Bromma är en resurs för allmänflyget, ambulansflyget, försvaret och inte minst reguljärflyget. Att stänga ned Bromma nu när elflyget dessutom snart kommer igång är total idioti. Jävla miljöpartister kan dra åt helvete!
Citera
2021-04-21, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Befintliga tåglinjer är helt värdelösa och snart 100 år gamla! Urspårningar sker varje år trots att tågen bara håller 140km/h.

MP är ju helt orealistiska, allt ska förbjudas och beskattas sönder men det ges inga vettiga alternativ?
Då är det väl dags för renovering av rälsen osv. Andra länder har ju tåg som går i typ 400km/h. Det borde man sträva efter.
Citera
2021-04-21, 18:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuangPrabang
En eventuell nyproduktion av BR vid flygfältet hade sålt som smör vid solsken.
Perfekt tillfälle att kräva att 35 % av bostäderna reserveras för socialbidragstagare, romer och bidragsturister rent allmänt.
Givetvis bör Sthlms skattebetalare finansiera dyrhyran.
Nu gör vi negerkoloni av Bromma, Jallah Jallah!
Citera
2021-04-21, 18:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Då är det väl dags för renovering av rälsen osv. Andra länder har ju tåg som går i typ 400km/h. Det borde man sträva efter.
Vi har redan flyg från Bromma som går i 700-900 km/h. Så varför finansiera enorma utsläpp genom att bygga höghastighetsbanor?
Citera
2021-04-21, 18:15
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag är verkligen ingen anhängare av MP:s politik men på längre sikt tror jag att det du kallar för affärsresandet, d.v.s de som betalar kalaset, kommer att minska. Det är bara att läsa dagens rapport från ex. Ericsson och notera denna skrivning:

"Den pågående globala pandemin har påskyndat samhällets digitalisering, och skapat en betydande premie för nätanslutning av hög kvalitet både ekonomiskt och för samhället i stort. En robust global digital infrastruktur är avgörande. Vi ser positiva tecken på att regeringar och företag i allt högre grad ser 5G som ett förstahandsval för anslutning, med accelererande utbyggnad."

https://www.ericsson.com/sv/press-releases/2021/4/ericsson-reports-first-quarter-results-2021

I något nyhetsprogram i radio idag var VD:n Börje Ekholm dessutom inne på att dra ner på resandet rejält inom företaget. Någonstans måste alla moderna IT-satsningar ge tillbaka i form av minskade kostnader och detta är precis i aktieägarnas smak.

Visst kommer det alltid att resas men jag tror att när bolagen nu har börjat syna resekostnaderna och effektiviteten före och efter pandemin så börjar de nog inse att pandemin kanske gav dem vissa funderingar och möjlighet att kapa kostnader.

(Varför ska man nödvändigtvis resa till Stockholm för att göra affärer? Jag förstår inte. Vi lever i en globaliserad värld. Har själv varit verksam mot företag i Australien, USA, Ryssland, Indien men aldrig satt min fot i dessa länder. Jag har en dator på mitt bord.)

Jag håller i grunden med, det kan absolut bli så.

Men Bolund pratar om att kapaciteten på Arlanda ska utökas, så han verkar räkna med ungefär samma efterfrågan på flygning. Och oberoende av skälet finns det en efterfrågan på att flyga från regionala fpl till Sthlm.

En mer sund approach hade varit att dra igång processen för en fjärde bana, vilket är mycket omständligt pga miljöbalken mm. Skulle flygandet dyka permanent efter Corona (yes pun) så går processen alltid att avbryta. Då kommer säkert Bromma också självdö (i dagsläget har det uttryckts intresse om att driva vidare i privat regi om Swedavia drar sig ur).

Som jag skrev i annat inlägg kan man också parallellt börja ordna med tunnelbana till området, vilket kommer ta lång tid att få på plats. Trafiken är redan idag rätt trasslig och den nya Tvärbanesträckningen kommer inte hantera ytterligare 50 000 invånare.
Citera
2021-04-21, 18:17
Medlem
Stackars Fridolin. Hur ska han nu flyga från Bromma till Arlanda.
Citera
2021-04-21, 18:18
Medlem
Svaagdrickas avatar
Att Arlanda inte är Nordens ledande flygplats beror på två saker:

1. Att navfunktionen försvårats eftersom Bromma tagit trafik.
2. Att SAS varit flagcarrier. SAS har ju CPH som nav.

Nedläggningen av Bromma är en möjlighet för Arlanda. Mp kommer inte kunna förhindra en utbyggnad av terminalerna nu.
Citera
2021-04-21, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer

Vad tycker Stocholmaren överlag om detta?

Bra så klart! Inte ens den ytterst lilla klicken som har detta som sitt eget särintresse verkar bry sig. Om jag förstått det hela rätt är det väl mest samma svans som alltid ser allt i nattsvart mörker och med automatik kickar igång och vill skriva sitt dagliga inlägg om landets förfall och undergång som har synpunkter.

Dom lär ju dock inte få något större gehör (den här gången heller) 90% av den Svenska Mediaeliten bor i anslutningen till inflygningen på Södermalm och i Bromma, tillsammans med stor del av näringslivets tyngre makthavare och dom byter nog ganska lätt 10 minuters längre restid mot allt obehag samt att kåkarna går upp ytterligare någon miljon i värde.
Citera
2021-04-21, 18:23
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Regeringen lägger ned Bromma flygplats

https://www.di.se/nyheter/bekraftat-regeringen-vill-stanga-bromma-flygplats/

Konsekvenser?

Jag tror att MP kommer att läggas ner nästa val och bli ett obskyrt 2% parti med inre stridigheter , kan man ju nalltid hoppas
Citera
2021-04-21, 18:23
Medlem
Salama-Blixts avatar
Äntligen ett vettigt beslut rörande Bromma, det gynnar hela Sverige. Staten spar pengar och tjänar pengar på försäljningen. Stockholm stad kan bygga nya bostäder och och därmed mer skatteintäkter.
Sen slipper MSB och Stockholms brandförsvar tänka så mycket på eventuella katastrofer under inflygning över Stockholm. Resande från resen av landet kan snabbare ta sig in till Stockholm med Arlanda Express eller taxi. Dom som påstår att nedstängningen av Bromma begränsar resande med flyg till Stockholm, vet inte vad dom pratar om. I dom köerna som man sitter runt i Bromma och på Drottningholmsvägen, hinner man åka fram och tillbaka till Arlanda på. På kartan ser det bra ut, korta avstånd, men i verkligheten så är det inte lika trevligt att ta sig dit. Rent av slöseri med tid.
Citera
2021-04-21, 18:24
Medlem
kanske går att vända det beslutet efter nästa val
Citera
2021-04-21, 18:28
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Jag har bott i Bromma hela mitt liv och kan säga att om man ska bygga tusentals eller till och med tiotusentals bostäder på flygfältet måste man göra om vägnätet.

Idag är det köer vid Kvarnbacksvägen, Drottningholmsvägen, Brommaplan, Kvarnbacksrondellen och längs med 275:an och 279:an. Trafiksituationen är ohållbar.

Positivt för alla boende i Johannesfred. Jag kan tycka att man kan göra om flygfältet till en stor stadspark med ett utbud av olika aktiviteter och sporter, löpspår och naturreservat.

Vägnätet kommer inte att göras om annat än med mer bussfiler. Bussarna kommer dock att blockeras precis som alla andra
Räkna istället med restriktioner eller extra vägtullar för bilister.

Mp kommer att driva öwfre medelklassen ut ur stan. Coronan har gjort att fler får jobba på distans och man kan få ett hus för halva priset någon annanstans. Leif D vibbar att C19 blev startskottet för ett mer distruberat arbetssätt, något som en del företag börjat med redan innan.

Dessutom måste man bygga bostäder åt alla invandrare som S/Mp/C bjuder in. Så för sthlms del blir medelklass ut - soc.fall in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in