Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Jag är verkligen ingen anhängare av MP:s politik men på längre sikt tror jag att det du kallar för affärsresandet, d.v.s de som betalar kalaset, kommer att minska. Det är bara att läsa dagens rapport från ex. Ericsson och notera denna skrivning:
"Den pågående globala pandemin har påskyndat samhällets digitalisering, och skapat en betydande premie för nätanslutning av hög kvalitet både ekonomiskt och för samhället i stort. En robust global digital infrastruktur är avgörande. Vi ser positiva tecken på att regeringar och företag i allt högre grad ser 5G som ett förstahandsval för anslutning, med accelererande utbyggnad."
https://www.ericsson.com/sv/press-releases/2021/4/ericsson-reports-first-quarter-results-2021
I något nyhetsprogram i radio idag var VD:n Börje Ekholm dessutom inne på att dra ner på resandet rejält inom företaget. Någonstans måste alla moderna IT-satsningar ge tillbaka i form av minskade kostnader och detta är precis i aktieägarnas smak.
Visst kommer det alltid att resas men jag tror att när bolagen nu har börjat syna resekostnaderna och effektiviteten före och efter pandemin så börjar de nog inse att pandemin kanske gav dem vissa funderingar och möjlighet att kapa kostnader.
(Varför ska man nödvändigtvis resa till Stockholm för att göra affärer? Jag förstår inte. Vi lever i en globaliserad värld. Har själv varit verksam mot företag i Australien, USA, Ryssland, Indien men aldrig satt min fot i dessa länder. Jag har en dator på mitt bord.)
Jag håller i grunden med, det kan absolut bli så.
Men Bolund pratar om att kapaciteten på Arlanda ska utökas, så han verkar räkna med ungefär samma efterfrågan på flygning. Och oberoende av skälet finns det en efterfrågan på att flyga från regionala fpl till Sthlm.
En mer sund approach hade varit att dra igång processen för en fjärde bana, vilket är mycket omständligt pga miljöbalken mm. Skulle flygandet dyka permanent efter Corona (yes pun) så går processen alltid att avbryta. Då kommer säkert Bromma också självdö (i dagsläget har det uttryckts intresse om att driva vidare i privat regi om Swedavia drar sig ur).
Som jag skrev i annat inlägg kan man också parallellt börja ordna med tunnelbana till området, vilket kommer ta lång tid att få på plats. Trafiken är redan idag rätt trasslig och den nya Tvärbanesträckningen kommer inte hantera ytterligare 50 000 invånare.