2021-04-21, 12:15
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Låt oss komma överens om att det är ett problem just nu. Även om tråden handlar om BTC är problemet minst lika stort hos exempelvis ETH. Tror personligen lösningen finns något år bort, och att när den väl kommer, kan medföra ett ganska stort uppsving för såväl ETC som alla kryptovalutor som ligger på ERC20 kedjan.

Så men andra ord. Just nu finns det problem som sannolikt kommer kunna lösas i framtiden. BTC genom ett andra laget. ETH genom London Hard Fork i juli om allt går vägen.

Ett "andra lager" på Bitcoin gör ju att själva idén blir helt förfelad. Då är vi tillbaka i det vanliga finanssystemet som alla lallare var så sura på från början.
2021-04-21, 13:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Alla de tillgångsslag du nämner (utom möjligen fastigheter, som känns rätt irrelevant) har garanterat en transaktionsvolym som långt överskrider Bitcoins maxkapacitet.

Alla tillgångslag jag nämner köps (normalt) digitalt genom andra och tredjelagers lösningar. Varför skulle man inte kunna göra likadant med Bitcoin? Avanza certifikaten funkar ju utmärkt?
Hur tror du handeln på krypto exchanges fungerar? Jag kan köpa och sälja mängder med krypto där på hundradelen? Jag kan dessutom skicka dem till min valfri privat plånbok. Hur gör jag det med fonder/aktier/guld/obilgationer?
2021-04-21, 13:05
Avslutad
Citat:
Ett "andra lager" på Bitcoin gör ju att själva idén blir helt förfelad. Då är vi tillbaka i det vanliga finanssystemet som alla lallare var så sura på från början.
Iden med Bitcoin är ju store of value. Då behöver man inget andra lager iom att den inte skall hålla på att skickas runt. Jämför med att ha guld i ett kassaskåp (fast ännu smidigare att flytta om man så ändå skulle vilja).

Hela finanssektorn idag är uppbyggd på andralagers lösningar idag. Inget (!) som görs har direkt settlement även om du så skulle vilja. En enkel kortdragning clearas på upp till några dagar.
Med Bitcoin kan du (!) ha direkt settlement om det är ett krav, men du behöver inte om det inte är praktiskt.

Men sedan kommer det in folk och säger att man inte kan skicka runt Bitcoin om man så skulle vilja. Då kommer andra lagers lösningar in, beroende på vad man vill göra.

Bitcoin blir en revolution för finanssektorn. Internet 2.0 startar med Bitcoin.
Senast redigerad av se_där... 2021-04-21 kl. 13:19.
2021-04-21, 13:19
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Alla tillgångslag jag nämner köps (normalt) digitalt genom andra och tredjelagers lösningar. Varför skulle man inte kunna göra likadant med Bitcoin? Avanza certifikaten funkar ju utmärkt?
Hur tror du handeln på krypto exchanges fungerar? Jag kan köpa och sälja mängder med krypto där på hundradelen? Jag kan dessutom skicka dem till min valfri privat plånbok. Hur gör jag det med fonder/aktier/guld/obilgationer?

Då äger du inte Bitcoin på exakt samma sätt som du inte äger ”guld” om du köper gundcertifikat på Avanza.
2021-04-21, 13:35
Avslutad
Citat:
Då äger du inte Bitcoin på exakt samma sätt som du inte äger ”guld” om du köper gundcertifikat på Avanza.
Fine...

Men vad är isf bandbredden (för det var det du kritiserade) på fysiskt guld? Hur lätt kan du köpa och sälja och flytta det, det jämfört med Bitcoin?

Jag vet inte ens vart jag vänder mig om jag skulle få för mig att köpa lite fysiskt guld. Kan man göra det i stan jag bor eller måste jag åka någon annanstans? Och hur långt måste jag åka för att få det bästa priset?
Senast redigerad av se_där... 2021-04-21 kl. 13:38.
2021-04-21, 13:42
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Hela finanssektorn idag är uppbyggd på andralagers lösningar idag. Inget (!) som görs har direkt settlement även om du så skulle vilja.

Jo då! Swish har det, liksom om en bank gör en manuell betalning direkt i RIX. Det finns även system inom Eurozonen. Jag kan för lite om andra länders system, men jag gissar att det även finns i USA och Japan.

Men precis som du säger så spelar det inte alltid så stor roll. Att en kortbetalning clearas och avvecklas inom några dagar saknar ju betydelse för konsumenten.

Det finns inga fördelar för någon med Bitcoin om man inte använder det P2P och då är vi tillbaka till kapaciteten och hastigheten igen...
2021-04-21, 13:44
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Fine...

Men vad är isf bandbredden (för det var det du kritiserade) på fysiskt guld? Hur lätt kan du köpa och sälja och flytta det, det jämfört med Bitcoin?

Jag vet inte ens vart jag vänder mig om jag skulle få för mig att köpa lite fysiskt guld. Kan man göra det i stan jag bor eller måste jag åka någon annanstans? Och hur långt måste jag åka för att få det bästa priset?

Men vad har det att göra med någonting..? Det finns inget problem förknippat med guldtransporter som Bitcoin kan lösa.
2021-04-21, 13:52
Avslutad
Citat:
Men vad har det att göra med någonting..? Det finns inget problem förknippat med guldtransporter som Bitcoin kan lösa.

Okej, vi säger så. Jag tror inte vi kommer längre här...
2021-04-21, 13:55
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:
Fatta att Bitcoin är enkel och trög men extremt seglivad precis som det ska vara. Det är det som gör det robust och värdefullt.
2021-04-21, 15:05
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Okej, vi säger så. Jag tror inte vi kommer längre här...

Vi kommer ingenstans så länge du argumenterar med samma skärpa och övertygelse som en religiös extremist.
2021-04-21, 15:56
Medlem
nitinitis avatar
Citat:
Vi kommer ingenstans så länge du argumenterar med samma skärpa och övertygelse som en religiös extremist.

Vilken skräll att du är tillbaka när bitcoin dippar och återupprepar samma dynga varje gång.
2021-04-21, 18:28
Avslutad
Twitter Jack:
"#bitcoin incentivizes renewable energy"

Resonemanget går att vind och sol energi är grön energi men något som håller det tillbaka är att dom producerar för mycket energi när efterfrågan är låg, och därför går energin till spillo, och satsningarna uteblir i mångt och mycket.

Bitcoin löser detta problem genom att man kopplar bitcoin farmar till dessa, som får ta hand om överskotts energin när efterfrågan är låg.

Square och ARKInvest drar igång ett projekt för att sätta detta i verket. Bitcoin blir således lösning på energi problemet.

Detta kommer vara för stort för många att ta in i sina huvuden, så att det kommer behöva påtalas många gånger om. Jag ber om ursäkt för detta i förväg.

Lite mer detaljer för den intresserade:
https://assets.ctfassets.net/2d5q1td6cyxq/2D2BnksJjavw4a6SUvAPwZ/c42a9e3a520b0cc3b230cda3b43eead5/BCEI_White_Paper_.pdf
Senast redigerad av se_där... 2021-04-21 kl. 18:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in