Citat:
Och hur förklarar ovanligt många med milda symptom och att många har testats att 47 000 registrerats på sjukhus och 6500 på IVA? 🤷♂️
Om vi bara hade pratat om smittade hade jag hållt med. Men din förklaring förklarar ju inte det minsta varför så många blir svårt sjuka och hamnat på sjukan, din förklaring gör snarare sjukhustalen till en ännu större gåta...
Eller snarare såhär: Jag tror också att majoriteten av alla som smittas har milda symtom. Men, just för att majoriteten har milda symtom så krävs det också väldigt många fler smittade för att det överhuvudtaget ska kunna resultera i att 47 000 hamnar på sjukhus...
För övrigt så förklarade man 11 000 smittade i Svininfluensan precis likadant, alltså att ovanligt många som testades då hade milda symtom... Men det resulterade inte i 900 000 bekräftade fall OCH 47 000 på slutenvården.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/1d7096c2b65d45b499c924d76333272c/influenza-in-sweden-2009-2010.pdf
Om vi bara hade pratat om smittade hade jag hållt med. Men din förklaring förklarar ju inte det minsta varför så många blir svårt sjuka och hamnat på sjukan, din förklaring gör snarare sjukhustalen till en ännu större gåta...
Eller snarare såhär: Jag tror också att majoriteten av alla som smittas har milda symtom. Men, just för att majoriteten har milda symtom så krävs det också väldigt många fler smittade för att det överhuvudtaget ska kunna resultera i att 47 000 hamnar på sjukhus...
För övrigt så förklarade man 11 000 smittade i Svininfluensan precis likadant, alltså att ovanligt många som testades då hade milda symtom... Men det resulterade inte i 900 000 bekräftade fall OCH 47 000 på slutenvården.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/1d7096c2b65d45b499c924d76333272c/influenza-in-sweden-2009-2010.pdf
Alla som hamnar på sjukhus idag covidtestas. Oavsett orsak. Och det finns inga bekräftade fall eftersom det inte finns något sätt att bekräfta ifall någon bär på viruset eller inte.
Man ska inte heller glömma att stora delar av befolkningen ägnade hela förra året åt att montera ned sina immunförsvar, i och med alla hjärndöda åtgärder som föreslogs, så att det kombinerat med alla inställda undersökningar, operationer och behandlingar ledde till fler patienter än vanligt på sjukhusen är inte alls konstigt. När vi gick in i hösten 2020 hade folk i allmänhet betydligt sämre immunförsvar en ett år tidigare vid samma tid. Inte pga viruset, utan pga åtgärderna. Självklart får det effekt.
Glöm inte heller att influensan i princip är utrotad. I statistiken. I själva verket finns den såklart kvar, men benämns nu istället som "covid-19". Jag tror inte detsamma gällde för svininfluensan eftersom den ""härjade" mellan april - november dvs utanför influensasäsongen. Så där har du ytterligare en orsak till att Covid19 ser mycket värre ut på pappret än vad svininfluensan gjorde. Och det är mycket möjligt att den faktiskt är värre. Svininfluensan var ju betydligt mildare än en vanlig influensa, så det är ju ganska värdelöst att jämföra med den. Covid är ju också för de allra flesta betydligt mildare än en vanlig influensa, t om mildare än en vanlig förkylning, men för en viss kategori människor kan det vara värre. Vanlig influensa slår ju hårt mot alla åldersgrupper, medan covid bara (ja bara) drabbar äldre (även om de allra flesta äldre inte heller har några problem att klara av det) och kraftigt överviktiga.