2021-04-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Socialstyrelsen kom ju med nya direktiv väldigt tidigt in i pandemin när triage skulle ske, du kan ju säkert hitta infon om du googlar, det är inget som skett utan högsta instans godkännande.
Skall jag tyda ditt svar som att avlivning har skett?
Citera
2021-04-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
palliativ vård är ju ett finare ord för avlivning, man stänger ner livsuppehållande åtgärder och sluta ge patienten livsnödvändiga mediciner ,detta sker hela tiden , jag själv har suttit vid flera dödsbäddar hos patienter som säker levt i veckor t.om månader om man fortsatt behandlingen, men sjukvård kostar pengar och man dra en gräns helt enkelt när det är dax för en svårt sjuk patient att dö, kan ju för en del verka skrämmande med så är det.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-04-19 kl. 17:35.
Citera
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Ja men det kallas inte så utan ett värdigt avslut utan smärta och lidande.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag tycker det är en fruktansvärd utveckling att man fortsätter med skräckpropaganda och icke verksamma restriktioner trots att pandemin tekniskt sätt är slut och det inte finns skäl att ha någonting nedstängt. Jag får kalla kårar när jag ser hur totalitärt vissa länder har utvecklat sig. Jag skiter fullständigt i viruset, nu gäller det att mobilisera mot den de facto fascismen som utvecklar sig. Det är nära att slå över till något riktigt obehagligt. Något som vi hoppades på aldrig få se igen efter senaste gången.

Vad är det för skräckpropaganda du syftar på?
Citera
2021-04-19, 17:39
Avslutad
Citat:
palliativ vård är ju ett finare ord för avlivning, man stänger ner livsuppehållande åtgärder och sluta ge patienten livsnödvändiga mediciner ,detta sker hela tiden , jag själv har suttit vid flera dödsbäddar hos patienter som säker levt i veckor t.om månader om man fortsatt behandlingen, men sjukvård kostar pengar och man dra en gräns helt enkelt när det är dax för en svårt sjuk patient att dö, kan ju för en del verka skrämmande med så är det.
Nej, palliativ vård är inte ett finare ord för avlivning.

Nationella rådet för palliativ vård:
"Palliativ vård är en helhetsomhändertagande vård med en egen vårdfilosofi där specifik kunskap krävs för att hjälpa människor med obotlig, livshotande sjukdom. Målet med den palliativa vården är att ge förbättrad livskvalitet till den som är svårt sjuk.

Ett av den palliativa vårdens huvudsakliga mål är att lindra smärta och andra symtom. Men den palliativa vården ska inte bara lindra den fysiska smärtan utan även erbjuda psykologiskt, socialt och andligt/existentiellt stöd för patient och närstående. Den palliativa vården ser döendet som en normal process, den varken påskyndar eller fördröjer döden. Den stödjer människor att leva med värdighet och med största möjliga välbefinnande till livets slut."

https://www.nrpv.se/om-nrpv/vad-ar-palliativ-vard/
Citera
2021-04-19, 17:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Nå jag har efterfrågat det tidigare. Var finns de juridiska hänvisningarna till att avlivning skulle ha skett.
Måste du tvunget kalla det avlivning. Det är inte rätt benämning.

”Palliativ vård vid covid-19 kan glida över till något som liknar dödshjälp”
Citat:
Syftet med behandling med palliativa läkemedel får inte vara att påskynda döden, men resultatet av behandling på det här viset kan ändå bli detta. Det liknar då mer dödshjälp än palliativ vård. Det kan hända att dessa läkemedel ges till patienter med anledning av mänsklig medkänsla. Men om dessa läkemedel förkortar livet, då är det olagligt och straffbelagt i Sverige.

Citat:
Det finns dock risk att palliativ vård glider över till något som liknar dödshjälp. Risken för en sådan glidning blir högre under stressande situationer och vid akuta vårdplatsbrister.

Att ge morfin plus midazolam till en svår sjuk covidpatient som har akut dyspné och andningssvikt är inte förenlig med vetenskap eller beprövad erfarenhet. Meningen med palliativ vård är att lindra symtomen, men man får inte lindra patientens symtom genom att orsaka hennes död. Att ge eutanasi är brottsligt även om det sker av medkänsla.

Citat:
Nyckelfrågan är om palliativ vård av covid-19 äventyrar patientsäkerheten. ”Primum non nocere” som betyder ”först av allt, att inte skada” ingår i läkareden.
https://www.dagensmedicin.se/opinion/debatt/palliativ-vard-vid-covid-19-kan-glida-over-till-nagot-som-liknar-dodshjalp/

.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-19 kl. 17:47.
Citera
2021-04-19, 17:43
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Nej för i helvete!
Det är absolut INTE vad palliativ vård betyder..

Jag har haft familjemedlemmar som blivit inskrivna i den palliativa vården, så jag vet att du snackar skit.

Läs på istället för att dra dina historier här! Det finns idioter här som tror på sådana som dig.
Citera
2021-04-19, 17:43
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag tror anledning är att vi i Sverige har haft större och mer koncentrerad smittspridning inom SÄBO än i andra länder. Det har varit någon helt överjävlig med smittspridning inom dessa enheter under två vågor med timanställda som far runt mellan boenden och sprider viruset. Ofta utan symptom. Gamlingarna som klarade av sjukdomen eller inte fick symptom sitter på antikroppar vilket gjorde att vaccineringen blev effektivare snabbare.

Omsättningen på boenden är säkert 10% per år genom naturlig död. Nu extra hög p.g.a. corona. Har ur minnet för mig att vi hade drygt 83 000 boende på Säbo förra året. Tror nog bara ett fåtal överlevde efter att ha blivit smittade. Några boenden särskilt misskötta dog väl minst 25%. Också ur minnet.
Citera
2021-04-19, 17:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag citerade dig tidigare och nämnde Jon Tallinger.

Gå in på hans Facebook så har du bevis där.

Det är inte konspirationsteorier för att det inte stämmer överens med din verklighet.

Ja just det!

Tallinger ja. En riktig klippa.. NOT!
Rättshaverist ut i fingerspetsarna..

Han flyttade till Danmark va? Undrar om han gräver i hur danskarna kunde vara ännu mer effektiva i sin avlivning!? De kanske körde samtidigt med minkarna?
Citera
2021-04-19, 17:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Är detta någon form av grovt skämt eller vad menar du?

Under en tid våren 2020 var det faktiskt så. Men efter att det uppmärksammades av medierna infördes ändrade "rutiner".
Citera
2021-04-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, palliativ vård är inte ett finare ord för avlivning.

Nationella rådet för palliativ vård:
"Palliativ vård är en helhetsomhändertagande vård med en egen vårdfilosofi där specifik kunskap krävs för att hjälpa människor med obotlig, livshotande sjukdom. Målet med den palliativa vården är att ge förbättrad livskvalitet till den som är svårt sjuk.

Ett av den palliativa vårdens huvudsakliga mål är att lindra smärta och andra symtom. Men den palliativa vården ska inte bara lindra den fysiska smärtan utan även erbjuda psykologiskt, socialt och andligt/existentiellt stöd för patient och närstående. Den palliativa vården ser döendet som en normal process, den varken påskyndar eller fördröjer döden. Den stödjer människor att leva med värdighet och med största möjliga välbefinnande till livets slut."

https://www.nrpv.se/om-nrpv/vad-ar-palliativ-vard/
Låter fint ,men i verkligheten så är det inte lika vackert, hur många dödsbäddar har du suttit vid?
Sista patienten jag satt vi hade en njursjukdom, hen hade säkert levt 6 månader med fortsatt dialys,men det blev helt enkelt för dyrt , patienten behövde transporteras långa sträckor med ambulans, man bestämde att ingen mer dialys skal ges och gav istället en palliativ slutvård, patienten fick helt enkelt torka ut och dö, givetvis med morfin för att få ett värdigt avslut.

Patienten kämpade emot i 3 dagar, vet inte om det var ett så värdigt slut och hur mycket dödsångest hen kände!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-04-19 kl. 17:50.
Citera
2021-04-19, 17:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag förstår att du inte vill komma med några juridiska belägg när du som den värste häxmästare svingar omkring med de värsta konspirationsteorier.

Återigen, det är ingen och återigen ingen som i domstol har blivit fälld för att ha avlivat människor under covid-19 epidemin. Enbart konspirationsteorier du lägger fram.

Det är korrekt, ingen är dömd för det, men likt förbannat fick de morfinsprutan vare sig de behövde eller ej, i mina ögon och många andras en regelrätt avlivning. Det hjälper inte att kalla mig häxmästare heller då det inte förändrar faktumet. Jag tycker vi lägger ner diskussionen, då du vill ha något som inte finns i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in