2019-08-21, 08:27
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Möjligt att jag kan göra det men jag har inte svurit eller använt olämpliga ord. Hårda ord är inte olämpliga ord. Hårda ord får tålas i en diskussion.

Det här är bara ett axplock ett litet steg tillbaka:

"Använder du inte alls dina hjärnceller? Hur gammal är du? Hoppas du inte är mellan 20 och 60 år. Om du är yngre än 20 och äldre än 60 kan du ursäktas med att dina hjärnceller inte har utvecklats riktigt än respektive blivit för sköra och senila. Din dumhet och dina fadäser känner inga gränser. haha hur senil är du på en skala 1 till 10. Lilla idiot senil. Du är överflödig i existensen. Du måste vara senil. Du är verkligen dum i huvudet. Använda dina hjärnceller? Idiot! Du förstår inte på grund av ditt tramsiga förstånd. Vilket dårakigt påstående du gör och är inte medveten om det. Det finns människor som är dumma och vet om det, de är ödmjuka och försöker lära sig och komma bort från sin dumhet, sedan finns det männisor som är dumma men vet inte om att de är dumma och förblir dumma, det är du."

Du behöver inte svära för att trycka ner folk. Det handlar inte om hårda ord, det handlar om hela din attityd. Lägger man till allt ditt mässande om vedergällningar och hot om straff och plågor inser man snabbt att du är en väldigt obehaglig individ.
Citera
2019-10-02, 11:05
Medlem
pastregretss avatar
Hur hittar jag Gud?

Hej. Vart börjar jag? Vet inte hur jag ska börja känna, vill tro: min själ är bruten men vet inte hur jag ska gå tillväga riktigt
Citera
2019-10-02, 11:10
Bannlyst
Genom Hans Ord/Son.

Matteus 6:5-6 Svenska 1917 (SV1917)

^5 Och när I bedjen, skolen I icke vara såsom skrymtarna, vilka gärna stå i synagogorna och i gathörnen och bedja, för att bliva sedda av människorna. Sannerligen säger jag eder: De hava fått ut sin lön.

^6 Nej, när du vill bedja, gå då in i din kammare, och stäng igen din dörr, och bed till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, vedergälla dig.

hittade denna precis, mycket intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=5AsgFe3ZBjw
Citera
2019-10-02, 11:16
Medlem
Bubba00s avatar
Tur för dig att vi har en Gud som vill göra sig känd! Läs Guds ord och närma dig Herren i tillbedjan.

Detta är Guds löfte till dig: Be så skall du få, sök så skall du finna, bulta så skall dörren öppnas (Matteusevangeliet 7:7)

Det är oftast enklare om man får lite hjälp på vägen. Sök upp din lokala församling vetja och anslut dig till den kristna gemenskapen!
Citera
2019-10-02, 12:09
Medlem
svartenQQQs avatar
Han står därborta

Leta på,du blir Gud OM du hittar Gud...

Hälsa Tomten samtidigt....
Citera
2019-10-02, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastregrets
Hej. Vart börjar jag? Vet inte hur jag ska börja känna, vill tro: min själ är bruten men vet inte hur jag ska gå tillväga riktigt
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------- svaret aer att be till Gud och laesa Bibeln. Men som PROCONSULN sade : den aer olaesbar.
Detta gaeller nog foer naestan alla indoktrinerade, svenska ateister. Foer att laetta upp rekar jag
att samtidigt lyssna paa noreasverige.se/vagen genom bibeln med den utmaerkte Curt Vestman,
som INTE aer teolog men ANDEDOEPT och kan prata till boender paa boenders vis.
Citera
2021-04-19, 02:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skulle verkligen vilja tro på gud men jag kan inte. Det skulle lösa så många problem om jag blev troende. Alla existensiella frågor skulle bli besvarade direkt, tre bokstäver; gud.
Varifrån kom univesum, varför lever jag, hur ska jag leva, vad händer när jag dör, allt det där blir tydigt genom tre bokstäver; gud. Allt annat också, tex om det regnar på picknicken eller om AIK vinner eller om man missar tåget; allt är guds vilja. Allt är enkelt och tydligt.

Hur gör man? Jag kan ju inte bara plötsligt bestämma mig för det.
Läsa bibeln? Nej, den är oläsbar, mest släktkrönikor och ointressanta sedelärande historier blandade med rena orimligheter. Jag har försökt att läsa biblen men jag kan säga att om någon frågade mig om hur man skulle tro på gud så skulle jag säga läs inte bibeln.
Träffa troende människor? Men de tror ju på det som jag inte kan tro på, jungfrufödsel, syndafloder etc, deras tro kan ju inte hjälpa mig. "Jamen jag svär att det var jesus förtjänst att jag blev frisk/träffade min fru/blev befordrad på jobbet." Ja, eller inte.

Min hjärna accepterar inte skapelseberättelsen eller död för våra synders skull eller hallucinationer om jordens undergång och på grund av det kommer det att hända nåt otrevligt när jag dör. Precis som med Dalai lama. Varken dalai lama eller jag kommer att få det trevligt när vi dör.

Ni som tror, hur tänker gud här? Han skapar människor oförmögna att inse hans existens och därför går de miste om evigheten i himmelen halleluja. Vad vill han åstadkomma? Vad är hans egentliga agenda?
Jag tror inte att det viktiga är att föreställa sig Gud utan att leva rätt, hålla sig till sanningen och bry sig om sina medmänniskor. De religiösa traditionerna och ritualerna är ungefär lika i alla religioner.

Jesus kom från en värld som vi inte kan observera. Han kom med ett budskap om Gud och tror man på budskapet så tror man på Gud. Tron är först en ömtålig planta men kan växa till sig och bli starkare.
Citera
2021-04-19, 03:00
Medlem
Buteljens avatar
Vi tycks ha motsatta problem du och jag TS? Har aldrig velat tro på nåt särskilt, ändå finner jag mig dagligen på mina bara knän bedjandes till Gud om nåd. Vi kanske kunde lära nåt av varan?
Citera
2021-04-19, 04:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buteljen
Vi tycks ha motsatta problem du och jag TS? Har aldrig velat tro på nåt särskilt, ändå finner jag mig dagligen på mina bara knän bedjandes till Gud om nåd. Vi kanske kunde lära nåt av varan?
Jag saknar förmåga att vara rädd för Gud. Satan är skrämmande men inte Gud. Och detta trots att Gud är den ende som kan döda oss för alltid.

Vad som verkligen är skrämmande är tanken att förlora sin tro. När man förstår hur det verkligen är ställt, förstår man också hur mycket Gud betyder.
Citera
2021-04-19, 04:58
Medlem
Buteljens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag saknar förmåga att vara rädd för Gud. Satan är skrämmande men inte Gud. Och detta trots att Gud är den ende som kan döda oss för alltid.

Vad som verkligen är skrämmande är tanken att förlora sin tro. När man förstår hur det verkligen är ställt, förstår man också hur mycket Gud betyder.

Fint att allt är i sin ordning för dig och att din Gud alltid är snäll som jultomten. Själv är jag av uppfattningen att GT:s Gud är inträdesprovet till NT:s och att alla genvägar förbi denna transformation, betraktat ur den enskildes levda erfarenhet, är liktydigt med självbedrägeri och bibelns långsamma men säkra förpassande till historiens bakgård.
Citera
2021-04-19, 05:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buteljen
Fint att allt är i sin ordning för dig och att din Gud alltid är snäll som jultomten. Själv är jag av uppfattningen att GT:s Gud är inträdesprovet till NT:s och att alla genvägar förbi denna transformation, betraktat ur den enskildes levda erfarenhet, är liktydigt med självbedrägeri och bibelns långsamma men säkra förpassande till historiens bakgård.
Den snälla jultomten är din vision. Och hur skulle allt kunna vara i sin ordning så länge Satan ljuger människorna bort från Gud?

Hur ska människor kunna tro på Gud när de bara ser de hycklare som Satan satt att hindra människor från att se Gud?
Citera
2021-04-19, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Den snälla jultomten är din vision. Och hur skulle allt kunna vara i sin ordning så länge Satan ljuger människorna bort från Gud?

Hur ska människor kunna tro på Gud när de bara ser de hycklare som Satan satt att hindra människor från att se Gud?
Varför skulle Gud ens kräva att man tror på något skrivet om honom när alla källor är korrupta? Inte kräver väl Gud att man alls ska äta ur en godispåse där det finns förgiftade karameller??
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-04-19 kl. 08:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in